Van Hulzen Public Relations gaat academisch

Door VHGK 6 jaar gelden
Home  /  Nieuws  /  Van Hulzen Public Relations gaat academisch

Jawel, de expertise van Van Hulzen Public Relations wordt ook wetenschappelijk erkend. Op 30 november geeft Van Hulzen een werkcollege over de praktijk van public relations aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Adviseur Nieke Kempen en Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, gaan terug naar de collegebanken. 

Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie, maar stonden nog niet eerder voor de collegebanken. “Tijdens mijn studie heb ik de link met de praktijk altijd zeer waardevol gevonden. Ik vind het daarom goed dat Van Hulzen deze bijdrage kan leveren zowel voor ons als voor de studenten”, zegt Bastiaan Koene, die zelf aan de Erasmus Universiteit gestudeerd heeft.

De werkcolleges maken deel uit van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. Studenten leren tijdens de werkcolleges hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen en mede-oprichter van de master, uit het hoge aantal aanmeldingen. “Er hebben zich al 120 studenten voor de pr-cursus ingeschreven.”

Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. “Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media”, aldus Schultz.

We(b)care

“De focus van het werkcollege ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is”, zegt Koene. “Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat.” Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. “Sociale media vormen een jong expertisegebied”, aldus Kempen. “Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet.”

Brug tussen onderwijs en praktijk

Bruggen slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, dat doet Van Hulzen graag. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland.

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000