Het concept: voorwaarde voor een geslaagd jaarverslag

Door VHGK 4 jaar gelden
Home  /  Portfolio Item  /  Het concept: voorwaarde voor een geslaagd jaarverslag

Brochures, relatiemagazines en persberichten helpen organisaties met het uitdragen van hun boodschap. Maar het jaarverslag, een instrument van public relations bij uitstek, krijgt volgens art director Alex Clumpkens van vanhulzen•gummo•kicks vaak niet de aandacht die het verdient. Een geslaagde mix van concept, tekst en vorm is de basis.

Goede jaarverslagen kom in alle soorten en maten. Toch voert om de zoveel tijd een bepaalde trend de boventoon. Alex heeft gemerkt dat bedrijven de afgelopen jaren veel aandacht schonken aan uiterlijk. “Maar de tijd van uitbundige stukken met veel details en extra’s is voorbij. Functionaliteit is nu het toverwoord”, zegt Alex

Compleet beeld

De trend van meer ingetogenheid is ingegeven door financiële schandalen bij grote concerns van de afgelopen jaren. Bedrijven doen hun best om openheid van zaken te geven. Een transparant bedrijf belicht daarom alle onderdelen en gebeurtenissen van het voorgaande jaar. “Alle onderdelen van het bedrijf moeten een bijdrage leveren aan het jaarverslag. Pas dan krijg je een waarheidsgetrouwe afspiegeling. Je geeft mensen een compleet en veelzijdig beeld van de organisatie.”

Free publicity

Naast een correcte inhoud is een goed concept een voorwaarde voor een geslaagd jaarverslag. Oftewel: hoe breng je de tekst op een aantrekkelijke manier over? Je kunt bijvoorbeeld een jaarverslag een bepaald thema meegeven. “Uiteindelijk moeten beeld, tekst en cijfers in evenwicht zijn. Ze vertellen samen het verhaal. Dat nodigt uit tot lezen. Een jaarverslag wordt dat een vorm van free publicity”, aldus Alex. vanhulzen•gummo•kicks verzorgde onder meer het jaarverslag voor Sanquin (organisatie Nederlandse Bloedbanken) en ROC van Amsterdam, Hoogheemraadschap van Rijnland, die werden onderscheiden voor de overzichtelijke financiële paragraaf. “Dat bereik je alleen als het hele concept goed in elkaar zit. Meer dan tien jaar geleden zagen sommige klanten dat nog niet in. Toen waren veel verslagen een verplicht nummertje. Je moest constant uitleggen dat het jaarverslag van grote waarde is op het gebied van externe communicatie.” Het belang wordt nu meer ingezien, heeft Alex gemerkt, maar het kan nog beter. “Ik heb het perfecte jaarverslag nog niet in handen gehad.”

Deze case gedeeld 0 keer
 000