Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

‘An opinion is made in three seconds’

10 november 2011
Amerikaanse voicecoach Arthur Joseph geeft spoedcursus in optimaal stemgebruik Voorschoten, 10 november 2011 – Op de Erasmus Universiteit hing op 8 november een volle collegezaal anderhalf uur lang aan de lippen van de Amerikaanse voicecoach Arthur Joseph. Hij gaf een spoedcursus hoe je optimaal gebruik kunt maken van je stem en daardoor effectiever kunt communiceren, presenteren en presteren. Joseph is zelf het toonbeeld van stembeheersing. Via een aantal oefeningen laat hij het publiek ervaren hoe hij Arnold Schwarzenegger, Angelina Jolie en Pierce Brosnan naar de top heeft geholpen. Het gebruiken van je stem is als ademen, je doet het min of meer achteloos. “How many of you enjoy your voice?”, vraagt Joseph aan de zaal, en er wordt een halve vinger opgestoken. Praktisch niemand vindt het prettig naar zijn eigen stem te luisteren. Terwijl dit juist je visitekaartje is. “An opinion is made in three seconds”, stelt de voicecoach. “Jouw toehoorders beoordelen je niet op je stem, maar op het geheel van wie je bent als persoon.” Arthur Joseph is de grondlegger van Vocal Awareness: bewuster leren omgaan met de kracht van je stem. Ontspannen en zelfverzekerd spreken, waardoor je authentieker en overtuigender overkomt. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Joseph laat de zaal oefeningen doen: handen achter je oren, hardop een zin uitspreken. Rechtop zitten, bewust inademen. Pak met een tissue je tong vast, trek eraan, spreek de zin nogmaals hardop uit. Hiermee train je je keelspieren. Oefenen, oefenen, oefenen, voor de spiegel. Op donderdag 10 november geeft Arthur Joseph samen met dr. Elizabeth van Geerestein en Steve Knight een seminar in Amsterdam met de titel ‘Voice is Power’. Van Geerestein is mastergecertificeerd coach en Adjunct Professor Personal Leadership Development aan de Erasmus Universiteit. Steve Knight is Adjunct Professor INSEAD Business School in Frankrijk en expert in zakelijke communicatie en succesvol tv- en radiopresentator bij onder meer de BBC. Deelnemers worden stap voor stap technieken bijgebracht waarmee ze hun kwaliteiten en talenten optimaal kunnen benutten door de inzet van hun stem. Voor meer informatie over ‘Voice is Power’ kunt u terecht op www.yourvoiceispower.nl.

‘Bespreek risico’s glaucoom met familie’

10 november 2011
Utrecht, 10 november 2011 – Nu we de klok weer een uur hebben teruggezet, maken we ons op om samen met familie de feestdagen door te brengen. Tegelijk met de start van deze gezellige periode wordt van 28 november tot 3 december de Nationale Oogcollecte gehouden. Voor glaucoompatiënten een goede aanleiding om het tijdens een gemoedelijke familiebijeenkomst eens over de erfelijke factoren van hun oogziekte te hebben. “Ik geef toe dat ik zelf ook niet altijd zin heb om over mijn ogen te praten. Toch kunnen voor glaucoompatiënten juist de feestdagen een goede aanleiding vormen om de risico’s van hun aandoening met familieleden te bespreken”, vertelt Jan Vreeburg, voorzitter van de Glaucoomvereniging, die dit onderwerp ook aansnijdt in de nieuwe editie van het Glaucoommagazine. “Glaucoom heeft namelijk veel met familie te maken. Het kent in zekere mate erfelijke factoren. Dus als je glaucoom hebt, lopen je kinderen, broers, zussen, neven en nichten een verhoogd risico om de aandoening te krijgen. De feestdagen kunnen een goed moment vormen om je dierbaren vriendelijk doch dringend aan te raden hun oogdruk te laten meten bij de opticien of optometrist, of eens een oogarts te bezoeken.” Meer bewustzijn nodig Vreeburg weet dat veel mensen zich niet bewust zijn van de erfelijke factoren van glaucoom. “Tijdens de afgelopen 50Plus beurs in september konden mensen op onze stand een oogdrukmeting laten uitvoeren. Daar hoorde ik vaak ‘Ja, mijn moeder/vader/oma heeft dat ook.’ Dat ze dan zelf ook een verhoogde kans hebben op glaucoom wisten ze niet.” Niet leeftijdgebonden Anders dan wat soms wordt gedacht, komt glaucoom niet alleen bij ouderen voor. “Ik was 35 toen ik toevallig bij een oogarts kwam die een oogdruk van 28 en 30mmHg constateerde. Ik was er op tijd bij, maar moest wel meteen behandeld worden“, zegt Vreeburg. “Heb het er dus over met elkaar, de komende feestdagen. En ga daarna vooral lekker door met genieten van elkaars gezelschap.” Over de Glaucoomvereniging De Glaucoomvereniging zet zich sinds 1988 in voor alle (potentiële) glaucoompatiënten in Nederland. De vereniging wil algemene bekendheid geven aan de ziekte glaucoom, vroegtijdige opsporing stimuleren en wetenschappelijk onderzoek bevorderen. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van glaucoompatiënten en biedt ze via diverse kanalen hulp en informatie.

Van Hulzen Public Relations gaat academisch

8 november 2011
Voorschoten, 8 november 2011 – Van Hulzen Public Relations geeft op 30 november een werkcollege aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het werkcollege behandelt de praktijk van public relations, als onderdeel van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. De master is dit jaar voor het eerst te volgen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Door de nieuwe media kunnen organisaties en consumenten nu direct met elkaar communiceren”, zegt Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen aan de VU en medeoprichter van de nieuwe master. “Dit heeft alles veranderd: de journalist heeft zijn rol als poortwachter van de samenleving gedeeltelijk verloren. Als gevolg hiervan zijn directe communicatie en public relations veel belangrijker geworden.” De werkcolleges moeten studenten laten zien hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Schultz uit het hoge aantal aanmeldingen. “Er hebben zich al 120 studenten voor de pr-cursus ingeschreven.” Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. “Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media”, aldus Schultz. Webcare Adviseur Nieke Kempen en adviseur interactieve communicatie Bastiaan Koene zullen optreden als docenten. “De focus ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is”, zegt Koene. “Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat.” Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. “Sociale media vormen een jong expertisegebied”, aldus Kempen. “Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet.” Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie. Brug tussen onderwijs en praktijk Van Hulzen hecht grote waarde aan het onderhouden van de band tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland. Van Hulzen Public Relations Van Hulzen Public Relations is een fullservice-publicrelationsbureau met ruim 30 medewerkers, gevestigd in Voorschoten. Al 60 jaar lang helpt zij haar klanten, profit en non-profit, sturing te geven aan opinievorming bij het publiek. Van Hulzen Public Relations verzorgt communicatie van begin tot eind. Van een prikkelend strategisch advies tot een effectieve productie, met een speciale rol voor media-inkoop en interactieve communicatie.

Van Hulzen Public Relations gaat academisch

8 november 2011
Jawel, de expertise van Van Hulzen Public Relations wordt ook wetenschappelijk erkend. Op 30 november geeft Van Hulzen een werkcollege over de praktijk van public relations aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Adviseur Nieke Kempen en Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, gaan terug naar de collegebanken.  Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie, maar stonden nog niet eerder voor de collegebanken. “Tijdens mijn studie heb ik de link met de praktijk altijd zeer waardevol gevonden. Ik vind het daarom goed dat Van Hulzen deze bijdrage kan leveren zowel voor ons als voor de studenten”, zegt Bastiaan Koene, die zelf aan de Erasmus Universiteit gestudeerd heeft. De werkcolleges maken deel uit van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. Studenten leren tijdens de werkcolleges hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen en mede-oprichter van de master, uit het hoge aantal aanmeldingen. “Er hebben zich al 120 studenten voor de pr-cursus ingeschreven.” Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. “Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media”, aldus Schultz. We(b)care “De focus van het werkcollege ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is”, zegt Koene. “Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat.” Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. “Sociale media vormen een jong expertisegebied”, aldus Kempen. “Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet.” Brug tussen onderwijs en praktijk Bruggen slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, dat doet Van Hulzen graag. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland.

Persbureau Novum, geen groentje meer

4 november 2011
Na Metro, NRC Handelsblad en nrc.next is ook Nederlands Dagblad overgegaan naar persdienst Novum. Hiermee heeft het vierde landelijke dagblad de vertrouwde nieuwsdienst ANP verlaten. Hoe het ‘kleine broertje’ van ANP opgroeide tot een grote jongen. Persdienst Novum is sinds 2000 op de markt. Onder de afnemers van nieuws bevinden zich, naast bovengenoemde titels, onder meer Trouw, de Volkskrant, De Telegraaf, het AD, Het Parool, nu.nl, Arrow, alle titels van Wegener, nieuws.nl en FOK.nl. “Het contract met NRC en nrc.next heeft een enorme boost gegeven aan ons product en ons imago”, zegt Bram Bloemberg, algemeen directeur van Novum. Oog voor entertainment Novum onderscheidt zich van andere nieuwsaanbieders zoals ANP door de focus op video en entertainment. Bloemberg: “We hebben een van de grootste en belangrijkste videodiensten in heel Europa, blinken uit als het gaat om sport en entertainment en hebben een heel krachtige agenda met een sterke signaalfunctie.” Het persbureau heeft zijn groei mede te danken aan de opkomst van het internet, aldus Bloemberg. “Internet heeft onze markt vergroot. Onze eerste klanten waren vooral websites van kranten. Online was de lacune in de markt op dat moment. Later zijn ook de traditionele media, zoals tv en print, overgegaan.” Kopieergedrag Internet maakt het verzamelen en delen van het nieuws makkelijker. “Voor een persbureau blijft het daarom vooral belangrijk om feiten te blijven checken”, zegt Bloemberg. Een nadeel van internet is volgens hem het kopieergedrag. “Helaas is het soms nodig juridische stappen te nemen. Denk aan 10.000 artikelen die worden overgenomen zonder dat daarvoor is betaald.” Een uitgebreid interview met Bram Bloemberg is te lezen in de najaarseditie van de FERM, het relatiemagazine van Van Hulzen.

Online-platform voor geconstipeerde Nederlanders

2 november 2011
‘Obstipatie’ populaire zoekterm Alkmaar, 2 november 2011 – Eén op de drie Nederlanders heeft wel eens last van verstopping (1). Velen wenden zich voor informatie over deze kwaal tot het internet. Dat blijkt uit het aantal zoekopdrachten: maandelijks wordt er gemiddeld ruim 100.000 keer gezocht op zoektermen zoals ‘verstopping’, ‘obstipatie’ en ‘constipatie’. Helaas zwerft er online veel onjuiste informatie rond over obstipatie en de behandeling daarvan. Daarom lanceert Dulcolax vandaag www.obstipatie.eu, een platform met medisch-wetenschappelijk getoetste content. Diverse gezondheidsplatformen bevatten onjuiste informatie. Vooral over de risico’s van laxeermiddelen doen de wildste verhalen de ronde: je zou er een ‘luie darm’ van krijgen of er zou gewenning ontstaan. Volgens de algemeen geldende richtlijnen voor het gebruik van geneesmiddelen is dit niet het geval. Foutieve online-informatie is kwalijk, aangezien die mensen ervan weerhoudt adequate maatregelen te ondernemen om de stoelgang te verbeteren. Obstipatie.eu Het platform www.obstipatie.eu verschaft de bezoeker uitgebreide informatie over de mogelijke oorzaken van verstopping. Daarnaast geeft de website tips over wat je er zelf tegen kunt doen, zoals voldoende drinken, vezelrijk eten en yoga beoefenen. Voor wie deze tips niet of niet snel genoeg werken, bevat de website betrouwbare informatie over laxeermiddelen. Alle informatie voldoet aan de medisch-wetenschappelijke richtlijnen.   Taboe Www.obstipatie.eu is een initiatief van Dulcolax, geneesmiddel tegen obstipatie. Door de consument correct te informeren over alle facetten van obstipatie, wil Dulcolax het onderwerp bespreekbaar maken. Mensen praten niet graag over hun stoelgangproblematiek. Het internet is de plek bij uitstek om anoniem informatie over dit onderwerp op te zoeken. Daarom is het extra belangrijk dat er juist online correcte informatie beschikbaar is. Dulcolax Dulcolax is ’s werelds meest verkochte geneesmiddel tegen obstipatie. Al vijftig jaar lang vertrouwen miljoenen mensen over de hele wereld bij een moeilijke stoelgang op Dulcolax. Dulcolax werkt effectief en voorspelbaar, en kan met een gerust gevoel worden ingenomen. Dulcolax bevat de werkzame stof bisacodyl. Lees voor gebruik de bijsluiter (2). 1) Representatief onderzoek uitgevoerd door Synovate onder 507 Nederlanders, in opdracht van Dulcolax. 2) Contra-indicaties: Heftige buikpijn voor inname, darmafsluiting, verstopping in het maagdarmkanaal, acute blinde darmontsteking, acute ontstekingen van ingewanden of ernstige uitdrogingsverschijnselen. KOAG-nummer 17,0911-1323

SUBWAY® Franchise zoekt Nederlandse ondernemers

1 november 2011
Amsterdam, 1 november 2011 – De Amerikaanse quickserviceformule SUBWAY® ziet wel brood in de Nederlandse markt. In 2015 wil de keten de deuren van de 300ste vestiging openen. Momenteel zijn dat er 91; het bedrijf is daarom een campagne gestart om zo veel mogelijk franchisenemers te werven. Spil van de campagne is de website www.subway-franchise.nl, die vandaag gelanceerd is. Deze website biedt potentiële franchisenemers de benodigde informatie om een eigen SUBWAY® restaurant te starten. Ook in Nederland wil het van oorsprong Amerikaanse bedrijf de grootste formule voor quickservicerestaurants worden. “De Nederlandse markt is interessant voor ons vanwege de heersende broodcultuur”, zegt Hans Koens, woordvoerder voor de Nederlandse SUBWAY® restaurants. “Veel Nederlanders ontbijten en lunchen van oudsher met brood. Daarbij zijn Nederlanders individualisten die graag zelf bepalen hoe ze hun brood beleggen.” Het SUBWAY® concept sluit hier goed op aan: klanten kunnen kiezen voor een van de klassiekers op het vaste menu, maar ook zelf hun broodje samenstellen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het SUBWAY® franchiseconcept kent vele voordelen voor de ondernemer. De belangrijkste hiervan zijn de lage investeringskosten (in vergelijking met andere grote quickservicerestaurants) en de goede ondersteuning. Franchisenemers worden persoonlijk begeleid door een ervaren SUBWAY® ondernemer, de Development Agent (DA). Deze helpt de franchisenemer onder meer bij het zoeken naar een geschikte locatie, de onderhandelingen met de verhuurder, de inrichting van het restaurant en het opzetten van de bedrijfsvoering. Ook na de opening blijft de DA de franchisenemer begeleiden. “De ervaring leert dat deze begeleiding vele beginnersfouten voorkomt”, zegt Hans Koens, tevens Development Agent. “Hierdoor is de formule zeer geschikt voor startende ondernemers.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld.

Website om van te watertanden

1 november 2011
Wie wel brood ziet in een eigen bedrijf kan vanaf vandaag terecht op www.subway-franchise.nl online. Deze website biedt iedereen met ondernemersbloed informatie over het openen van een eigen Subway-restaurant in Nederland. Van Hulzen en Kicks creëerden de website. Een project om van te watertanden! Met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen is Subway de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Wereldwijd heeft Subway ruim 3.000 restaurants meer dan gedoodverfde concurrent McDonald’s. Ook in Nederland wil Subway de grootste worden. Het doel is om hier in 2015 de deuren van het 300ste restaurant te openen. Onlinestrategie Van Hulzen heeft de opdracht gekregen zo veel mogelijk geïnteresseerde ondernemers in contact te brengen met de regiomanagers van Subway. “Mensen zijn vaak slecht geïnformeerd over het starten van een eigen franchise”, zegt Justin Goes, Area Development Manager bij Subway. “Van de 100 potentiële ondernemers die Subway werft, opent er slechts één daadwerkelijk een restaurant.” Om meer serieuze kandidaten te bereiken en beter voor te lichten, togen Goes en kompanen naar Voorschoten. Kicks ontwierp de website, Van Hulzen ontwikkelde de pr- en contentstrategie: tactisch geplaatste advertenties en AdWords voeren ondernemers in spe van gerelateerde websites naar www.subway-franchise.nl, waar alle essentiële informatie overzichtelijk op een rij staat. De inrichting van de website, gebouwd door EXED, verhoogt de kennis van de bezoeker, en verlaagt tegelijkertijd de drempel om contact op te nemen. Goes: “We hopen dat we met de campagne 20 tot 30 nieuwe restaurants per jaar kunnen openen.” Klik hier om de website te bezoeken.

Meeste Nederlanders werken niet aan witte glimlach

31 oktober 2011
Nog veel onduidelijkheid over werking van whitening-tandpasta’s Zeist, 31 oktober 2011 – Nederlanders hechten minder waarde aan een witte glimlach dan Belgen: 30 procent van de Belgen vindt het belangrijk dat een tandpasta een witmakende werking heeft, tegenover 16 procent van de Nederlanders. Belgen (34 procent) gebruiken dan ook vaker een whitening-tandpasta dan Nederlanders (24 procent). Dat blijkt uit recent representatief onderzoek1 naar poetsgedrag in Nederland en België, afgenomen door DirectResearch.nl. Het onderzoek toont ook aan dat 36 procent van de ondervraagden geen whitening–tandpasta gebruikt, uit bezorgdheid dat whitening-tandpasta slecht is voor de tanden of het tandglazuur. Een kleiner deel (14 procent) gelooft helemaal niet dat whitening-tandpasta’s werken. Uit deze gegevens blijkt dat mensen niet goed op de hoogte zijn van de precieze werking van whitening-tandpasta. Poetsweetjes: 49% van de Nederlanders én Belgen heeft behoefte aan wittere tanden. 54% van de Belgen poetst direct na de maaltijd, terwijl 65% van de Nederlanders een uur of langer wacht. Hoe werkt whitening? De meeste whitening-tandpasta’s brengen de natuurlijke witheid van de tanden terug. Die bleken je tanden dus niet, zoals soms gedacht wordt, maar bevatten microdeeltjes die het makkelijker maken om de gelige aanslag van voedingsmiddelen, zoals koffie en rode wijn, te verwijderen. De microdeeltjes in whitening-tandpasta’s doorbreken de hechting van de aanslag aan het glazuur, zodat je die makkelijk kunt wegpoetsen. Aquafresh Whitening Aquafresh heeft haar whitening-tandpasta’s vernieuwd. De nieuwe formule bevat fijne microdeeltjes die je tanden op een zachte manier reinigen en glad maken. Bovendien brengen ze een beschermend laagje aan op de buitenste laag van het glazuur. Hierdoor behouden je tanden langer2 hun stralend witte glans, en blijft jouw glimlach stralend wit. Het nieuwe whitening-assortiment bestaat uit drie varianten: Aquafresh Intense White maakt de tanden tot 50 procent witter.2 Aquafresh Whitening + Complete Care beschermt tegen plakvorming, voor witte tanden én gezond tandvlees. De formule van Aquafresh White + Shine resulteert in al in één week tijd in zichtbaar gladdere tanden die meer glanzen.2 1 Representatief onderzoek naar gebitsverzorging onder ruim 1.000 Nederlanders en Belgen van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Aquafresh. 2 Bij regelmatig poetsen, in vergelijking met Aquafresh 3-voudige Bescherming/Freshmint

Glamour pr, sexy of schone schijn?

28 oktober 2011
Het was altijd een hele bevalling om op verjaardagsfeestjes uit te leggen wat wij nu eigenlijk uitspoken, als pr-professionals. Maar door de toenemende aanwezigheid van glamour pr in de media weten mensen nu ‘precies’ wat we doen; boetiekopening hier, modeshow daar, tussendoor nog even netwerken met wat celebs. En dat allemaal in kekke cocktailjurkjes en op torenhoge hakken… Pr-professionals profileren zich steeds meer in de media. Pr-dame Samantha Jones uit Sex and the City kenden we natuurlijk al. Maar inmiddels heeft zij concurrentie van een geheel nieuwe generatie. Real life pr-grootheden als Kelly Cutrone en Erin Kaplan uit de MTV’s The City geven mensen een blik achter de schermen van pr in de mode-industrie. Ook de populariteit van Twitter-persoonlijkheid ‘DKNY PR Girl’ (Aliza Licht, senior vice president global communications van het modehuis Donna Karan International) spreekt boekdelen. Deze week onthulde zij haar identiteit, maar twee jaar lang twitterde zij anoniem over haar baan als pr-pro. In korte tijd vergaarde zij ruim 363.000 fans, die haar letterlijk van catwalk naar catwalk volgden. Glamour pr gloeiend heet Ook in Nederland is glamour pr gloeiend heet. In programma’s als Project Catwalk, Modemeisjes met een missie en Holland’s Next Topmodel komen geregeld pr-mensen kijken. Deze programma’s geven mensen het idee dat pr om mode en glamour draait. Er zijn inderdaad pr-bedrijven die zich compleet richten op deze kant van het vak. De core business van het Amsterdamse bureau Spice PR bijvoorbeeld, bekend van Project Catwalk, is het verzorgen van pr voor fashion, food, design en lifestyle. “Glamour pr lijkt een aaneenschakeling van rodeloperfeestjes, en dat is het vaak ook”, vertelt Malou Cinanni, pr-manager bij Van Hulzen. Voorheen was zij werkzaam als redacteur voor een beautymagazine. “Mensen vergeten vaak dat die feestjes maar één doel hebben: positieve publiciteit genereren voor modelabels of cosmetica. Na afloop,’s avonds laat, zit je gewoon met je goodiebag op schoot je artikel weg te tikken.” Met de beide benen op de grond Van Hulzen PR houdt zich voornamelijk bezig met de minder glamoureuze kant van het vak, zoals crisiscommunicatie, merkpositionering en overheidsvoorlichting. “Maar dat betekent niet dat ons werk saai is”, lacht Marloes Visser, pr-projectmanager voor onder meer Rijkswaterstaat, het ministerie van SZW en Stichting Nederland Schoon. “We organiseren evenementen, wonen video- en fotoshoots bij en bedenken leuke guerilla-acties. Binnen onze expertisegebieden zijn de gratis samples wel een stuk minder sexy…” Voor een beetje glamour heeft het bureau daarom zelf maar gezorgd tijdens de productie van het jaarmagazine OBUS. De pr-projectmanagers werden als traditionele pr-meisjes gefotografeerd. “Leuk om een keer te ervaren hoe het is om in de schijnwerpers te staan!”, vertelt Marloes Visser. “Toch was ik blij dat we ons de volgende dag gewoon weer op onze klanten konden richten. Dat voelt voor mij een stuk natuurlijker dan al die glitter en glamour!”

Snelle SUBWAY® sandwich op groene scooter

27 oktober 2011
Telefonisch besteld, elektrisch thuisbezorgd Amsterdam, 27 oktober 2011 – Zin in een broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Inwoners van Heerhugowaard hoeven vanaf vandaag de deur niet meer uit voor zo’n heerlijke SUBWAY® sandwich. SUBWAY® Middenwaard te Heerhugowaard is namelijk een groene bezorgservice gestart: telefonisch of digitaal besteld, binnen 15 minuten thuisbezorgd op een elektrische, energiezuinige scooter. SUBWAY® Middenwaard is het eerste Nederlandse SUBWAY® restaurant dat gestart is met (elektrische) thuisbezorging. Online bestellen kan onder meer via www.subwaybestellen.nl. De groene bezorgservice is vooralsnog alleen in Heerhugowaard als pilot ingezet. Als het concept aanslaat, wordt de SUBWAY® bezorgservice ook in andere delen van het land uitgerold. Fresh Catering “Als de klant niet bij mij kan komen, zorg ik dat ik bij de klant kom”, zegt Severien Wiersma, ondernemer van SUBWAY® Middenwaard. “De SUBWAY® producten zijn hier ook uitermate geschikt voor. Je kunt kiezen uit vet- en caloriearme sandwiches, of helemaal zelf al je beleg kiezen. Ideaal als je geen tijd hebt om boodschappen te doen of te koken, maar niet wilt terugvallen op ongezonde, vette snacks. We vonden het dan ook belangrijk de bezorging op een verantwoorde manier te regelen. Vandaar de keuze voor ‘groene’ scooters.” De SUBWAY® producten lijden volgens Wiersma niet onder de bezorging. “We frituren niet, dus onze klanten lopen ook geen risico op slappe frieten. Voor onze warme sandwiches hebben we speciale warmhoudtassen. We pakken ze dubbel in en staan binnen 15 minuten na bereiding aan je deur. Dat is wat wij fresh catering noemen!” SUBWAY® is de eerste internationale, grote naam in de fastfood-/quickservicebranche die in Nederland aan huis bezorgt. “Pizza thuis laten bezorgen is doodgewoon,” zegt Justin Goes, Area Development Manager voor Subway. “Waarom dan niet voor een sandwich of wrap? Voor ons is dit een vrij logische stap, en na Middenwaard zullen er ongetwijfeld meer volgen.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 91 SUBWAY® restaurants. Het doel is in 2015 de 300ste vestiging te openen. SUBWAY® is daarom actief bezig nieuwe franchisenemers te werven.

Hornbach op je huid

26 oktober 2011
Beste ontwerp wint ‘powertool’ tattoo Nieuwegein, 26 oktober 2011 – Hoog tijd voor een stoere tattoo? Heb je nog een plek over op je arm, borst of rug? Wie een ontwerp of idee instuurt met in de hoofdrol een echte ‘powertool’, maakt via Hornbach kans op een gratis tatoeage. Inzenden, via www.hornbach.nl/tattoo, is mogelijk tot eind november. De tatoeages worden op zaterdag 17 december gezet in een van de Hornbach-vestigingen. Deze actie, die Hornbach voor het eerst in haar geschiedenis organiseert, maakt onderdeel uit van ‘Tooltime MacAllister’, de projectshow die Hornbach in de maanden november en december organiseert. Marketingmanager Michel van Slingerland licht toe hoe de projectshow heeft geleid tot de tattoo-actie. “Onlangs hoorden we een klant zeggen dat de MacAllister accuschroefboormachine zo’n fantastisch apparaat is dat hij deze ‘powertool’ het liefst op zijn rug wilde laten tatoeëren … Uit onderzoek is gebleken dat 24% van alle Nederlanders tussen de 18 en 50 jaar minstens één tatoeage heeft. In de leeftijdsgroep tussen 18 en 29 jaar is zelfs 31% getatoeëerd. Zo zijn we op het idee gekomen de projectshow te linken aan deze ontwerpwedstrijd. Is weer eens wat anders dan een Chinees teken, tribal, of de naam van je geliefde.” En komen de échte Hornbach-fans naar voren. Hygiëne Hornbach werkt voor deze actie samen met de tatoeëerders Rob van Hoeijen van Studio Remi (Utrecht) en Brendan Tangel van Tangel Art (Deventer). Beiden hebben jarenlange ervaring en werken volgens de hygiënerichtlijnen voor tatoeëren, die zijn opgesteld door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Deze officiële richtlijnen zijn net als de actievoorwaarden van de ontwerpwedstrijd te vinden op www.hornbach.nl/tattoo.

Nice to meet you

25 oktober 2011
Bent u nieuw in een bedrijf, maar geen ster in speeches? Stel uzelf dan voor met een video. Leuk, origineel en allerminst slaapverwekkend! Kicks Concept & Design maakte deze animatie voor Chris, de nieuwe manager van de IT-afdeling Monsanto EMEA (East and Middle East Africa). Het filmpje, door Chris zelf van commentaar voorzien, brengt in beeld hoe hij zijn familie en alles in St. Louis achter zich heeft gelaten om een nieuw leven in Nederland te beginnen. De video werd afgespeeld tijdens een door van Hulzen georganiseerde Monsanto-bijeenkomst in Den Haag. Solliciteren Dit trucje kan natuurlijk ook voor andere doeleinden worden ingezet. Het vinden van een nieuwe baan bijvoorbeeld. Het is misschien geen garantie voor succes (zoals blijkt uit onderstaande video), maar in elk geval origineel…

Van Hulzens guide to Timeline

13 oktober 2011
Facebook mag dan zo nu en dan ter discussie staan, maar het is niet allemaal kommer en kwel. Niet alleen voor developers liggen er grote kansen, ook reguliere Facebook-gebruikers krijgen tal van mogelijkheden om hun profiel om te bouwen tot een exacte weerspiegeling van hun leven. Het gerucht gaat namelijk dat al volgende week Timeline geïntroduceerd wordt, een nieuwe toepassing die het design en gebruik van ons geliefde gezichtsboek flink gaat veranderen. Van Hulzen Public Relations geeft een sneak preview. We worden de laatste tijd al flink verwend met screenshots van Timeline, een nieuwe functie die de profielpagina moet vervangen. Maar de nieuwe opties zijn nog niet voor ‘reguliere’ gebruikers beschikbaar tot woensdag 19 oktober. Gelukkig bestaat er een fantastisch nieuwsmedium als Techcrunch.com, dat de laatste nieuwtjes wil delen met alle interactieve nerds. Van Hulzens interactievecommunicatiespecialist Erik Janson las de tutorial om eerder beschikking tot Timeline te krijgen en ging aan de slag. “Wat opvalt is dat je flink moet zweten voor een uitnodiging”, zegt Janson. “Eerst geef je een applicatie toegang tot je persoonlijke informatie. Daarna moet je nog zeven stappen doorlopen -waaronder het maken van een fictieve applicatie- eer je klaar bent om de felbegeerde invite te ontvangen.” Cover “De Timeline begint met het kiezen van een ‘cover’ of achtergrond. Die verschijnt boven je profielfoto en zal het eerste zijn wat mensen zien als ze jouw Timeline bezoeken. Gelukkig is het geen permanente keuze en heb je de mogelijkheid om de cover te allen tijde te wijzigen. Altijd handig als de mooie zomerfoto vervangen moet worden door een ijzige sneeuwpop.” Views “Je ziet onder je tijdlijn alles verzameld over jouw leven op een centrale plek. Je ziet al je vrienden, foto’s, check-in’s en likes centraal in blokjes.” Activity log “Je ziet hier alle gebeurtenissen van het heden tot op de dag waarmee je begon met Facebook. Je kunt hier ook al je privacygegevens aanpassen voor bijvoorbeeld je statusupdates, verwijderde statusupdates en nog veel meer. En het mooiste is, niemand kan je eigen activitylog bekijken.” Highlights “Als gebruiker kun je zelf aangeven wat je belangrijk vindt. Je kunt letterlijk je beste statusupdates en mooiste foto’s groter maken om ze op die manier te laten opvallen. Daarnaast is het mogelijk minder relevante berichten van je profiel te laten verdwijnen, door ze of te verbergen voor het grote publiek of grofweg te verwijderen.   Verder kun je belangrijke momenten aangeven met ‘highlights’. Er zijn verschillende categorieën: ‘Work and Education’, ‘Family and Relations’, ‘Living’, ‘Health and Wellness’ en ten slotte ‘Milestones and Achievements’. Facebook heeft zelf al een paar opvallende hoogtepunten voorgeselecteerd. Bij ‘Milestones and achievements’ kun je bijvoorbeeld kiezen uit een tatoeage of piercing, reizen, het verkrijgen van diploma’s of andere bijzondere momenten. Deze momenten kunnen worden voorzien van foto’s, vrienden waarmee je ze hebt beleefd, data en er is zelfs ruimte voor een compleet verhaal.” Je Timeline als levensloop “Maar wellicht de allermooiste optie van Timeline is dat je profiel verandert in een totale levensloop”, aldus Janson. “Je ziet rechts de

Van Hulzen ook een beetje iSad

10 oktober 2011
Bedrijven in de creatieve sector zweren bij producten van Apple. Voor Van Hulzen Public Relations is het nieuws van vandaag aanleiding om de ervaringen met Apple even kort op een rijtje te zetten. Ook wij hebben namelijk veel aan Steve Job’s Apple te danken. “Al zolang wij met computers werken, gebruiken wij Apple”, zegt managing partner Huib Bannier. “Dat is geen toeval. De eerste Nederlandse Apple-dealer zat tientallen jaren geleden op de bovenste verdieping van ons pand. Die loyaliteit heeft ons in de mindere tijden ook hoofdbrekens bezorgd, maar tegenwoordig is het natuurlijk één groot feest om met Apple-producten te werken. Of je nu jong of oud, computernerd of digibeet bent.” ‘One more thing…’ Vanuit een meer vakinhoudelijk, public-relationsperspectief is de geschiedenis van Steve Jobs ook een case op zich. Zijn keynote speeches (ook wel Stevenotes) zijn wereldberoemd om hun strategische pauzes en enthousiasmerende oneliners. En om de knallende afsluitingen, waar vaak al weken van tevoren hevig op geanticipeerd werd. Aan het eind van een toespraak, als hij het podium al wilde verlaten, draaide Jobs zich steevast om met de legendarische woorden: “But there is one more thing…” Waarna hij weer een innovatief nieuw product de wereld in slingerde, dat vanaf dat moment eigenlijk al een succes was. En nu… Apple heeft lang gebruik kunnen maken van de kunsten van Steve Jobs. Dat het lastig is om zijn schoenen te vullen, bleek uit de keynote die Tim Cook (de nieuwe bestuursvoorzitter) afgelopen dinsdag hield. “Niet alleen de introductie van de iPhone 4s viel een beetje tegen”, blikt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, terug. “Maar ook de keynote was niet zo spectaculair zoals we hadden gehoopt. Geen ‘one more thing’, geen strategische pauzes en veel te veel cijfers.” Maar hoewel mister Apple niet meer in Cupertino, waar het hoofdkantoor gevestigd is, rond zal lopen, gaat de computerfabrikant door. Bastiaan: “Mensen gaan alsnog de iPhone 4s kopen en uiteindelijk introduceert Apple wel een iPhone 5. En al deze producten zullen de interactie tussen mensen en computers gemakkelijker en intuïtiever maken. Allemaal vanuit de visie van Steve Jobs. Bedankt!”   Van Hulzen houdt er een klein Apple-museum op na. Op de foto ziet u een prehistorische Macintosh, geïnstalleerd en wel, op de werkplek van een nieuwe collega. Dat vinden wij humor. De nieuwe collega uiteindelijk ook, omdat we de klassieker na enige tijd omwisselen voor een recenter exemplaar.

“Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven?”

10 oktober 2011
Voor Karsten Waterlander (20) en Jasper Mulder (21), twee hbo-studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, stond er woensdag 5 oktober geen theoretisch college op de agenda, maar een stagedag bij Van Hulzen Public Relations.  “Eind vorig jaar stapten wij, Karsten en Jasper, in het avontuur rondom de Van Hulzen PR Talentenprijs, die jaarlijks door van Van Hulzen wordt georganiseerd. Ons fictieve communicatiebureau Reflex behaalde de tweede én derde plaats. Een van de prijzen was een stagedag bij de organisator, Van Hulzen. Vijf oktober was het dan zover! Na een reis van tweeënhalf uur kwamen we rond half tien aan in het kantoor van Van Hulzen te Voorschoten. Na een hartelijke ontvangst met koffie door pr-projectmanager Ilse Spiekerman en pr-manager Malou Cinanni, zetten we koers naar de bovenste verdieping van het riante pand. Hier wachtte rond kwart over tien een afspraak met Bea Versteeg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. We mochten deze interessante vergadering bijwonen, waar al snel bleek hoe informeel, maar tegelijk zakelijk, de laatste ontwikkelingen in de lopende campagne besproken werden. Bea betrok ons sterk bij de vergadering, waardoor we ons gelijk op ons gemak voelden. Het tweede onderdeel van deze dag vond een stuk lager in het kantoor plaats, waar ontwerpstudio Kicks gevestigd is. Hier vertelde art director Alex Clumpkens ons over de totstandkoming van creatieve concepten. Na een korte uitleg was het tijd voor de lunch, een gezellig samenzijn met alle werknemers van Van Hulzen en Kicks. Opvallend is de collegialiteit onder het personeel. Zo schoof algemeen directeur Huib Bannier gelijk bij ons aan. “Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven? Zeven uur vertrokken? Dan kwam je net uit de kroeg rollen zeker”, roept hij ons toe, terwijl hij plaatsneemt aan tafel. Kort daarna stond een afspraak met Erik Janson op het programma, een van de medewerkers die actief is op het gebied van interactieve communicatie. We verbaasden ons over de hoeveelheid informatie die hij ons gaf. Je weet dat er veel mogelijk is in onlinemedia, maar je ziet nooit hoe dit precies gebeurt. Zo houdt Van Hulzen bijvoorbeeld tal van communities in de gaten voor verschillende bedrijven met hun Buzz Monitor. We vonden het een zeer geslaagde dag en gunnen iedere Talentenprijswinnaar zo’n leerzame ervaring. Ten slotte willen we al het personeel van Van Hulzen bedanken voor hun enthousiasme.” Karsten Waterlander & Jasper Mulder

Paniek, privacy en andere Facebook-perikelen

5 oktober 2011
Het vertrouwen in Facebook is niet meer wat het geweest is. Grootste bron van zorgen is het continue gerommel met de privacyinstellingen, wat zelfs in de Tweede Kamer vragen oproept. Toch is Facebook met ruim 760 miljoen gebruikers and counting nog steeds het populairste netwerk ter wereld. Wat moet er gebeuren voor mensen Facebook gaan verlaten? En is het nog wel veilig om je status te updaten? Vorige week ging er een virale statusupdate rond waarin mensen verzochten een vinkje weg te halen, zodat hun reacties en ‘likes’ niet meer openbaar zouden zijn. Abusievelijk, want het vinkje had hiermee weinig van doen. Toch werd dit bericht in een vlaag van paniek door veel mensen overgenomen, wat goed aangeeft hoe groot de argwaan is jegens de privacyregels van Facebook. Hoewel de bovengenoemde statusupdate niet klopte, is de paniek niet helemaal ongegrond. Facebook introduceert al geruime tijd met regelmaat nieuwe toepassingen en features die het delen van informatie makkelijker maken. Deze zijn standaard zodanig ingesteld, dat ook ‘vrienden van vrienden’ jouw onlineactiviteiten kunnen volgen. Wie gehecht is aan zijn privacy dient dus geregeld de privacyinstellingen van Facebook te bezoeken om de standaardinstellingen aan te passen. En door de ingewikkelde structuur van de instellingen is het beveiligen van je Facebookprofiel inmiddels een heus specialisme geworden. Likejacking “Het open karakter van Facebook brengt ook andere risico’s met zich mee”, zegt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen. Zo gebruiken spammers de like-knop om persoonlijke gegevens te ontfutselen aan Facebook-gebruikers: het zogenoemde ‘likejacking’. Spammers verspreiden video’s op profielen, in de hoop dat gebruikers op de like-knop drukken. Als zij dit doen, belanden zij op een phishingsite (een valse website die niet van de echte te onderscheiden is). Toch blijft het aantal Facebook-gebruikers stijgen. Ook in Nederland, waar momenteel veel onvrede heerst over de privacy; ruim 47.000 mensen maakten vorige maand een Facebook-profiel aan. Het valt te verwachten dat het aantal Nederlandse Facebookers volgende maand de grens van 5 miljoen zal doorbreken. “Facebook heeft een unieke, dominante marktpositie en vervult duidelijk in een behoefte waar andere netwerksites nog niet aan kunnen tippen. Facebook weet immers elke nieuwe hype aan zich te binden. Kijk maar naar de incheckmogelijkheid FourSquare. Facebook integreert zoveel diensten dat het eigenlijk een faciliterend platform van ieders eigen beleving is geworden”, zegt Bastiaan Koene. “Ik verwacht ook niet dat gebruikers massaal Facebook zullen verlaten. Men zal eerder secuurder worden in het plaatsen van statusupdates en het inrichten van hun privacyinstellingen. Facebook is hier reeds op ingesprongen.” Lijsten Zelfs Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, die vorig jaar nog verkondigde dat het privacy-tijdperk voorbij was, realiseert zich dat de privacykwestie een probleem vormt voor de gebruikers. Daarom ontwikkelde Facebook de mogelijkheid om lijsten te maken om contactpersonen in onder te brengen. Zo kun je nu makkelijker een update plaatsen die wel voor familie, maar niet voor collega’s zichtbaar is, net als bij de ‘circles’ van Google+. “Een goede ontwikkeling, maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken”, zegt Koene. “Wie geen zin heeft zich hierin