‘s werelds eerste Festival Twitter Bingo

Door VHGK 4 jaar gelden
Home  /  Portfolio Item  /  ‘s werelds eerste Festival Twitter Bingo

Geen nummertjes maar festivals, en Twitter in plaats van een rad. CJP heeft in de zomer van 2013 veertig festivals waar CJP-korting geldt, in de spotlights gezet met een spelletje Twitter Bingo. Hiermee had CJP de wereldprimeur: het eerste bingospel dat volledig via Twitter wordt gespeeld. Festival Twitter Bingo speel je met een digitale bingokaart op je smartphone, tablet of desktop.

De eerste Twitter Bingo van de wereld is bedacht door vanhulzen•gummo•kicks. We tekenden voor het idee, het design van de applicatie, het ontwerp van alle campagne-uitingen, online advies, media-inkoop en de publiciteit. Doel van de Festival Twitter Bingo was jonge festivalliefhebbers en het grote kortingsaanbod van CJP op festivals, onder de aandacht te brengen. De wervingsactie moest festivalgangers onder de dertig die nog geen CJP-pas hebben, inspireren en aanzetten tot aanschaf van een pas.

Vier spelrondes, meer dan 100 prijzen
Festival Twitter Bingo werd in vier rondes gespeeld. Vier grote festivals speelden hierin de hoofdrol. Bij een volle kaart moest je zo snel mogelijk een tweet sturen met ‘Superbingo!’. Daarmee maakte je kans op kaarten voor North Sea Jazz, Zwarte Cross, Solar of Lowlands. Wie het traditionele Bingospel kent, weet dat je ook voor enkele rijtjes kunt spelen. Zo maakte je ook in deze Festival Twitter Bingo per rijtje kans op een mooie prijs. In totaal stond de prijzenpot per ronde op zo’n €1.400 (dat is €1.700, CJP-korting niet meegerekend). Het bingospel werd gespeeld via Twitter. Via Facebook en andere on- en offlinekanalen werden toekomstige deelnemers op het bestaan van de CJP Festival Twitter Bingo gewezen en aangespoord mee te doen.

Festivalambassadeurs
Geen festival zonder ambassadeur. Voor iedere spelronde werd een festivalambassadeur gestrikt: Tim Wes (North Sea Jazz), Roos Rebergen (Zwarte Cross), The Opposites (Solar) en Jacco Gardner (Lowlands). Saxofonist Tim Wes deed de aftrap van de eerste Bingotweet in de Coen&Sander show op 3FM. Enkele ambassadeurs kregen er zelfs slapeloze nachten van, zoals in het geval van The Opposites.

Verslavend
Na 68 dagen, 142 bingoballen(-tweets), 213 festivalprijzen en bijna 10.000 enthousiaste Bingospelers, mag Festival Twitter Bingo met recht een succes genoemd worden. Het Bingospel werkte voor vele spelers verslavend. Zo waren er fans die op drie schermen tegelijk Twitter Bingo volgden, op campings in Frankrijk meespeelden, de telefoon meenamen onder de douche of hele ingewikkelde codes ontwikkelden om op tijd gewaarschuwd te worden voor een Bingo. Ze zullen het Bingospel nog gaan missen……

Keiharde feiten
Wat leverde al deze verslavingen in totaal op? Hieronder een kleine opsomming van de soms duizelingwekkende cijfers.
– 9.762 uitgegeven bingokaarten
– 85% van de deelnemers heeft dagelijks de bingokaart bekeken
– Dagelijks zijn er gemiddeld 7.465 pagina’s bekeken binnen de #twitterbingo-omgeving
– Een groeiend aantal valsspelers die naarmate het spel vorderde toenam. Van 1,5% schurken en schavuiten in de eerste ronde naar 3% in de laatste ronde.
– De #twitterbingo heeft in totaal 38,3 gigabytes aan bandbreedte verslonden

Allemaal leuk en aardig maar wat betekende al deze prachtige feiten voor CJP?
– Een 35% stijging in het aantal volgers
– Een toename van de mate van interactie met +475%
– In plaats van een daling van de verkoop van CJP-passen in de zomermaanden bleef de traditionele verkoopdip achterwege
– En niet geheel onbelangrijk een stortvloed aan positieve reacties op dagelijkse basis

This is a sticky sidebar!!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas id est sed lacus volutpat lobortis ac non mauris. Morbi id mi vitae sem aliquam luctus. Praesent placerat feugiat dapibus.

  • Advies
  • Concept
Deze case gedeeld 0 keer
 200