Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

Hangout je timeline en check in, in 2012

6 januari 2012
2011 was een mooi jaar voor de integratie van social media in de middelenmix. Zelfs de meest conservatieve organisaties en politici twitteren en QR-coderen dat het een lieve lust is. Wat zal 2012 brengen aan ontwikkelingen op socialmediagebied? Als we de kenners mogen geloven, wordt 2012 het jaar van de integratie van Facebook met vele andere diensten, het aan- of afslaan van Google+, de inburgering van Social Television en de complete take-over van de smartphone. Maar wat vinden onze eigen socialmediaspecialisten van dit alles? We zetten het op een rijtje. Facebooxploitation Facebook gaat allereerst de beurs op, dus wordt het exploiteren van de gebruikers nog belangrijker. De uitrol van Facebook Timeline zorgt al voor een nog gedetailleerdere beschrijving van je complete leven. Adverteerders komen nog meer over je te weten. Dit zal de nodige weerstand oproepen. Google+: buigen of barsten Voor het nieuwe sociale netwerk Google+ is 2012 het jaar van buigen of barsten. Ja, er is afgelopen december een groei in het aantal gebruikers geweest ten opzichte van november, maar dat was met name in Amerika. Gebruikers die wars zijn van de Facebook-commercialisering, kunnen op Google+ (nog even) rustig ademhalen; de grote bedrijven zijn daar nog niet of nauwelijks aanwezig. Slechts 2.513 mensen hebben Coca Cola in hun kringen. Ford doet het een stuk beter met 3.026 volgers, maar in vergelijking met Facebook, waar Ford 1.068.808 likes heeft (en Coca Cola meer dan 36 miljoen), is dat natuurlijk een lachertje. Ook de Google+-hangouts (onlinevideochatfunctie, voor grote groepen vrienden tegelijk) zijn enorm gaaf, maar het starten van een hangout schiet niet echt op als maar twee van je vrienden dit netwerk gebruiken. Google+ heeft dus meerdere gave mogelijkheden, maar gaat het naar verwachting afleggen tegen Facebook. +punt Wat Google+ wel als pluspunt heeft, is de connectie met Google Search. Wil je als bedrijf of persoon beter vindbaar zijn, dan is het handig om een account op Google+ aan te maken. Zie hiervoor de video van Frankwatching met Pelpina Trip en Mike Merril. Social television Met programma’s als TVOH en Wie is de mol? is in 2011 al een begin gemaakt. Maar social television gaat nog veel en veel groter worden. Er duiken steeds meer geruchten op dat Apple bezig is de rechten van de Premier League te kopen, om daarmee de Engelse gebruiker te dwingen een iPad af te nemen … Grotere interactie tussen het traditionele massamedium en sociale media lijkt hiermee onvermijdelijk. The rise of the planet of the smartphone 2011 was zeker de doorbraak van de iPhone en Android. We scrabbelden ons digitaal suf, stapten massaal over op WhatsApp, zagen hoe telecomproviders hun bundels aanpasten en onze vrienden incheckten op Facebook, Foursquare en Twitter. Need we say more? Wij verwachten dan ook dat smartphones in 2012 nog populairder worden: praktisch iedereen gaat over op de smartphone. Niet alleen pa en ma, maar ook opa en oma. Wie weet, wordt de ING-reclame sneller werkelijkheid dan je denkt …
Nieuws

Women@Work verbouwen dakterras

5 januari 2012
Het Women@Work-klusteam van Hornbach reisde af naar Tilburg om een deprimerend dakterras aan te pakken. De drie klusheldinnen gingen het dak op, en kwamen er niet af voor het geheel was omgetoverd in een stijlvolle buitenruimte. De mannen van het Kicks Movieteam maakten een flitsende video van deze derde klus van het Women@Work-klusteam.

Van Hulzen Highlights 2011

28 december 2011
Mooie Hollandse plekjes, vliegende QR-codes, klussende powervrouwen… Ook in 2011 heeft Van Hulzen weer een heleboel spraakmakende projecten en evenementen uitgevoerd. We zetten enkele highlights van afgelopen jaar voor u op een rijtje.   Subway timmert aan de weg De internationale broodjesketen Subway, marktleider in de quickservicebranche, timmert ook in Nederland flink aan de weg. Om de doelstelling – 300 broodjeszaken in Nederland in 2015 – te realiseren, moeten veel nieuwe franchisenemers worden aangetrokken. Daarom werd in november www.subway-franchise.nl gelanceerd. Van Hulzen creëerde deze site en de bijbehorende advertentiecampagne, samen met Kicks. Daarnaast genereert Van Hulzen veel aandacht voor Subway in landelijke media. Klik hier om het interview van Justin Goes op BNR Nieuwsradio te beluisteren. Rijkswaterstaat: onderhoud aan de A20 Deze zomer moest de A20 bij Rotterdam wegens groot onderhoud worden afgesloten: in beide rijrichtingen ging de snelweg gedurende één week dicht. Een ingrijpende afsluiting, zowel voor automobilisten als voor vrachtverkeer. Goede communicatie (over de afsluiting en alternatieve routes of reismogelijkheden) kan in zo’n geval veel hinder voorkomen. Samen met Rijkswaterstaat begon Van Hulzen al een jaar van tevoren met de voorbereidingen. Mede door deze communicatie-inspanningen is de verwachte hinder beperkt gebleven. Rijkswaterstaat maakte daarom dit project tot voorbeeldproject voor communicatietrajecten bij grootschalig onderhoud. Aquafresh ziet ze vliegen In de week van Koninginnedag lanceerde Aquafresh een nieuwe tandpasta, Aquafresh Ultimate. De drie kleuren van Aquafresh komen overeen met de Nederlandse vlag. Aan Van Hulzen de vraag om deze nieuwe tandpasta onder de aandacht te brengen van de Nederlandse consument. Van Hulzen ontwikkelde een online Facebook-campagne: The Ultimate Dutch Experience. Om de actie tijdens Koninginnedag onder de aandacht te brengen, hebben we een enorme QR-code van 121m2 over de vier grote Nederlandse steden laten vliegen. Dit leverde de nodige media-aandacht op, en bovendien een notering in het Guinness Book of World Records.   SZW: Werk, dat levert wat op! Dit voorjaar ging de ‘Werk, dat levert wat op’-campagne van het ministerie van SZW van start, met een doorloop gedurende het hele jaar. Het doel van de campagne is om de wetten en regelingen op het gebied van werk en inkomen onder de aandacht te brengen van werkend en werkzoekend Nederland. Het concept van deze crossmediale campagne met een groot bereik is door Van Hulzen gecreëerd. Samen met Kicks hebben we de portal werkdatlevertwatop.nl ontwikkeld, advertenties gemaakt, een twittercampagne opgezet, redactionele aandacht gegenereerd en bijlagen in magazines en grote landelijke dagbladen (Metro, De Telegraaf) geproduceerd. Een succesvolle campagne die in 2012 een vervolg krijgt. De klushelden van Hornbach Dit najaar heeft Hornbach haar Women at Work-campagne nieuw leven ingeblazen. Hiermee laat Hornbach zien dat vrouwen ook serieuze klussers zijn. In samenwerking met Viva startte de bouwmarkt een zoektocht naar de grootste vrouwelijke klushelden én klusklunzen van Nederland. De klushelden helpen drie klusklunzen uit de brand door een klus volledig uit te voeren. Van Hulzen coördineert de campagne die uiteindelijk resulteert in drie reportages in het blad Viva en blogs op viva.nl. Kicks maakt drie video’s voor hornbach.nl/womenatwork. Klik hier om de

Yes, we(b)care!

16 december 2011
Sociale media, wie wordt er niet groot mee tegenwoordig? Iedere zichzelf respecterende organisatie verdiept zich in de mogelijkheden van Twitter, Facebook en equivalenten. En de communicatiecracks van de toekomst weten zelfs niet beter; die twitteren en facebooken zich nu al een ongeluk. Maar hoe zit het met webcare? Do we care? Manager interactieve communicatie Bastiaan Koene en pr-adviseur Nieke Kempen gaven afgelopen week een workshop aan studenten van het masterprogramma Corporate communicatie en nieuwe media aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Positieve kanten webcare “Tijdens de workshop hebben we, aan de hand van een prikkelende case, laten zien dat webcare veel meer is dan een tool voor crisiscommunicatie, en ook voor kleinere organisaties relevant is”, memoreert Koene. “Webcare kan negatieve ervaringen ook omzetten in positieve. Door een klacht goed op te lossen, kun je van een klager als het ware een merkambassadeur maken.” KLACHT.nl Award 2011 Een goed socialemediabeleid kan groot effect sorteren. Zo won Hornbach deze week de KLACHT.nl Award 2011 in de categorie ‘bouwmarkten’. Deze onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest klantvriendelijke bedrijven. “Zo’n prijs is een mooie erkenning voor de geleverde inspanningen”, zegt Nieke Kempen, adviseur voor Hornbach. “Maar begrijp mij niet verkeerd, iedere klacht is er één te veel.” Hornbach: 100 procent Hornbach heeft een oplospercentage van 100 procent; van de vijftien klachten op KLACHT.nl werden er ook vijftien naar tevredenheid van de klager opgelost. Overigens als enige van de Nederlandse bouwmarkten, zo blijkt uit de oplospercentages van de concurrenten. “Dit geeft vooral aan dat Hornbach webcare serieus neemt”, zegt Kempen. “Het is eigenlijk heel vreemd dat je een klant in de winkel wel helpt, maar online geen aandacht aan klachten besteedt. Reken er maar op dat die gelezen worden. Als we de meest recente klacht over Hornbach erbij pakken, zien we dat die tweet al 1.852 keer is gelezen! Alleen dat geeft al aan hoe belangrijk goede webcare is.” Vragen, vragen, vragen Leidende vragen bij het bepalen van de strategie voor sociale media zijn: Wat wil ik bereiken met de inzet van sociale media? En voor welke doelgroep? Voor welke netwerken en voor welke insteek kan het best worden gekozen? “Om sociale media daadwerkelijk te integreren, is het erg belangrijk om binnen een organisatie de juiste omstandigheden te creëren”, zegt Koene. “Iemand moet intern de kar trekken, en de rol van de communitymanager moet duidelijk zijn. Je moet ook bepalen of deze discipline bij de klantenservice of communicatieafdeling hoort. Stel verder vast wanneer je reageert – 24/7 of alleen op werkdagen – en of je een reactief of proactief socialemediabeleid voert.” Lees hier het persbericht over de KLACHT.nl Award 2011.  

Veranderingen 2012 kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget

8 december 2011
Wat betekenen de huidige kabinetsplannen voor de kinderopvangtoeslag die een gezin ontvangt? Of voor het kindgebonden budget? De aangekondigde bezuinigingen voor 2012 roepen momenteel veel vragen op over wetten en regelingen die te maken hebben met het combineren van werk en privé. Reden voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om aan het einde van 2011 extra energie te steken in goede voorlichting over veelbesproken thema’s die voor werkende ouders relevant zijn. Eerder dit jaar lanceerde het ministerie van SZW de campagne ‘Werk, dat levert wat op!’, waarbij alle wetten en regelingen aan bod kwamen waar werkend en werkzoekend Nederland mee te maken heeft. Het digitale vertrekpunt van deze overkoepelende campagne is de campagnesite www.werkdatlevertwatop.nl. Voor werk(zoek)ende ouders Aan het eind van het eerste campagnejaar ligt de focus in de communicatie op werk(zoek)ende ouders, met bijzondere aandacht voor kinderopvang, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Dit zijn inkomensafhankelijke regelingen waarvoor komend jaar enkele belangrijke veranderingen op stapel staan. Zo krijgen ouders in 2012 voor een derde kind minder kindgebonden budget dan in 2011, maar voor de eerste twee weer iets meer. Wat betreft kinderopvangtoeslag, wordt de vergoeding niet alleen gekoppeld aan het gezamenlijk gezinsinkomen, maar ook aan het aantal uren dat ouders werken; en dan aan de ouder die het minste aantal uren werkt. Aangezien recent onderzoek heeft aangetoond dat veel ouders weinig gebruikmaken van de minder bekende verlofregelingen (zoals kortdurend zorgverlof en calamiteitenverlof), komen deze onderwerpen ook uitgebreid aan bod in de voorlichting. Werkdatlevertwatop.nl/schoolplein verschaft directe toegang tot de voor werkende ouders relevante informatie. Over kinderopvang Nederland kent drie formele vormen van kinderopvang voor kinderen die nog niet op het voortgezet onderwijs zitten. Als de kinderopvang is geregistreerd, ontvangt u mogelijk kinderopvangtoeslag voor: • kinderdagverblijven • buitenschoolse opvang • gastouderopvang Voor opvang in een peuterspeelzaal kunt u geen kinderopvangtoeslag aanvragen. Hetzelfde geldt voor opvang door bijvoorbeeld vrienden en familie. Over kinderopvangtoeslag Hoeveel kinderopvangtoeslag ouders krijgen, hangt onder andere af van het gezamenlijk inkomen en het aantal uren van de minst werkende ouder. Daarnaast hangt de hoogte van de toeslag af van het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat, voor hoeveel uur dat gebeurt en de uurprijs van de kinderopvang. De overheid vergoedt niet meer dan een maximale uurprijs. Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag, moeten ouders gebruikmaken van een kinderopvangorganisatie die geregistreerd is in het Landelijk Register Kinderopvang. Over kindgebonden budget Het kindgebonden budget is een maandelijkse tegemoetkoming van de overheid in de kosten voor gezinnen met kinderen onder de achttien jaar. Ouders en verzorgers die kinderbijslag ontvangen en een brutogezinsinkomen hebben van minder dan € 28.897 ontvangen het maximale kindgebonden budget. Als het gezinsinkomen bruto hoger is dan € 28.897 dan wordt het kindgebonden budget geleidelijk minder. Algemene informatie Voor meer persinformatie verwijzen wij u graag naar de perspagina van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid www.perspagina.nl/ministerieszw. Of kijk op de campagnesite www.werkdatlevertwatop.nl en ga naar “Het Schoolplein”.

Indie brands in Pakhuis de Zwijger

8 december 2011
Een ‘indie brand’ is een creatief, onafhankelijk merk dat zich de wet niet laat voorschrijven door mainstream marketing. Geen eenheidsworst dus. In het boek ‘Indie brands’ zijn de beste voorbeelden van nu gebundeld. Natuurlijk hoort ook het door Gummo gecreëerde merk John Altman daarbij! Het boek wordt op 22 december gelanceerd tijdens een speciaal evenement in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.  Op deze dag krijgen alle merken uit het boek (onder andere Tony’s Chocolonely, OAT shoes, fritz-kola, Yellow Bird Project en VANMOOF) de kans zichzelf te presenteren. Wilt u kennismaken met de mensen achter de merken? Geïnteresseerd in visueel prikkelend design? Kom dan op 22 december naar Pakhuis de Zwijger! Kaartjes kopen kan online (voor de hele dag – van 13.00 tot 22.00 uur – 17,50 euro, voor alleen de avond 10 euro) op www.indie-brands.com.

SUBWAY® sandwiches veroveren Nederland

7 december 2011
Opening honderdste SUBWAY® restaurant nabij Amsterdam, 7 december 2011 – Het groengele logo van de broodjeszaak SUBWAY® duikt steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld. Meer en meer Nederlandse ondernemers sluiten zich aan bij de snelst groeiende quickserviceformule ter wereld: deze winter wordt de grens van het honderdste SUBWAY® restaurant doorbroken. Nederland telt momenteel 92 restaurants; de komende maanden staan er nog tien bedrijfsopeningen op de planning. Het Amerikaanse franchiseconcept gedijt goed op de Nederlandse bodem. “Sinds we in september een campagne zijn gestart om Nederlandse franchisenemers te werven, zijn er al dertien licenties verkocht”, aldus Justin Goes, Area Development Manager voor SUBWAY®. Broodkunstenaars Het SUBWAY® concept sluit goed aan op de Nederlandse broodmentaliteit. Klanten kunnen kiezen voor een van de klassiekers op het vaste menu, maar ook zelf hun broodje samenstellen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plekke, onder de ogen van de klant, klaargemaakt. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich ArtistsTM), duurt slechts tweeënhalve minuut. Voordelen voor franchisenemers Het SUBWAY® franchiseconcept kent vele voordelen voor de ondernemer. De belangrijkste zijn de lage investeringskosten (in vergelijking met andere grote quickservicerestaurants) en de goede ondersteuning. Franchisenemers worden persoonlijk begeleid door een ervaren SUBWAY® ondernemer, de Development Agent (DA). Deze helpt de franchisenemer onder meer bij het zoeken naar een geschikte locatie, de onderhandelingen met de verhuurder, de inrichting van het restaurant en het opzetten van de bedrijfsvoering. Ook na de opening blijft de DA de franchisenemer begeleiden. Op de website www.subway-franchise.nl staan alle voordelen op een rij en kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor een kennismakingsgesprek met een DA. SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met 35.812 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Het doel is in 2015 de 300ste Nederlandse vestiging te openen.

Hulpsinterklazen praten meest over Intertoys

5 december 2011
Speelgoedketens ontdekken de kracht van social media Voorschoten, 01 december 2011 – Om als speelgoedwinkel in de aanloop van pakjesvond overeind te blijven in de maalstroom van reclame-uitingen, is de klassieke huis-aan-huisfolder allang niet meer voldoende. ‘Buzz’, oftewel wat klanten op internet over je zeggen, wordt steeds belangrijker. Op dit vlak hebben juist de traditionele speelgoedketens hun zaakjes goed voor elkaar, zo blijkt uit onderzoek van pr-bureau Van Hulzen. Van Hulzen volgde van 1 tot en met 30 november de ‘buzz’ (benaming voor ‘geroezemoes’ op internet) van warenhuizen, speelgoedzaken en online- aanbieders van speelgoed. Intertoys haalde veruit de hoogste score, op enige afstand gevolgd door Bart Smit en Toys XL. “Je ziet duidelijk dat de twee grootste speelgoedketens niet alleen de meeste filialen hebben, maar ook het meest aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en Twitter”, aldus Erik Janson, Interactieve Communicatiespecialist bij Van Hulzen. Serieus met social media De bovengenoemde ketens hebben allemaal al de eerste stappen gezet op het gebied van webcare en nemen social media serieus. Ze reageren op klachten, retweeten (herhalen) berichten en communiceren aanbiedingen op online gebied. “Online en interactieve communicatie zijn een vast onderdeel van onze communicatie mix”, bevestigt Wilko Thijssen, Manager Communicatie bij Intertoys. “Het zijn belangrijke media voor onze klanten en daardoor ook voor Intertoys.” Gerichte aandacht werkt “Wat verder opvalt is dat de speelgoedketens de grote online spelers ruim achter zich laten als je kijkt naar specifieke buzz over ‘speelgoed’ in combinatie met de bedrijfsnaam. Hieruit blijkt de kracht van een goede social media strategie”, stelt Janson. Online strategie Van Hulzen analyseert maandelijks haar pr- en communicatie-inspanningen op de niveaus van merk, branche en concurrentie voor een breed pallet aan klanten. Daarnaast gebruikt Van Hulzen deze analyses als basis voor social media strategieën. Dit doet zij onder andere voor klanten als Aquafresh, Hornbach, Subway en Stichting Nederland Schoon.

‘Oh, kom er eens kijken….wat ik op Twitter vind’

5 december 2011
Met nog een paar uur te gaan voor pakjesavond leveren de speelgoedwinkels een uiterste krachtinspanning om ook de laatste hulpsinterklazen aan een volle zak cadeautjes te helpen. Social media spelen een steeds grotere rol bij de jacht op deze last-minuteklanten, blijkt uit onderzoek van Van Hulzen. De Van Hulzen Buzz Monitor registreerde van 1 tot en met 30 november het ‘geroezemoes’ op internet over warenhuizen, speelgoedzaken en online-aanbieders van speelgoed. Online wordt er verreweg het meest geroezemoesd over Intertoys, op enige afstand gevolgd door Bart Smit en Toys XL. Volgens Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen, is dit resultaat goed te verklaren. “Je ziet duidelijk dat de twee grootste speelgoedketens niet alleen de meeste filialen hebben, maar ook het meest aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en Twitter.” Serieus met social media De bovengenoemde ketens hebben allemaal al de eerste stappen gezet op het gebied van webcare en nemen social media serieus. Ze reageren op klachten, retweeten berichten en communiceren aanbiedingen van hun webwinkels. “Online- en interactieve communicatie zijn een vast onderdeel van onze communicatiemix”, bevestigt Wilko Thijssen, manager communicatie bij Intertoys. “Het zijn belangrijke media voor onze klanten en daardoor ook voor Intertoys.” Gerichte aandacht werkt “Wat verder opvalt, is dat de speelgoedketens de grote online spelers als Bol.com en Wehkamp.nl ver achter zich laten als je kijkt naar specifieke buzz over speelgoed in combinatie met de bedrijfsnaam”, stelt Janson. Onlinestrategie Van Hulzen analyseert maandelijks haar pr- en communicatie-inspanningen op de niveaus van merk, branche en concurrentie voor een breed pallet aan klanten. Daarnaast gebruikt Van Hulzen deze analyses als basis voor socialmediastrategieën. Dit doet zij onder andere voor klanten als Aquafresh, Hornbach, Subway en Stichting Nederland Schoon.  

Gemeente, communiceer met je burgers!

30 november 2011
Nederlandse gemeenten zijn verplicht om jaarlijks verantwoording af te leggen over de geleverde diensten. Dit doen zij in een zogenaamd ‘burgerjaarverslag’. Vooruitlopend op een verwachte wetswijziging die deze verplichting op zal heffen, hebben sommige gemeenten het burgerjaarverslag al geschrapt. Niet alleen voorbarig, maar ook een gemiste kans! Over de wettelijke verplichting voor een burgerjaarverslag blijkt verwarring te bestaan. Uit een eigen onderzoekje van het Van Hulzen Gemeenteteam blijkt dat niet alle gemeenten weten dat de verplichting nog steeds bestaat. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt dat een wetsvoorstel in voorbereiding is om deze verplichting te schrappen, maar dat een eventuele wetswijziging nog zeker anderhalf jaar op zich zal laten wachten. “Los van die wettelijke verplichting zijn er uitstekende redenen om een burgerjaarverslag uit te geven”, stelt Suzanne de Jong, adviseur bij Van Hulzen. “Het biedt ruimte om te schetsen wat je als gemeente voor de burgers hebt gedaan en waar de uitdagingen en prioriteiten liggen.” Verspild belastinggeld “Vrijwel overal staan overheidsfinanciën onder druk en veel gemeenten moeten vervelende bezuinigingsmaatregelen nemen. Een burgerjaarverslag biedt ruimte om de gemaakte keuzes te verantwoorden en te beargumenteren”, vervolgt De Jong. “Dat vereist wel dat je vooraf goed nadenkt over de vorm en inhoud van je boodschap. Nog te vaak is een burgerjaarverslag een droge opsomming van zaken als het aantal uitgegeven rijbewijzen en paspoorten. Daarmee bereik je vrijwel niemand en ben je eigenlijk belastinggeld aan het verspillen.” Nieuwe manieren Overigens zijn er wel degelijk gemeenten die actief zoeken naar nieuwe manieren om met hun burgers te communiceren. Zo bracht de gemeente Stein het burgerjaarverslag van 2010 in de vorm van een YouTube-filmpje uit. “Een interessant voorbeeld”, vindt De Jong. “Jammer dat het filmpje nog steeds heel zendergericht is. Door het ambtelijke taalgebruik is het moeilijk om de aandacht vast te houden. Wel vind ik het erg goed dat ze duidelijk moeite hebben gedaan om een nieuwe invalshoek te kiezen.” Inbedden in strategie Een goed burgerjaarverslag staat volgens De Jong niet op zichzelf, maar is ingebed in de communicatiestrategie. “Als je wilt dat je informatie goed overkomt, moet je als gemeente weten wat er speelt. Wat houdt je burgers bezig en welk beeld hebben ze van hun gemeente? Daar hoef je geen compleet wetenschappelijk onderzoek voor op te tuigen, met een simpele meting kom je al een heel eind. Breng de belangrijkste issues in kaart en leg daar de nadruk op in het burgerjaarverslag.” Van Hulzen Public Relations en Kicks Concept & Design ontwikkelen concepten voor (burger)jaarverslagen en dragen zorgen voor een vlekkeloze uitvoering. 

Kicks filmt vrouwen met ballen

28 november 2011
Het Women@Work-klusteam van Hornbach verraste deze maand een gelukkige Viva-lezeres uit Hoogezand met een geheel verbouwde badkamer. De drie Hornbach-klusvamps toverden het schimmelige douchehok in één dag om tot een frisse, stijlvolle salle de bain. De mannen van het Kicks Movieteam legden het vast en maakten er een flitsende video van. YIPPIEJAJAYIPPIEYIPPIEYEAH! Van Hulzen voert voor Hornbach onder andere de communicatie en coördinatie uit rond de Women@Work-campagne.

Ook zo blij met minder files?

23 november 2011
Filevrij is Nederland nog niet, maar we zijn goed op weg: volgens cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is de doorstroming op de Nederlandse wegen het afgelopen kwartaal met 30 procent verbeterd, ten opzichte van vorig jaar! Van Hulzen Public Relations, veel werkzaam voor Rijkswaterstaat, is best een beetje trots op deze mooie prestatie. De goede resultaten zijn volgens minister Schultz vooral te danken aan de aanleg van extra rijstroken en spitsstroken. Van Hulzen voert in opdracht van Rijkswaterstaat de communicatie uit rond veel van deze projecten. Neem nu de werkzaamheden op de A12, waar op diverse punten (onder meer tussen Woerden en Gouda) spitsstroken of extra rijstroken zijn en worden aangelegd. Van Hulzen werkte ook mee aan de A20 bij Rotterdam, die deze zomer wegens groot onderhoud een week per rijrichting dicht moest. Infracommunicatie Welke rol speelt Van Hulzen in deze projecten? “Wat wij doen is de communicatiestrategie bepalen, de omgevingsmanagers adviseren over de in te zetten middelen en ervoor zorgen dat de weggebruiker tijdig en goed is geïnformeerd”, zegt adviseur Josje Kroon, die de Rijkswaterstaat-projecten aanstuurt. “Niet alleen over het resultaat van de geplande werkzaamheden, maar vooral over de hinder die deze opleveren en wat de weggebruiker zelf kan doen om de hinder te beperken. Bij de A20 bijvoorbeeld is de verwachte hinder, mede door de communicatie-inspanningen en het daardoor aangepaste reisgedrag van de weggebruiker, beperkt gebleven.” Filenieuws Josje Kroon merkt de verbeterde doorstroming zelf ook op als ze in de auto zit. Niet alleen aan de kortere reistijden, maar ook aan het filenieuws op de radio. “De rijkswegen in Zuid-Holland stonden altijd hoog in de filetoptien. Het is leuk om te horen dat de oude knelpunten, nu de werkzaamheden zijn afgerond, op de lijst zijn gedaald en soms helemaal uit de top tien verdwenen zijn.”

Genomineerden ZAP-awards 2011 bekend

18 november 2011
Wie wordt de ZwerfAfvalPakker van 2011? De tien genomineerden voor de ZAP-awards 2011 zijn bekend! Gemeenten en particulieren uit heel Nederland hebben bijzondere (groepen) mensen aangedragen die de titel ‘ZwerfAfvalPakker van 2011’ verdienen. ZAP’pers zijn mensen die zich inzetten voor een schonere leefomgeving door zwerfafval te lijf te gaan. Tot 5 december kunnen Nederlanders via www.nederlandschoon.nl/zap een stem uitbrengen op hun favoriete ZwerfAfvalPakker. Alle ZAP’pers verdienen een dikke pluim voor hun goede werk! Ze gaan zelf de straat op om zwerfafval op te ruimen, of motiveren anderen om de handen uit de mouwen te steken. Dit doen zij vrijwillig, vanuit ideële beweegredenen en maatschappelijke betrokkenheid. Wel heeft elke ZAP’per een eigen verhaal en aanpak; ze variëren in leeftijd van jong tot oud, werken alleen of in groepen, in georganiseerd verband of spontaan. Wie gaat er met de titel vandoor? Wij stellen graag enkele ZAP’pers aan u voor. Ga voor de verhalen van de andere ZAP’pers naar www.nederlandschoon.nl/zap! De helden van Dordrecht In Dordrecht doet drie keer per week een bijzondere groep mensen de ronde: de Conciërgeploeg van Activiteitencentrum Spoorzicht. Per week prikt de ploeg wel tien grote vuilniszakken afval bij elkaar. Rond hun activiteitencentrum, bij scholen in de buurt en in de aangrenzende woonwijk. De Conciërgeploeg controleert ook de hallen en omgeving van flatgebouwen in de wijk Krispijn op afval. De verstandelijk beperkte, maar zeer fanatieke ZAP’per Baris Demerci (23) vindt het hartstikke leuk om op ZAP-tocht te gaan. “We controleren de hallen. Soms zien we vuilniszakken. Als die er de volgende dag nog staan – dan hoppa! Een sticker [ter waarschuwing, red.] erop!” Ook zijn ploeggenote Marijke Dielhof (29) gaat graag met de prikstok op pad. “We krijgen heel veel complimentjes van mensen dat we goed bezig zijn.” Jan Joosten, de begeleider van de Conciërgeploeg, is erg trots op zijn ZAP’pers. “Langzaamaan zie je de wijk opknappen, doordat zij ervoor zorgen dat de openbare ruimten schoon blijven. En wat schoon is, is veiliger!” De man met het plan Helmus Wildeman (68) is een man met een plan: het ‘Z-plan’, met de ‘Z’ van zwerfafval! De gemeente Noordwijk nomineerde de gepensioneerde communicatieadviseur/grootvader vanwege zijn overtuiging dat het mogelijk is Nederland schoon te houden met een relatief kleine groep gemotiveerde burgers. “We zijn begonnen met een groepje van tien enthousiastelingen, daarna hebben steeds meer mensen zich spontaan aangemeld.” Inmiddels telt Noordwijk dertig ‘Z-ambassadeurs’ met een eigen wijk. “Zij gaan elke week op pad om zwerfafval te verzamelen. En eens per twee weken is ook goed. Het moet niet onder dwang gaan, dat werkt niet. Het gaat om continuïteit!” Natuurlijk is Helmus ook Z-ambassadeur van zijn eigen wijk. “Plannen maken is mooi, maar je moet het ook zelf doen.” Nuchter als hij is, probeert hij hierbij zijn privéleven wel van zijn Z-ambassadeursschap te scheiden. “Anders stap je straks voor elk leeg blikje van je fiets.” Het succes van Helmus’ plan werkt aanstekelijk: een naburige gemeente is van plan het initiatief te kopiëren. De lange adem van Loes Wind, regen, hagel, sneeuw; het

Twitterglossy Twiet, #FAIL of #HAIL?

17 november 2011
Gisteren publiceerde Sanoma het magazine Twiet, ‘de eerste Twitterglossy van Nederland’. Dit is om te beginnen al een wonderlijk gegeven: Twiet, een traditioneel printmedium, bevestigt de status van het sociale netwerk Twitter als belangrijk maatschappelijk fenomeen. Van Hulzen Public Relations neemt het sterke staaltje ‘crossmedialiteit’ eens goed onder de loep. Het is stiekem niet de eerste keer dat er een magazine gewijd wordt aan Twitter. “Grappig dat men elkaar hierover al meteen in de haren vliegt”, zegt Malou Cinanni-Hermans, pr-manager bij Van Hulzen Public Relations met achtergrond in de magazinewereld. “Inderdaad, Twittermagazine #140 zag in 2009 het licht. Heel eventjes, want het bleef bij één uitgave. Maar Twiet noemt zichzelf een glossy, en dat was de vorige poging niet, dus vooruit.” De oplage van het 152 pagina’s tellende Twiet is 70.000 exemplaren, de winkelprijs is € 5,95. Op het eerste gezicht ziet Twiet er meer uit als een boek met slappe kaft dan een magazine. Het ruwe, niet glanzende papier is eigenlijk niet des glossy’s, maar “dat geeft wel weer een leuk contrast”, zegt Cinanni-Hermans. “Het eerste wat me opvalt bij het doorbladeren is hoe weinig advertenties het bevat. Wat dat betreft een knappe productie dus. Ook de fotografie is mooi.” Wordt vervolgd? Twiet is volgens het colofon een eenmalige uitgave. “Misschien hebben de bedenkers, Wim Spijkers en Hilmar Mulder, lering getrokken uit de roemloze dood van Tweetmagazine #140”, zegt Sonja Hartgring, als tekstschrijver verantwoordelijk voor de opzet van magazines bij Van Hulzen. “Als het blad niet succesvol is, heb je jezelf al veiliggesteld. En anders kun je het ‘wegens groot succes’ opnieuw uitbrengen. Geen haan die daar dan nog naar kraait.” Het concept leent zich in elk geval wel voor een vervolg, aldus Hartgring. “Veel rubrieken zijn voor herhaling vatbaar. De twitpics bijvoorbeeld; celebs zijn hun eigen paparazzi. Dat maakt Twitter tot een onuitputtelijke bron voor sleezy snapshots.” Ook de rubriek #FAIL #FAIL #FAIL, waarin de beschamendste Twitter-blunders worden opgesomd, smaakt volgens Hartgring naar meer. “Het is opmerkelijk hoeveel fouten mensen kunnen maken in 140 karakters.” Minder aansprekend vindt ze de uitwerking van de Twiet200, de lijst van de 200 belangrijkste Nederlandse Twitter-persoonlijkheden. “Er staan net iets te veel interviews in die net iets te veel op elkaar lijken. De focus ligt – hoe verrassend – bij alle stukken op het Twitter-gebruik van de prominenten. Iets meer inhoud had geen kwaad gekund.” #HAIL! Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen, vindt Twiet een leuke aanvulling op de reeds bestaande media over twitteraars zoals www.twittergids.nl. “Dit magazine geeft een beeld van de mens achter de 140 karakters. Daarnaast is het magazine goed voor het algemene beeld over de mogelijkheden van Twitter. Het laat door middel van sprekende voorbeelden zien dat Twitter een interactief communicatiemiddel is en daarmee meer dan een site waar iedereen post wat er ’s avonds gegeten gaat worden.” Al met al is het oordeel van Van Hulzen overwegend positief. Malou Cinanni-Hermans: “Het is een leuk Sinterklaascadeautje.”

Kluspieten in Breda

12 november 2011
Breda, 12 november 2011 – De Sinterklaasintocht van vanmiddag is een hele bijzondere. In de eerste plaats omdat inwoners en bedrijven, zoals hoofdsponsor Hornbach, zich hebben ingespannen om dit grote kinderfeest door te laten gaan. Bovendien heeft de Goedheiligman voor het eerst in de geschiedenis Kluspieten aan zijn staf toegevoegd. De Sint vond het handig om zulke knechten in de buurt te hebben, want op de boot en onderweg is er altijd iets te doen. Zo meten de kluspieten of alle pakjes wel door de schoorsteen kunnen. De kluspieten zijn te herkennen aan bouwhelmen, klusriemen en werkhandschoenen.

Hornbach Breda viert eerste verjaardag

11 november 2011
Spelers NAC komen op verjaardagsvisite Breda, 11 november 2011 – De ogen van klussend Nederland waren een jaar geleden gericht op Breda, toen Hornbach hier op 17 november 2010 de grootste bouwmarkt van Nederland opende. Deze maand viert Hornbach Breda haar eerste verjaardag in stijl met een spetterende feestweek. Van woensdag 16 t/m zaterdag 19 november bruist de vestiging aan de Konijnenberg 33 te Breda van de festiviteiten. Hornbach Breda is de ‘big daddy’ onder de Nederlandse bouwmarkten. Een klussersparadijs van ruim 19.000 m2, met een unieke drive-in, waar klanten binnen in de vestiging hun zware bouwmaterialen in de auto of aanhanger kunnen laden. “Veel klanten komen speciaal voor het gemak van de drive-in naar onze winkel”, lacht Jochem van Breda, vestigingsmanager van Hornbach Breda. “In het begin moesten veel bezoekers nog even aftasten hoe het werkt met de drive-in, maar inmiddels maken klanten er gretig gebruik van! Daarnaast is binnen het enorme assortiment vooral de sanitairafdeling een paradepaardje, dankzij de showroom met complete badkamers. Ook professionele klussers weten Hornbach Breda steeds vaker te vinden.” Programma feestweek Met de feestweek van 16 t/m 19 november viert Nederlands grootste bouwmarkt zijn verjaardag in stijl. Als hoogtepunt komen op woensdag 16 november de sterspelers van die andere Bredase trots, voetbalclub NAC, op verjaardagsvisite. Van 14.00 tot 16.00 uur hebben voetballiefhebbers de kans om hun helden de hand te schudden en een foto en/of handtekening te scoren. De penaltyspecialisten onder hen mogen zelfs proberen om een bal langs keeper Jimmy van Fessem te krijgen. Voor klanten die net als Hornbach Breda tussen 16 en 19 november jarig zijn, is het extra feest. Door een kopie van hun legitimatiebewijs in de winkel in te leveren, kunnen zij meedoen met een speciale verjaardagsloterij. Iedereen die net als Hornbach een jaar is geworden in bovengenoemde periode,ontvangt een gratis rompertje. De prijzenpot bevat onder meer drie VIP-arrangementen voor de wedstrijd NAC-Ajax op 11 februari 2012, drie Mac Allister accuschroefmachines en vier Hornbach-cadeaubonnen ter waarde van € 50,-. Over HORNBACH HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. In Nederland heeft het concern negen vestigingen. HORNBACH is zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot `Beste Bouwmarkt van Nederland’ (ING Retailprijs/De Telegraaf/Elsevier). De basis voor dit succes zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden.

‘An opinion is made in three seconds’

10 november 2011
Amerikaanse voicecoach Arthur Joseph geeft spoedcursus in optimaal stemgebruik Voorschoten, 10 november 2011 – Op de Erasmus Universiteit hing op 8 november een volle collegezaal anderhalf uur lang aan de lippen van de Amerikaanse voicecoach Arthur Joseph. Hij gaf een spoedcursus hoe je optimaal gebruik kunt maken van je stem en daardoor effectiever kunt communiceren, presenteren en presteren. Joseph is zelf het toonbeeld van stembeheersing. Via een aantal oefeningen laat hij het publiek ervaren hoe hij Arnold Schwarzenegger, Angelina Jolie en Pierce Brosnan naar de top heeft geholpen. Het gebruiken van je stem is als ademen, je doet het min of meer achteloos. “How many of you enjoy your voice?”, vraagt Joseph aan de zaal, en er wordt een halve vinger opgestoken. Praktisch niemand vindt het prettig naar zijn eigen stem te luisteren. Terwijl dit juist je visitekaartje is. “An opinion is made in three seconds”, stelt de voicecoach. “Jouw toehoorders beoordelen je niet op je stem, maar op het geheel van wie je bent als persoon.” Arthur Joseph is de grondlegger van Vocal Awareness: bewuster leren omgaan met de kracht van je stem. Ontspannen en zelfverzekerd spreken, waardoor je authentieker en overtuigender overkomt. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Joseph laat de zaal oefeningen doen: handen achter je oren, hardop een zin uitspreken. Rechtop zitten, bewust inademen. Pak met een tissue je tong vast, trek eraan, spreek de zin nogmaals hardop uit. Hiermee train je je keelspieren. Oefenen, oefenen, oefenen, voor de spiegel. Op donderdag 10 november geeft Arthur Joseph samen met dr. Elizabeth van Geerestein en Steve Knight een seminar in Amsterdam met de titel ‘Voice is Power’. Van Geerestein is mastergecertificeerd coach en Adjunct Professor Personal Leadership Development aan de Erasmus Universiteit. Steve Knight is Adjunct Professor INSEAD Business School in Frankrijk en expert in zakelijke communicatie en succesvol tv- en radiopresentator bij onder meer de BBC. Deelnemers worden stap voor stap technieken bijgebracht waarmee ze hun kwaliteiten en talenten optimaal kunnen benutten door de inzet van hun stem. Voor meer informatie over ‘Voice is Power’ kunt u terecht op www.yourvoiceispower.nl.

‘Bespreek risico’s glaucoom met familie’

10 november 2011
Utrecht, 10 november 2011 – Nu we de klok weer een uur hebben teruggezet, maken we ons op om samen met familie de feestdagen door te brengen. Tegelijk met de start van deze gezellige periode wordt van 28 november tot 3 december de Nationale Oogcollecte gehouden. Voor glaucoompatiënten een goede aanleiding om het tijdens een gemoedelijke familiebijeenkomst eens over de erfelijke factoren van hun oogziekte te hebben. “Ik geef toe dat ik zelf ook niet altijd zin heb om over mijn ogen te praten. Toch kunnen voor glaucoompatiënten juist de feestdagen een goede aanleiding vormen om de risico’s van hun aandoening met familieleden te bespreken”, vertelt Jan Vreeburg, voorzitter van de Glaucoomvereniging, die dit onderwerp ook aansnijdt in de nieuwe editie van het Glaucoommagazine. “Glaucoom heeft namelijk veel met familie te maken. Het kent in zekere mate erfelijke factoren. Dus als je glaucoom hebt, lopen je kinderen, broers, zussen, neven en nichten een verhoogd risico om de aandoening te krijgen. De feestdagen kunnen een goed moment vormen om je dierbaren vriendelijk doch dringend aan te raden hun oogdruk te laten meten bij de opticien of optometrist, of eens een oogarts te bezoeken.” Meer bewustzijn nodig Vreeburg weet dat veel mensen zich niet bewust zijn van de erfelijke factoren van glaucoom. “Tijdens de afgelopen 50Plus beurs in september konden mensen op onze stand een oogdrukmeting laten uitvoeren. Daar hoorde ik vaak ‘Ja, mijn moeder/vader/oma heeft dat ook.’ Dat ze dan zelf ook een verhoogde kans hebben op glaucoom wisten ze niet.” Niet leeftijdgebonden Anders dan wat soms wordt gedacht, komt glaucoom niet alleen bij ouderen voor. “Ik was 35 toen ik toevallig bij een oogarts kwam die een oogdruk van 28 en 30mmHg constateerde. Ik was er op tijd bij, maar moest wel meteen behandeld worden“, zegt Vreeburg. “Heb het er dus over met elkaar, de komende feestdagen. En ga daarna vooral lekker door met genieten van elkaars gezelschap.” Over de Glaucoomvereniging De Glaucoomvereniging zet zich sinds 1988 in voor alle (potentiële) glaucoompatiënten in Nederland. De vereniging wil algemene bekendheid geven aan de ziekte glaucoom, vroegtijdige opsporing stimuleren en wetenschappelijk onderzoek bevorderen. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van glaucoompatiënten en biedt ze via diverse kanalen hulp en informatie.

Van Hulzen Public Relations gaat academisch

8 november 2011
Voorschoten, 8 november 2011 – Van Hulzen Public Relations geeft op 30 november een werkcollege aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het werkcollege behandelt de praktijk van public relations, als onderdeel van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. De master is dit jaar voor het eerst te volgen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Door de nieuwe media kunnen organisaties en consumenten nu direct met elkaar communiceren”, zegt Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen aan de VU en medeoprichter van de nieuwe master. “Dit heeft alles veranderd: de journalist heeft zijn rol als poortwachter van de samenleving gedeeltelijk verloren. Als gevolg hiervan zijn directe communicatie en public relations veel belangrijker geworden.” De werkcolleges moeten studenten laten zien hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Schultz uit het hoge aantal aanmeldingen. “Er hebben zich al 120 studenten voor de pr-cursus ingeschreven.” Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. “Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media”, aldus Schultz. Webcare Adviseur Nieke Kempen en adviseur interactieve communicatie Bastiaan Koene zullen optreden als docenten. “De focus ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is”, zegt Koene. “Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat.” Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. “Sociale media vormen een jong expertisegebied”, aldus Kempen. “Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet.” Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie. Brug tussen onderwijs en praktijk Van Hulzen hecht grote waarde aan het onderhouden van de band tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland. Van Hulzen Public Relations Van Hulzen Public Relations is een fullservice-publicrelationsbureau met ruim 30 medewerkers, gevestigd in Voorschoten. Al 60 jaar lang helpt zij haar klanten, profit en non-profit, sturing te geven aan opinievorming bij het publiek. Van Hulzen Public Relations verzorgt communicatie van begin tot eind. Van een prikkelend strategisch advies tot een effectieve productie, met een speciale rol voor media-inkoop en interactieve communicatie.

Van Hulzen Public Relations gaat academisch

8 november 2011
Jawel, de expertise van Van Hulzen Public Relations wordt ook wetenschappelijk erkend. Op 30 november geeft Van Hulzen een werkcollege over de praktijk van public relations aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Adviseur Nieke Kempen en Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie, gaan terug naar de collegebanken.  Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie, maar stonden nog niet eerder voor de collegebanken. “Tijdens mijn studie heb ik de link met de praktijk altijd zeer waardevol gevonden. Ik vind het daarom goed dat Van Hulzen deze bijdrage kan leveren zowel voor ons als voor de studenten”, zegt Bastiaan Koene, die zelf aan de Erasmus Universiteit gestudeerd heeft. De werkcolleges maken deel uit van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. Studenten leren tijdens de werkcolleges hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen en mede-oprichter van de master, uit het hoge aantal aanmeldingen. “Er hebben zich al 120 studenten voor de pr-cursus ingeschreven.” Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. “Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media”, aldus Schultz. We(b)care “De focus van het werkcollege ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is”, zegt Koene. “Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat.” Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. “Sociale media vormen een jong expertisegebied”, aldus Kempen. “Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet.” Brug tussen onderwijs en praktijk Bruggen slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, dat doet Van Hulzen graag. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland.

Persbureau Novum, geen groentje meer

4 november 2011
Na Metro, NRC Handelsblad en nrc.next is ook Nederlands Dagblad overgegaan naar persdienst Novum. Hiermee heeft het vierde landelijke dagblad de vertrouwde nieuwsdienst ANP verlaten. Hoe het ‘kleine broertje’ van ANP opgroeide tot een grote jongen. Persdienst Novum is sinds 2000 op de markt. Onder de afnemers van nieuws bevinden zich, naast bovengenoemde titels, onder meer Trouw, de Volkskrant, De Telegraaf, het AD, Het Parool, nu.nl, Arrow, alle titels van Wegener, nieuws.nl en FOK.nl. “Het contract met NRC en nrc.next heeft een enorme boost gegeven aan ons product en ons imago”, zegt Bram Bloemberg, algemeen directeur van Novum. Oog voor entertainment Novum onderscheidt zich van andere nieuwsaanbieders zoals ANP door de focus op video en entertainment. Bloemberg: “We hebben een van de grootste en belangrijkste videodiensten in heel Europa, blinken uit als het gaat om sport en entertainment en hebben een heel krachtige agenda met een sterke signaalfunctie.” Het persbureau heeft zijn groei mede te danken aan de opkomst van het internet, aldus Bloemberg. “Internet heeft onze markt vergroot. Onze eerste klanten waren vooral websites van kranten. Online was de lacune in de markt op dat moment. Later zijn ook de traditionele media, zoals tv en print, overgegaan.” Kopieergedrag Internet maakt het verzamelen en delen van het nieuws makkelijker. “Voor een persbureau blijft het daarom vooral belangrijk om feiten te blijven checken”, zegt Bloemberg. Een nadeel van internet is volgens hem het kopieergedrag. “Helaas is het soms nodig juridische stappen te nemen. Denk aan 10.000 artikelen die worden overgenomen zonder dat daarvoor is betaald.” Een uitgebreid interview met Bram Bloemberg is te lezen in de najaarseditie van de FERM, het relatiemagazine van Van Hulzen.

Online-platform voor geconstipeerde Nederlanders

2 november 2011
‘Obstipatie’ populaire zoekterm Alkmaar, 2 november 2011 – Eén op de drie Nederlanders heeft wel eens last van verstopping (1). Velen wenden zich voor informatie over deze kwaal tot het internet. Dat blijkt uit het aantal zoekopdrachten: maandelijks wordt er gemiddeld ruim 100.000 keer gezocht op zoektermen zoals ‘verstopping’, ‘obstipatie’ en ‘constipatie’. Helaas zwerft er online veel onjuiste informatie rond over obstipatie en de behandeling daarvan. Daarom lanceert Dulcolax vandaag www.obstipatie.eu, een platform met medisch-wetenschappelijk getoetste content. Diverse gezondheidsplatformen bevatten onjuiste informatie. Vooral over de risico’s van laxeermiddelen doen de wildste verhalen de ronde: je zou er een ‘luie darm’ van krijgen of er zou gewenning ontstaan. Volgens de algemeen geldende richtlijnen voor het gebruik van geneesmiddelen is dit niet het geval. Foutieve online-informatie is kwalijk, aangezien die mensen ervan weerhoudt adequate maatregelen te ondernemen om de stoelgang te verbeteren. Obstipatie.eu Het platform www.obstipatie.eu verschaft de bezoeker uitgebreide informatie over de mogelijke oorzaken van verstopping. Daarnaast geeft de website tips over wat je er zelf tegen kunt doen, zoals voldoende drinken, vezelrijk eten en yoga beoefenen. Voor wie deze tips niet of niet snel genoeg werken, bevat de website betrouwbare informatie over laxeermiddelen. Alle informatie voldoet aan de medisch-wetenschappelijke richtlijnen.   Taboe Www.obstipatie.eu is een initiatief van Dulcolax, geneesmiddel tegen obstipatie. Door de consument correct te informeren over alle facetten van obstipatie, wil Dulcolax het onderwerp bespreekbaar maken. Mensen praten niet graag over hun stoelgangproblematiek. Het internet is de plek bij uitstek om anoniem informatie over dit onderwerp op te zoeken. Daarom is het extra belangrijk dat er juist online correcte informatie beschikbaar is. Dulcolax Dulcolax is ’s werelds meest verkochte geneesmiddel tegen obstipatie. Al vijftig jaar lang vertrouwen miljoenen mensen over de hele wereld bij een moeilijke stoelgang op Dulcolax. Dulcolax werkt effectief en voorspelbaar, en kan met een gerust gevoel worden ingenomen. Dulcolax bevat de werkzame stof bisacodyl. Lees voor gebruik de bijsluiter (2). 1) Representatief onderzoek uitgevoerd door Synovate onder 507 Nederlanders, in opdracht van Dulcolax. 2) Contra-indicaties: Heftige buikpijn voor inname, darmafsluiting, verstopping in het maagdarmkanaal, acute blinde darmontsteking, acute ontstekingen van ingewanden of ernstige uitdrogingsverschijnselen. KOAG-nummer 17,0911-1323

SUBWAY® Franchise zoekt Nederlandse ondernemers

1 november 2011
Amsterdam, 1 november 2011 – De Amerikaanse quickserviceformule SUBWAY® ziet wel brood in de Nederlandse markt. In 2015 wil de keten de deuren van de 300ste vestiging openen. Momenteel zijn dat er 91; het bedrijf is daarom een campagne gestart om zo veel mogelijk franchisenemers te werven. Spil van de campagne is de website www.subway-franchise.nl, die vandaag gelanceerd is. Deze website biedt potentiële franchisenemers de benodigde informatie om een eigen SUBWAY® restaurant te starten. Ook in Nederland wil het van oorsprong Amerikaanse bedrijf de grootste formule voor quickservicerestaurants worden. “De Nederlandse markt is interessant voor ons vanwege de heersende broodcultuur”, zegt Hans Koens, woordvoerder voor de Nederlandse SUBWAY® restaurants. “Veel Nederlanders ontbijten en lunchen van oudsher met brood. Daarbij zijn Nederlanders individualisten die graag zelf bepalen hoe ze hun brood beleggen.” Het SUBWAY® concept sluit hier goed op aan: klanten kunnen kiezen voor een van de klassiekers op het vaste menu, maar ook zelf hun broodje samenstellen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het SUBWAY® franchiseconcept kent vele voordelen voor de ondernemer. De belangrijkste hiervan zijn de lage investeringskosten (in vergelijking met andere grote quickservicerestaurants) en de goede ondersteuning. Franchisenemers worden persoonlijk begeleid door een ervaren SUBWAY® ondernemer, de Development Agent (DA). Deze helpt de franchisenemer onder meer bij het zoeken naar een geschikte locatie, de onderhandelingen met de verhuurder, de inrichting van het restaurant en het opzetten van de bedrijfsvoering. Ook na de opening blijft de DA de franchisenemer begeleiden. “De ervaring leert dat deze begeleiding vele beginnersfouten voorkomt”, zegt Hans Koens, tevens Development Agent. “Hierdoor is de formule zeer geschikt voor startende ondernemers.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld.

Website om van te watertanden

1 november 2011
Wie wel brood ziet in een eigen bedrijf kan vanaf vandaag terecht op www.subway-franchise.nl online. Deze website biedt iedereen met ondernemersbloed informatie over het openen van een eigen Subway-restaurant in Nederland. Van Hulzen en Kicks creëerden de website. Een project om van te watertanden! Met meer dan 35.000 restaurants in 98 landen is Subway de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Wereldwijd heeft Subway ruim 3.000 restaurants meer dan gedoodverfde concurrent McDonald’s. Ook in Nederland wil Subway de grootste worden. Het doel is om hier in 2015 de deuren van het 300ste restaurant te openen. Onlinestrategie Van Hulzen heeft de opdracht gekregen zo veel mogelijk geïnteresseerde ondernemers in contact te brengen met de regiomanagers van Subway. “Mensen zijn vaak slecht geïnformeerd over het starten van een eigen franchise”, zegt Justin Goes, Area Development Manager bij Subway. “Van de 100 potentiële ondernemers die Subway werft, opent er slechts één daadwerkelijk een restaurant.” Om meer serieuze kandidaten te bereiken en beter voor te lichten, togen Goes en kompanen naar Voorschoten. Kicks ontwierp de website, Van Hulzen ontwikkelde de pr- en contentstrategie: tactisch geplaatste advertenties en AdWords voeren ondernemers in spe van gerelateerde websites naar www.subway-franchise.nl, waar alle essentiële informatie overzichtelijk op een rij staat. De inrichting van de website, gebouwd door EXED, verhoogt de kennis van de bezoeker, en verlaagt tegelijkertijd de drempel om contact op te nemen. Goes: “We hopen dat we met de campagne 20 tot 30 nieuwe restaurants per jaar kunnen openen.” Klik hier om de website te bezoeken.

Meeste Nederlanders werken niet aan witte glimlach

31 oktober 2011
Nog veel onduidelijkheid over werking van whitening-tandpasta’s Zeist, 31 oktober 2011 – Nederlanders hechten minder waarde aan een witte glimlach dan Belgen: 30 procent van de Belgen vindt het belangrijk dat een tandpasta een witmakende werking heeft, tegenover 16 procent van de Nederlanders. Belgen (34 procent) gebruiken dan ook vaker een whitening-tandpasta dan Nederlanders (24 procent). Dat blijkt uit recent representatief onderzoek1 naar poetsgedrag in Nederland en België, afgenomen door DirectResearch.nl. Het onderzoek toont ook aan dat 36 procent van de ondervraagden geen whitening–tandpasta gebruikt, uit bezorgdheid dat whitening-tandpasta slecht is voor de tanden of het tandglazuur. Een kleiner deel (14 procent) gelooft helemaal niet dat whitening-tandpasta’s werken. Uit deze gegevens blijkt dat mensen niet goed op de hoogte zijn van de precieze werking van whitening-tandpasta. Poetsweetjes: 49% van de Nederlanders én Belgen heeft behoefte aan wittere tanden. 54% van de Belgen poetst direct na de maaltijd, terwijl 65% van de Nederlanders een uur of langer wacht. Hoe werkt whitening? De meeste whitening-tandpasta’s brengen de natuurlijke witheid van de tanden terug. Die bleken je tanden dus niet, zoals soms gedacht wordt, maar bevatten microdeeltjes die het makkelijker maken om de gelige aanslag van voedingsmiddelen, zoals koffie en rode wijn, te verwijderen. De microdeeltjes in whitening-tandpasta’s doorbreken de hechting van de aanslag aan het glazuur, zodat je die makkelijk kunt wegpoetsen. Aquafresh Whitening Aquafresh heeft haar whitening-tandpasta’s vernieuwd. De nieuwe formule bevat fijne microdeeltjes die je tanden op een zachte manier reinigen en glad maken. Bovendien brengen ze een beschermend laagje aan op de buitenste laag van het glazuur. Hierdoor behouden je tanden langer2 hun stralend witte glans, en blijft jouw glimlach stralend wit. Het nieuwe whitening-assortiment bestaat uit drie varianten: Aquafresh Intense White maakt de tanden tot 50 procent witter.2 Aquafresh Whitening + Complete Care beschermt tegen plakvorming, voor witte tanden én gezond tandvlees. De formule van Aquafresh White + Shine resulteert in al in één week tijd in zichtbaar gladdere tanden die meer glanzen.2 1 Representatief onderzoek naar gebitsverzorging onder ruim 1.000 Nederlanders en Belgen van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Aquafresh. 2 Bij regelmatig poetsen, in vergelijking met Aquafresh 3-voudige Bescherming/Freshmint