Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

Glamour pr, sexy of schone schijn?

28 oktober 2011
Het was altijd een hele bevalling om op verjaardagsfeestjes uit te leggen wat wij nu eigenlijk uitspoken, als pr-professionals. Maar door de toenemende aanwezigheid van glamour pr in de media weten mensen nu ‘precies’ wat we doen; boetiekopening hier, modeshow daar, tussendoor nog even netwerken met wat celebs. En dat allemaal in kekke cocktailjurkjes en op torenhoge hakken… Pr-professionals profileren zich steeds meer in de media. Pr-dame Samantha Jones uit Sex and the City kenden we natuurlijk al. Maar inmiddels heeft zij concurrentie van een geheel nieuwe generatie. Real life pr-grootheden als Kelly Cutrone en Erin Kaplan uit de MTV’s The City geven mensen een blik achter de schermen van pr in de mode-industrie. Ook de populariteit van Twitter-persoonlijkheid ‘DKNY PR Girl’ (Aliza Licht, senior vice president global communications van het modehuis Donna Karan International) spreekt boekdelen. Deze week onthulde zij haar identiteit, maar twee jaar lang twitterde zij anoniem over haar baan als pr-pro. In korte tijd vergaarde zij ruim 363.000 fans, die haar letterlijk van catwalk naar catwalk volgden. Glamour pr gloeiend heet Ook in Nederland is glamour pr gloeiend heet. In programma’s als Project Catwalk, Modemeisjes met een missie en Holland’s Next Topmodel komen geregeld pr-mensen kijken. Deze programma’s geven mensen het idee dat pr om mode en glamour draait. Er zijn inderdaad pr-bedrijven die zich compleet richten op deze kant van het vak. De core business van het Amsterdamse bureau Spice PR bijvoorbeeld, bekend van Project Catwalk, is het verzorgen van pr voor fashion, food, design en lifestyle. “Glamour pr lijkt een aaneenschakeling van rodeloperfeestjes, en dat is het vaak ook”, vertelt Malou Cinanni, pr-manager bij Van Hulzen. Voorheen was zij werkzaam als redacteur voor een beautymagazine. “Mensen vergeten vaak dat die feestjes maar één doel hebben: positieve publiciteit genereren voor modelabels of cosmetica. Na afloop,’s avonds laat, zit je gewoon met je goodiebag op schoot je artikel weg te tikken.” Met de beide benen op de grond Van Hulzen PR houdt zich voornamelijk bezig met de minder glamoureuze kant van het vak, zoals crisiscommunicatie, merkpositionering en overheidsvoorlichting. “Maar dat betekent niet dat ons werk saai is”, lacht Marloes Visser, pr-projectmanager voor onder meer Rijkswaterstaat, het ministerie van SZW en Stichting Nederland Schoon. “We organiseren evenementen, wonen video- en fotoshoots bij en bedenken leuke guerilla-acties. Binnen onze expertisegebieden zijn de gratis samples wel een stuk minder sexy…” Voor een beetje glamour heeft het bureau daarom zelf maar gezorgd tijdens de productie van het jaarmagazine OBUS. De pr-projectmanagers werden als traditionele pr-meisjes gefotografeerd. “Leuk om een keer te ervaren hoe het is om in de schijnwerpers te staan!”, vertelt Marloes Visser. “Toch was ik blij dat we ons de volgende dag gewoon weer op onze klanten konden richten. Dat voelt voor mij een stuk natuurlijker dan al die glitter en glamour!”

Snelle SUBWAY® sandwich op groene scooter

27 oktober 2011
Telefonisch besteld, elektrisch thuisbezorgd Amsterdam, 27 oktober 2011 – Zin in een broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Inwoners van Heerhugowaard hoeven vanaf vandaag de deur niet meer uit voor zo’n heerlijke SUBWAY® sandwich. SUBWAY® Middenwaard te Heerhugowaard is namelijk een groene bezorgservice gestart: telefonisch of digitaal besteld, binnen 15 minuten thuisbezorgd op een elektrische, energiezuinige scooter. SUBWAY® Middenwaard is het eerste Nederlandse SUBWAY® restaurant dat gestart is met (elektrische) thuisbezorging. Online bestellen kan onder meer via www.subwaybestellen.nl. De groene bezorgservice is vooralsnog alleen in Heerhugowaard als pilot ingezet. Als het concept aanslaat, wordt de SUBWAY® bezorgservice ook in andere delen van het land uitgerold. Fresh Catering “Als de klant niet bij mij kan komen, zorg ik dat ik bij de klant kom”, zegt Severien Wiersma, ondernemer van SUBWAY® Middenwaard. “De SUBWAY® producten zijn hier ook uitermate geschikt voor. Je kunt kiezen uit vet- en caloriearme sandwiches, of helemaal zelf al je beleg kiezen. Ideaal als je geen tijd hebt om boodschappen te doen of te koken, maar niet wilt terugvallen op ongezonde, vette snacks. We vonden het dan ook belangrijk de bezorging op een verantwoorde manier te regelen. Vandaar de keuze voor ‘groene’ scooters.” De SUBWAY® producten lijden volgens Wiersma niet onder de bezorging. “We frituren niet, dus onze klanten lopen ook geen risico op slappe frieten. Voor onze warme sandwiches hebben we speciale warmhoudtassen. We pakken ze dubbel in en staan binnen 15 minuten na bereiding aan je deur. Dat is wat wij fresh catering noemen!” SUBWAY® is de eerste internationale, grote naam in de fastfood-/quickservicebranche die in Nederland aan huis bezorgt. “Pizza thuis laten bezorgen is doodgewoon,” zegt Justin Goes, Area Development Manager voor Subway. “Waarom dan niet voor een sandwich of wrap? Voor ons is dit een vrij logische stap, en na Middenwaard zullen er ongetwijfeld meer volgen.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 91 SUBWAY® restaurants. Het doel is in 2015 de 300ste vestiging te openen. SUBWAY® is daarom actief bezig nieuwe franchisenemers te werven.

Hornbach op je huid

26 oktober 2011
Beste ontwerp wint ‘powertool’ tattoo Nieuwegein, 26 oktober 2011 – Hoog tijd voor een stoere tattoo? Heb je nog een plek over op je arm, borst of rug? Wie een ontwerp of idee instuurt met in de hoofdrol een echte ‘powertool’, maakt via Hornbach kans op een gratis tatoeage. Inzenden, via www.hornbach.nl/tattoo, is mogelijk tot eind november. De tatoeages worden op zaterdag 17 december gezet in een van de Hornbach-vestigingen. Deze actie, die Hornbach voor het eerst in haar geschiedenis organiseert, maakt onderdeel uit van ‘Tooltime MacAllister’, de projectshow die Hornbach in de maanden november en december organiseert. Marketingmanager Michel van Slingerland licht toe hoe de projectshow heeft geleid tot de tattoo-actie. “Onlangs hoorden we een klant zeggen dat de MacAllister accuschroefboormachine zo’n fantastisch apparaat is dat hij deze ‘powertool’ het liefst op zijn rug wilde laten tatoeëren … Uit onderzoek is gebleken dat 24% van alle Nederlanders tussen de 18 en 50 jaar minstens één tatoeage heeft. In de leeftijdsgroep tussen 18 en 29 jaar is zelfs 31% getatoeëerd. Zo zijn we op het idee gekomen de projectshow te linken aan deze ontwerpwedstrijd. Is weer eens wat anders dan een Chinees teken, tribal, of de naam van je geliefde.” En komen de échte Hornbach-fans naar voren. Hygiëne Hornbach werkt voor deze actie samen met de tatoeëerders Rob van Hoeijen van Studio Remi (Utrecht) en Brendan Tangel van Tangel Art (Deventer). Beiden hebben jarenlange ervaring en werken volgens de hygiënerichtlijnen voor tatoeëren, die zijn opgesteld door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Deze officiële richtlijnen zijn net als de actievoorwaarden van de ontwerpwedstrijd te vinden op www.hornbach.nl/tattoo.

Nice to meet you

25 oktober 2011
Bent u nieuw in een bedrijf, maar geen ster in speeches? Stel uzelf dan voor met een video. Leuk, origineel en allerminst slaapverwekkend! Kicks Concept & Design maakte deze animatie voor Chris, de nieuwe manager van de IT-afdeling Monsanto EMEA (East and Middle East Africa). Het filmpje, door Chris zelf van commentaar voorzien, brengt in beeld hoe hij zijn familie en alles in St. Louis achter zich heeft gelaten om een nieuw leven in Nederland te beginnen. De video werd afgespeeld tijdens een door van Hulzen georganiseerde Monsanto-bijeenkomst in Den Haag. Solliciteren Dit trucje kan natuurlijk ook voor andere doeleinden worden ingezet. Het vinden van een nieuwe baan bijvoorbeeld. Het is misschien geen garantie voor succes (zoals blijkt uit onderstaande video), maar in elk geval origineel…

Van Hulzens guide to Timeline

13 oktober 2011
Facebook mag dan zo nu en dan ter discussie staan, maar het is niet allemaal kommer en kwel. Niet alleen voor developers liggen er grote kansen, ook reguliere Facebook-gebruikers krijgen tal van mogelijkheden om hun profiel om te bouwen tot een exacte weerspiegeling van hun leven. Het gerucht gaat namelijk dat al volgende week Timeline geïntroduceerd wordt, een nieuwe toepassing die het design en gebruik van ons geliefde gezichtsboek flink gaat veranderen. Van Hulzen Public Relations geeft een sneak preview. We worden de laatste tijd al flink verwend met screenshots van Timeline, een nieuwe functie die de profielpagina moet vervangen. Maar de nieuwe opties zijn nog niet voor ‘reguliere’ gebruikers beschikbaar tot woensdag 19 oktober. Gelukkig bestaat er een fantastisch nieuwsmedium als Techcrunch.com, dat de laatste nieuwtjes wil delen met alle interactieve nerds. Van Hulzens interactievecommunicatiespecialist Erik Janson las de tutorial om eerder beschikking tot Timeline te krijgen en ging aan de slag. “Wat opvalt is dat je flink moet zweten voor een uitnodiging”, zegt Janson. “Eerst geef je een applicatie toegang tot je persoonlijke informatie. Daarna moet je nog zeven stappen doorlopen -waaronder het maken van een fictieve applicatie- eer je klaar bent om de felbegeerde invite te ontvangen.” Cover “De Timeline begint met het kiezen van een ‘cover’ of achtergrond. Die verschijnt boven je profielfoto en zal het eerste zijn wat mensen zien als ze jouw Timeline bezoeken. Gelukkig is het geen permanente keuze en heb je de mogelijkheid om de cover te allen tijde te wijzigen. Altijd handig als de mooie zomerfoto vervangen moet worden door een ijzige sneeuwpop.” Views “Je ziet onder je tijdlijn alles verzameld over jouw leven op een centrale plek. Je ziet al je vrienden, foto’s, check-in’s en likes centraal in blokjes.” Activity log “Je ziet hier alle gebeurtenissen van het heden tot op de dag waarmee je begon met Facebook. Je kunt hier ook al je privacygegevens aanpassen voor bijvoorbeeld je statusupdates, verwijderde statusupdates en nog veel meer. En het mooiste is, niemand kan je eigen activitylog bekijken.” Highlights “Als gebruiker kun je zelf aangeven wat je belangrijk vindt. Je kunt letterlijk je beste statusupdates en mooiste foto’s groter maken om ze op die manier te laten opvallen. Daarnaast is het mogelijk minder relevante berichten van je profiel te laten verdwijnen, door ze of te verbergen voor het grote publiek of grofweg te verwijderen.   Verder kun je belangrijke momenten aangeven met ‘highlights’. Er zijn verschillende categorieën: ‘Work and Education’, ‘Family and Relations’, ‘Living’, ‘Health and Wellness’ en ten slotte ‘Milestones and Achievements’. Facebook heeft zelf al een paar opvallende hoogtepunten voorgeselecteerd. Bij ‘Milestones and achievements’ kun je bijvoorbeeld kiezen uit een tatoeage of piercing, reizen, het verkrijgen van diploma’s of andere bijzondere momenten. Deze momenten kunnen worden voorzien van foto’s, vrienden waarmee je ze hebt beleefd, data en er is zelfs ruimte voor een compleet verhaal.” Je Timeline als levensloop “Maar wellicht de allermooiste optie van Timeline is dat je profiel verandert in een totale levensloop”, aldus Janson. “Je ziet rechts de

Van Hulzen ook een beetje iSad

10 oktober 2011
Bedrijven in de creatieve sector zweren bij producten van Apple. Voor Van Hulzen Public Relations is het nieuws van vandaag aanleiding om de ervaringen met Apple even kort op een rijtje te zetten. Ook wij hebben namelijk veel aan Steve Job’s Apple te danken. “Al zolang wij met computers werken, gebruiken wij Apple”, zegt managing partner Huib Bannier. “Dat is geen toeval. De eerste Nederlandse Apple-dealer zat tientallen jaren geleden op de bovenste verdieping van ons pand. Die loyaliteit heeft ons in de mindere tijden ook hoofdbrekens bezorgd, maar tegenwoordig is het natuurlijk één groot feest om met Apple-producten te werken. Of je nu jong of oud, computernerd of digibeet bent.” ‘One more thing…’ Vanuit een meer vakinhoudelijk, public-relationsperspectief is de geschiedenis van Steve Jobs ook een case op zich. Zijn keynote speeches (ook wel Stevenotes) zijn wereldberoemd om hun strategische pauzes en enthousiasmerende oneliners. En om de knallende afsluitingen, waar vaak al weken van tevoren hevig op geanticipeerd werd. Aan het eind van een toespraak, als hij het podium al wilde verlaten, draaide Jobs zich steevast om met de legendarische woorden: “But there is one more thing…” Waarna hij weer een innovatief nieuw product de wereld in slingerde, dat vanaf dat moment eigenlijk al een succes was. En nu… Apple heeft lang gebruik kunnen maken van de kunsten van Steve Jobs. Dat het lastig is om zijn schoenen te vullen, bleek uit de keynote die Tim Cook (de nieuwe bestuursvoorzitter) afgelopen dinsdag hield. “Niet alleen de introductie van de iPhone 4s viel een beetje tegen”, blikt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, terug. “Maar ook de keynote was niet zo spectaculair zoals we hadden gehoopt. Geen ‘one more thing’, geen strategische pauzes en veel te veel cijfers.” Maar hoewel mister Apple niet meer in Cupertino, waar het hoofdkantoor gevestigd is, rond zal lopen, gaat de computerfabrikant door. Bastiaan: “Mensen gaan alsnog de iPhone 4s kopen en uiteindelijk introduceert Apple wel een iPhone 5. En al deze producten zullen de interactie tussen mensen en computers gemakkelijker en intuïtiever maken. Allemaal vanuit de visie van Steve Jobs. Bedankt!”   Van Hulzen houdt er een klein Apple-museum op na. Op de foto ziet u een prehistorische Macintosh, geïnstalleerd en wel, op de werkplek van een nieuwe collega. Dat vinden wij humor. De nieuwe collega uiteindelijk ook, omdat we de klassieker na enige tijd omwisselen voor een recenter exemplaar.

“Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven?”

10 oktober 2011
Voor Karsten Waterlander (20) en Jasper Mulder (21), twee hbo-studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, stond er woensdag 5 oktober geen theoretisch college op de agenda, maar een stagedag bij Van Hulzen Public Relations.  “Eind vorig jaar stapten wij, Karsten en Jasper, in het avontuur rondom de Van Hulzen PR Talentenprijs, die jaarlijks door van Van Hulzen wordt georganiseerd. Ons fictieve communicatiebureau Reflex behaalde de tweede én derde plaats. Een van de prijzen was een stagedag bij de organisator, Van Hulzen. Vijf oktober was het dan zover! Na een reis van tweeënhalf uur kwamen we rond half tien aan in het kantoor van Van Hulzen te Voorschoten. Na een hartelijke ontvangst met koffie door pr-projectmanager Ilse Spiekerman en pr-manager Malou Cinanni, zetten we koers naar de bovenste verdieping van het riante pand. Hier wachtte rond kwart over tien een afspraak met Bea Versteeg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. We mochten deze interessante vergadering bijwonen, waar al snel bleek hoe informeel, maar tegelijk zakelijk, de laatste ontwikkelingen in de lopende campagne besproken werden. Bea betrok ons sterk bij de vergadering, waardoor we ons gelijk op ons gemak voelden. Het tweede onderdeel van deze dag vond een stuk lager in het kantoor plaats, waar ontwerpstudio Kicks gevestigd is. Hier vertelde art director Alex Clumpkens ons over de totstandkoming van creatieve concepten. Na een korte uitleg was het tijd voor de lunch, een gezellig samenzijn met alle werknemers van Van Hulzen en Kicks. Opvallend is de collegialiteit onder het personeel. Zo schoof algemeen directeur Huib Bannier gelijk bij ons aan. “Zo jongens, een dagje weg uit het studentenleven? Zeven uur vertrokken? Dan kwam je net uit de kroeg rollen zeker”, roept hij ons toe, terwijl hij plaatsneemt aan tafel. Kort daarna stond een afspraak met Erik Janson op het programma, een van de medewerkers die actief is op het gebied van interactieve communicatie. We verbaasden ons over de hoeveelheid informatie die hij ons gaf. Je weet dat er veel mogelijk is in onlinemedia, maar je ziet nooit hoe dit precies gebeurt. Zo houdt Van Hulzen bijvoorbeeld tal van communities in de gaten voor verschillende bedrijven met hun Buzz Monitor. We vonden het een zeer geslaagde dag en gunnen iedere Talentenprijswinnaar zo’n leerzame ervaring. Ten slotte willen we al het personeel van Van Hulzen bedanken voor hun enthousiasme.” Karsten Waterlander & Jasper Mulder

Paniek, privacy en andere Facebook-perikelen

5 oktober 2011
Het vertrouwen in Facebook is niet meer wat het geweest is. Grootste bron van zorgen is het continue gerommel met de privacyinstellingen, wat zelfs in de Tweede Kamer vragen oproept. Toch is Facebook met ruim 760 miljoen gebruikers and counting nog steeds het populairste netwerk ter wereld. Wat moet er gebeuren voor mensen Facebook gaan verlaten? En is het nog wel veilig om je status te updaten? Vorige week ging er een virale statusupdate rond waarin mensen verzochten een vinkje weg te halen, zodat hun reacties en ‘likes’ niet meer openbaar zouden zijn. Abusievelijk, want het vinkje had hiermee weinig van doen. Toch werd dit bericht in een vlaag van paniek door veel mensen overgenomen, wat goed aangeeft hoe groot de argwaan is jegens de privacyregels van Facebook. Hoewel de bovengenoemde statusupdate niet klopte, is de paniek niet helemaal ongegrond. Facebook introduceert al geruime tijd met regelmaat nieuwe toepassingen en features die het delen van informatie makkelijker maken. Deze zijn standaard zodanig ingesteld, dat ook ‘vrienden van vrienden’ jouw onlineactiviteiten kunnen volgen. Wie gehecht is aan zijn privacy dient dus geregeld de privacyinstellingen van Facebook te bezoeken om de standaardinstellingen aan te passen. En door de ingewikkelde structuur van de instellingen is het beveiligen van je Facebookprofiel inmiddels een heus specialisme geworden. Likejacking “Het open karakter van Facebook brengt ook andere risico’s met zich mee”, zegt Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen. Zo gebruiken spammers de like-knop om persoonlijke gegevens te ontfutselen aan Facebook-gebruikers: het zogenoemde ‘likejacking’. Spammers verspreiden video’s op profielen, in de hoop dat gebruikers op de like-knop drukken. Als zij dit doen, belanden zij op een phishingsite (een valse website die niet van de echte te onderscheiden is). Toch blijft het aantal Facebook-gebruikers stijgen. Ook in Nederland, waar momenteel veel onvrede heerst over de privacy; ruim 47.000 mensen maakten vorige maand een Facebook-profiel aan. Het valt te verwachten dat het aantal Nederlandse Facebookers volgende maand de grens van 5 miljoen zal doorbreken. “Facebook heeft een unieke, dominante marktpositie en vervult duidelijk in een behoefte waar andere netwerksites nog niet aan kunnen tippen. Facebook weet immers elke nieuwe hype aan zich te binden. Kijk maar naar de incheckmogelijkheid FourSquare. Facebook integreert zoveel diensten dat het eigenlijk een faciliterend platform van ieders eigen beleving is geworden”, zegt Bastiaan Koene. “Ik verwacht ook niet dat gebruikers massaal Facebook zullen verlaten. Men zal eerder secuurder worden in het plaatsen van statusupdates en het inrichten van hun privacyinstellingen. Facebook is hier reeds op ingesprongen.” Lijsten Zelfs Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, die vorig jaar nog verkondigde dat het privacy-tijdperk voorbij was, realiseert zich dat de privacykwestie een probleem vormt voor de gebruikers. Daarom ontwikkelde Facebook de mogelijkheid om lijsten te maken om contactpersonen in onder te brengen. Zo kun je nu makkelijker een update plaatsen die wel voor familie, maar niet voor collega’s zichtbaar is, net als bij de ‘circles’ van Google+. “Een goede ontwikkeling, maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken”, zegt Koene. “Wie geen zin heeft zich hierin