Nieuws, crisis en de les van 6: Wereld Televisie Dag

Door VHGK 3 weken gelden
Home  /  Portfolio Item  /  Nieuws, crisis en de les van 6: Wereld Televisie Dag

21 november 2017: Het is Wereld Televisie Dag. Een dag die de Verenigde Naties 21 jaar geleden (in 1996) in het leven geroepen hebben. Waarom? Om stil te staan bij de impact die tv op ons leven heeft. Oké, inmiddels heeft internet de tv verslagen. Maar of het nieuws nu op tv of de iPad voorbijkomt, opgenomen is door een bekende presentator of een huis-tuin-en-keukenvlogger, we worden allemaal 24/7 geconfronteerd met nieuws. En verwachten ook 24/7 reacties. Media zijn sneller, harder … Welke impact heeft dat op crisiscommunicatie? En hoe is de toon de afgelopen jaren veranderd?

Je stapt uit je auto. En voor je het weet, word je verblind door het felle licht van de camera. Je hebt het gevoel dat je door meerdere mensen omver wordt gelopen. Wat je hoopte nooit mee te maken, gebeurt vandaag: crisis. Een cameraman, geluidsman en interviewer. Ze stellen je vragen. Je bent live in beeld. HELP! Welk antwoorden moet je geven?

Het zijn momenten die je als woordvoerder niet mee wilt maken. Toch kan het je overkomen. En in vergelijking met elf jaar geleden, toen ik bij Van Hulzen startte, worden vragen tegenwoordig heel anders gesteld. Waar het vroeger meer om de schade of slachtoffers ging, is het nu belangrijker meteen te weten wie de schuldige is. Heeft de organisatie die de crisis veroorzaakte, wel juist gehandeld of zijn er voorschriften genegeerd? Hebben gemeente en hulpdiensten hun werk wel goed gedaan? Soms denk je dat de media alleen een dader willen hebben. Een schuldige moeten aanwijzen. Die schuldige wil jij niet zijn. Want nieuws over ‘schuldigen’ verspreidt zich razendsnel, via traditionele kanalen, maar zeker via social media. Met 17 miljoen Nederlanders hebben we rekening te houden met 17 miljoen meningen. Die zich ook snel verspreiden en zomaar tot een nieuwe crisis kunnen leiden.

En dus: goede voorbereiding is het halve werk. Sta voor een eventuele crisis vast stil bij wat er zou kunnen gebeuren met jouw organisatie, mocht een crisis zich aandienen. Hoe je dat aanpakt? Doorloop onze les van zes. Behoefte aan meer informatie over onze mediatraining? Neem contact met ons op.

Les van 6

  1. Zorg ervoor dat de crisis niet nog groter wordt.
  2. Zorg ervoor dat jij, je team en je organisatie goed zijn voorbereid en behoud de regie. Geen ervaring? Train jezelf!
  3. Laat onderzoekers hun werk doen en behandel je stakeholders met respect.
  4. De media zijn niet je vijand, werk met ze samen.
  5. Evalueer altijd en werk hard om een volgende crisis te voorkomen. Niet om een schuldige aan te wijzen, maar om te leren. Ook kijken we of er reputatieschade is ontstaan. Hoe kunnen we daaraan gaan werken?
  6. En natuurlijk nog het stukje nazorg!

Dit artikel is geschreven door Ilse Mijnders. Heb je vragen aan haar n.a.v. dit artikel? Neem contact met haar op via 071 560 20 60 of ilse.mijnders@vhgk.nl

Deze case gedeeld 0 keer
 000