Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

Van Hulzen ook een beetje iSad

10 oktober 2011
Bedrijven in de creatieve sector zweren bij producten van Apple. Voor Van Hulzen Public Relations is het nieuws van vandaag aanleiding om de ervaringen met Apple even kort op een rijtje te zetten. Ook wij hebben namelijk veel aan Steve Job’s Apple te danken. “Al zolang wij met computers werken, gebruiken wij Apple”, zegt managing partner Huib Bannier. “Dat is geen toeval. De eerste Nederlandse Apple-dealer zat tientallen jaren geleden op de bovenste verdieping van ons pand. Die loyaliteit heeft ons in de mindere tijden ook hoofdbrekens bezorgd, maar tegenwoordig is het natuurlijk één groot feest om met Apple-producten te werken. Of je nu jong of oud, computernerd of digibeet bent.” ‘One more thing…’ Vanuit een meer vakinhoudelijk, public-relationsperspectief is de geschiedenis van Steve Jobs ook een case op zich. Zijn keynote speeches (ook wel Stevenotes) zijn wereldberoemd om hun strategische pauzes en enthousiasmerende oneliners. En om de knallende afsluitingen, waar vaak al weken van tevoren hevig op geanticipeerd werd. Aan het eind van een toespraak, als hij het podium al wilde verlaten, draaide Jobs zich steevast om met de legendarische woorden: “But there is one more thing…” Waarna hij weer een innovatief nieuw product de wereld in slingerde, dat vanaf dat moment eigenlijk al een succes was. En nu… Apple heeft lang gebruik kunnen maken van de kunsten van Steve Jobs. Dat het lastig is om zijn schoenen te vullen, bleek uit de keynote die Tim Cook (de nieuwe bestuursvoorzitter) afgelopen dinsdag hield. “Niet alleen de introductie van de iPhone 4s viel een beetje tegen”, blikt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, terug. “Maar ook de keynote was niet zo spectaculair zoals we hadden gehoopt. Geen ‘one more thing’, geen strategische pauzes en veel te veel cijfers.” Maar hoewel mister Apple niet meer in Cupertino, waar het hoofdkantoor gevestigd is, rond zal lopen, gaat de computerfabrikant door. Bastiaan: “Mensen gaan alsnog de iPhone 4s kopen en uiteindelijk introduceert Apple wel een iPhone 5. En al deze producten zullen de interactie tussen mensen en computers gemakkelijker en intuïtiever maken. Allemaal vanuit de visie van Steve Jobs. Bedankt!”   Van Hulzen houdt er een klein Apple-museum op na. Op de foto ziet u een prehistorische Macintosh, geïnstalleerd en wel, op de werkplek van een nieuwe collega. Dat vinden wij humor. De nieuwe collega uiteindelijk ook, omdat we de klassieker na enige tijd omwisselen voor een recenter exemplaar.

“Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven?”

10 oktober 2011
Voor Karsten Waterlander (20) en Jasper Mulder (21), twee hbo-studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, stond er woensdag 5 oktober geen theoretisch college op de agenda, maar een stagedag bij Van Hulzen Public Relations.  “Eind vorig jaar stapten wij, Karsten en Jasper, in het avontuur rondom de Van Hulzen PR Talentenprijs, die jaarlijks door van Van Hulzen wordt georganiseerd. Ons fictieve communicatiebureau Reflex behaalde de tweede én derde plaats. Een van de prijzen was een stagedag bij de organisator, Van Hulzen. Vijf oktober was het dan zover! Na een reis van tweeënhalf uur kwamen we rond half tien aan in het kantoor van Van Hulzen te Voorschoten. Na een hartelijke ontvangst met koffie door pr-projectmanager Ilse Spiekerman en pr-manager Malou Cinanni, zetten we koers naar de bovenste verdieping van het riante pand. Hier wachtte rond kwart over tien een afspraak met Bea Versteeg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. We mochten deze interessante vergadering bijwonen, waar al snel bleek hoe informeel, maar tegelijk zakelijk, de laatste ontwikkelingen in de lopende campagne besproken werden. Bea betrok ons sterk bij de vergadering, waardoor we ons gelijk op ons gemak voelden. Het tweede onderdeel van deze dag vond een stuk lager in het kantoor plaats, waar ontwerpstudio Kicks gevestigd is. Hier vertelde art director Alex Clumpkens ons over de totstandkoming van creatieve concepten. Na een korte uitleg was het tijd voor de lunch, een gezellig samenzijn met alle werknemers van Van Hulzen en Kicks. Opvallend is de collegialiteit onder het personeel. Zo schoof algemeen directeur Huib Bannier gelijk bij ons aan. “Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven? Zeven uur vertrokken? Dan kwam je net uit de kroeg rollen zeker”, roept hij ons toe, terwijl hij plaatsneemt aan tafel. Kort daarna stond een afspraak met Erik Janson op het programma, een van de medewerkers die actief is op het gebied van interactieve communicatie. We verbaasden ons over de hoeveelheid informatie die hij ons gaf. Je weet dat er veel mogelijk is in onlinemedia, maar je ziet nooit hoe dit precies gebeurt. Zo houdt Van Hulzen bijvoorbeeld tal van communities in de gaten voor verschillende bedrijven met hun Buzz Monitor. We vonden het een zeer geslaagde dag en gunnen iedere Talentenprijswinnaar zo’n leerzame ervaring. Ten slotte willen we al het personeel van Van Hulzen bedanken voor hun enthousiasme.” Karsten Waterlander & Jasper Mulder

Paniek, privacy en andere Facebook-perikelen

5 oktober 2011
Het vertrouwen in Facebook is niet meer wat het geweest is. Grootste bron van zorgen is het continue gerommel met de privacyinstellingen, wat zelfs in de Tweede Kamer vragen oproept. Toch is Facebook met ruim 760 miljoen gebruikers and counting nog steeds het populairste netwerk ter wereld. Wat moet er gebeuren voor mensen Facebook gaan verlaten? En is het nog wel veilig om je status te updaten? Vorige week ging er een virale statusupdate rond waarin mensen verzochten een vinkje weg te halen, zodat hun reacties en ‘likes’ niet meer openbaar zouden zijn. Abusievelijk, want het vinkje had hiermee weinig van doen. Toch werd dit bericht in een vlaag van paniek door veel mensen overgenomen, wat goed aangeeft hoe groot de argwaan is jegens de privacyregels van Facebook. Hoewel de bovengenoemde statusupdate niet klopte, is de paniek niet helemaal ongegrond. Facebook introduceert al geruime tijd met regelmaat nieuwe toepassingen en features die het delen van informatie makkelijker maken. Deze zijn standaard zodanig ingesteld, dat ook ‘vrienden van vrienden’ jouw onlineactiviteiten kunnen volgen. Wie gehecht is aan zijn privacy dient dus geregeld de privacyinstellingen van Facebook te bezoeken om de standaardinstellingen aan te passen. En door de ingewikkelde structuur van de instellingen is het beveiligen van je Facebookprofiel inmiddels een heus specialisme geworden. Likejacking “Het open karakter van Facebook brengt ook andere risico’s met zich mee”, zegt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen. Zo gebruiken spammers de like-knop om persoonlijke gegevens te ontfutselen aan Facebook-gebruikers: het zogenoemde ‘likejacking’. Spammers verspreiden video’s op profielen, in de hoop dat gebruikers op de like-knop drukken. Als zij dit doen, belanden zij op een phishingsite (een valse website die niet van de echte te onderscheiden is). Toch blijft het aantal Facebook-gebruikers stijgen. Ook in Nederland, waar momenteel veel onvrede heerst over de privacy; ruim 47.000 mensen maakten vorige maand een Facebook-profiel aan. Het valt te verwachten dat het aantal Nederlandse Facebookers volgende maand de grens van 5 miljoen zal doorbreken. “Facebook heeft een unieke, dominante marktpositie en vervult duidelijk in een behoefte waar andere netwerksites nog niet aan kunnen tippen. Facebook weet immers elke nieuwe hype aan zich te binden. Kijk maar naar de incheckmogelijkheid FourSquare. Facebook integreert zoveel diensten dat het eigenlijk een faciliterend platform van ieders eigen beleving is geworden”, zegt Bastiaan Koene. “Ik verwacht ook niet dat gebruikers massaal Facebook zullen verlaten. Men zal eerder secuurder worden in het plaatsen van statusupdates en het inrichten van hun privacyinstellingen. Facebook is hier reeds op ingesprongen.” Lijsten Zelfs Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, die vorig jaar nog verkondigde dat het privacy-tijdperk voorbij was, realiseert zich dat de privacykwestie een probleem vormt voor de gebruikers. Daarom ontwikkelde Facebook de mogelijkheid om lijsten te maken om contactpersonen in onder te brengen. Zo kun je nu makkelijker een update plaatsen die wel voor familie, maar niet voor collega’s zichtbaar is, net als bij de ‘circles’ van Google+. “Een goede ontwikkeling, maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken”, zegt Koene. “Wie geen zin heeft zich hierin