Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.
Nieuws

It giet oan! #Elfstedentocht

6 februari 2012
Sinds dit weekend lijkt het mogelijk. Voor het eerst sinds 1997 beleeft Nederland een officiële koudegolf. En dat betekent dat na vijftien jaar serieus wordt nagedacht over de Tocht der Tochten. Sinds de laatste Elfstedentocht in 1997 zijn de media enorm veranderd, merkt ook de Vereniging De Friesche Elf Steden. Vanochtend organiseerde Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden een persconferentie. Waar de bijeenkomsten met rayonhoofden vroeger met veel geheimzinnigheid gepaard gingen, kiest men nu bewust voor transparantie. Zo zond de NOS de persconferentie live uit op tv en radio. “We hebben gemerkt dat de belangstelling massaal is”, aldus voorzitter Wiebe Wieling. “In het verleden kon in alle rust gesproken worden over een Elfstedentocht. We leven nu in een andere tijd. Neem alleen al het feit dat wij als Koninklijke vereniging met honderd jaar achtergrond op dit moment zelf twitteren. Ik geloof niet dat mijn voorgangers dat ooit hadden kunnen bedenken. Maar deze tijd van snelle informatie vraagt dat wij op een andere manier naar buiten treden. We willen daarmee ook de geheimzinnigheid rondom het proces weghalen.” “Daarin hebben de landelijke media een belangrijke rol, zij verwachten openheid”, aldus Marina Hendrikse, senior adviseur bij Van Hulzen, met roots in Friesland. “De Elfstedentocht is niet langer een Friese aangelegenheid, maar ook voor ‘Hollanders’. Al giet it niet oan: dit is wat we even nodig hebben! De spanning, rode oortjes, gaat het wel of niet door. Tijdelijk zijn we weer even uit de crisis en herleven oude tijden.” Kritische geluiden Er zijn ook kritische geluiden. Zo noemt Mart Smeets de Elfstedentocht een commercieel spelletje. Jort Kelder riep vorige week in De Wereld Draait Door op om de oranje mutsen van Unox te boycotten tijdens de Elfstedentocht. “Worst heeft niets met sport te maken.” Elfstedentocht volgen Naast het officiële twitteraccount van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden zijn er diverse twitteraccounts om geïnteresseerden op de hoogte te houden, https://twitter.com/#!/elfstedentweets en https://twitter.com/#!/Tochtdertochten. Er is zelfs een Elfstedentochtbarometer-app. “Kans op doorgang van de tocht staat nu op 39 procent”, aldus Marina Hendrikse. “Alle peilingen ten spijt. Ik kan er nu vanaf een afstand nuchter naar kijken en denk nu, hoe jammer ook, dat hij niet door kan gaan.” #Elfstedentocht en #Friesland zijn trending topic in Nederland.

Stichting Nederland Schoon genomineerd voor Branded Content Award

3 februari 2012
Tijdens het Branded Content Event presenteerde Stichting Nederland Schoon gisteren haar online activatiecampagne ‘De mooiste plek van Nederland’. Mede door het crossmediale effect dat deze (samen met Van Hulzen ontwikkelde) activatiecampagne teweeg bracht, werd deze case genomineerd voor de Branded Content Award. De trofee ging uiteindelijk naar NH Hoteles. Onder aanvoering van ambassadeur Rob Geus streden prominente Nederlanders voor wat in hun ogen De mooiste plek van Nederland is. Zo brachten zij op een positieve manier de problematiek van zwerfafval onder de aandacht. Het doel van de campagne was de Nederlander bewuster maken van de mooie plekken in Nederland en kennis, houding en gedrag ten opzichte van zwerfvuil én het opruimen ervan te veranderen. Focus op inzet BN’ers Van Hulzen was verantwoordelijk voor de onlinecontentcampagne van Stichting Nederland Schoon. Er werd in deze campagne door Van Hulzen de keuze gemaakt om de focus te leggen op de in te zetten BN’ers. Deze groep kan binnen een korte tijd veel bereik bij de doelgroep generen. Van Hulzen schreef een social mediahandleiding voor de BN’ers en voor Shownieuws, verzorgde de social content, selecteerde influencers en maakte een spin- off van de online actie in offline media. Daarnaast was het advies om een nieuwe subsite te bouwen voor de BN’er battle, om verwarring te voorkomen met de fotowedstrijd die parallel aan de battle liep. Klinkende resultaten Deze inspanningen resulteerden onder meer in vijftig procent meer bezoekers op de site, én in een duidelijk effect op de houding tegenover zwerfafval. Via sociale media als Twitter, Hyves en Facebook werden jongeren bereikt en mensen die weinig tv kijken. Maar ook blogs genereerden een bereik van 17.000 mensen. “Dankzij de door Van Hulzen uitgestippelde crossmediale strategie hebben we een groot bereik gegeneerd en meer mensen bewust gemaakt hoe mooi en schoon Nederland is, en wat een ieder hier zelf aan kan bijdragen”, blikt Kiki Borghstijn, projectleider communicatie bij Nederland Schoon terug. “Met de inzet van social media is er interactie ontstaan met de voor ons relevante doelgroepen. De nominatie toont aan dat we erin zijn geslaagd met deze online communicatie de voor ons lastige doelgroep, namelijk de ‘nonchalanten’, te bereiken.” Samenwerking met SBS 6 In juni 2011 nomineerden zes bekende Nederlanders elk hun favoriete stukje Nederland en gingen ze de strijd met elkaar aan in ‘battles’. Het publiek bepaalde de winnaar door te stemmen via www.nederlandschoon.nl. De Battles werden uitgezonden tijdens Shownieuws op SBS 6. Onder de stemmers werden meerdere iPads verloot. De battles zijn door ruim zeven miljoen mensen bekeken. Erik Janson, interactieve communicatie specialist bij Van Hulzen, benadrukt dat mede door de synergie tussen SBS 6, Nederland Schoon en Van Hulzen er een lijn in het verhaal ontstond. “Door de verhaallijn op Twitter en de spanning die daar gecreëerd werd, kregen de filmpjes op SBS6 dezelfde lading mee en namen BN’ers deze verhaallijn over. Dat was doorslaggevend voor het succes van de campagne. In mijn ogen het ultieme bewijs dat een onlinecontentcampagne, afgestemd op de specifieke volgers en met een duidelijke lijn in de

Belang ‘Producten van het Jaar’ neemt toe

2 februari 2012
29 Nederlandse nieuwkomers winnen titel Amsterdam, 2 februari 2012 – Maar liefst 29 producten hebben de titel ‘Gekozen Product van het Jaar 2012’ in de wacht gesleept. Vorig jaar waren dat er nog 24. De toename toont aan dat de verkiezing voor innovatieve producten steeds belangrijker wordt. De 29 winnaars zijn vandaag bekendgemaakt in restaurant Het Bosch te Amsterdam. Het ‘Gekozen Product van het Jaar’ is het grootste Nederlandse consumentenonderzoek naar innovatieve producten. Het vindt dit jaar voor de zesde maal plaats in Nederland. “De verkiezing is ooit begonnen met producten van grote multinationals”, zegt Stan van de Vijver, directeur Producten van het Jaar Nederland. “Inmiddels zie je dat ook steeds meer kleinere bedrijven meedoen. Dat laat de kracht zien van het concept: iedereen kan winnen.” Relevantie Na selectie door een onafhankelijke jury van deskundigen zijn de producten beoordeeld door 6.000 consumenten op innovatie, aantrekkelijkheid en gebruikerstevredenheid. Het gaat om landelijk verkrijgbare producten die maximaal achttien maanden op de markt zijn. De 29 winnaars mogen een jaar lang gebruikmaken van het label ‘Gekozen Product van het Jaar 2012’. Van de Vijver: “Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat het logo door 48 procent van de consumenten herkend wordt. De verkoop van Producten van het Jaar stijgt met tien tot veertig procent. Soms verdubbelt de verkoop zelfs. Hieruit blijkt dat de verkiezing steeds meer aan relevantie wint.” Cultuuroverschrijdend De verkiezing is eind jaren ’80 ontstaan in Frankrijk en wordt inmiddels wereldwijd in 36 landen georganiseerd. Het voornaamste doel is consumenten te attenderen op nieuwe, innovatieve producten. “Het is heel bijzonder dat de verkiezing cultuuroverschrijdend is”, zegt Van de Vijver. “De verkiezing vindt in exact dezelfde opzet ook plaats in bijvoorbeeld Turkije, Colombia, Brazilië en Indonesië.” De producten die meedingen, zijn wel per land verschillend. “Elk land heeft zijn eigen voorkeuren. Producten die hier in Nederland aanslaan, zoals innovatieve stamppotproducten, kunnen niet zomaar over de grens worden verkocht. Smaken verschillen!” Producten van het Jaar De volgende producten kwamen volgens de onderzoeksgroep als beste uit de bus: Baby- en peutervoeding – Nestlé® Groeie Start 2 Ontbijtproducten – Céréal Choco Puur Zuivel – Maaslander stuk met KeepKantjes® Sojaproducten – Alpro® soya Drink Rode en Drink Gele Vruchten Gezonde snacks – Peijnenburg Tussendoor Maaltijdcomponenten – Pot & Smaak Vleeswaren – Stegeman Noix de Provence, Pepperoni Siciliana, Saucisson Chardeneux Antipasti – Saclà Pomodori al Forno Chocola – BROS Tablet Melk en Puur Gezouten snacks – Jack Klijn Noten melanges Snoep – Look-O-Look Toppermix Warme dranken – Hot Booster Energy drink – Go Fast Ice Tea Energy Ademverfrisser – Freedent Professional® Kattenvoeding – Whiskas Gewoonweg Lekker Huishoudapparatuur – Philips Airfryer HD9220 Gezichtsverzorging – Garnier BB cream Miracle Skin Perfector Lichaamsverzorging – Dove DeepCare Complex Tandpasta – Prodent White Now Deo men – Adidas Pure Game Scheermessen – Gillette Fusion ProGlide Power Elektrische tandenborstel – Oral-B Triumph 5000 met SmartGuide™ Elektrische scheerapparatuur – Braun Series 3 380-4 Wet & Dry Epileerapparaten – Braun Silk-épil 7791 Dual Epilator Wet & Dry Haircare applications – Braun Satin Hair™ 7 Straightener ST 730

Lach verslaat kapsel bij eerste indruk

31 januari 2012
Zeist, 31 januari 2012 – De uitdrukking ‘als je haar maar goed zit’ heeft zijn beste tijd gehad. Met een stralende glimlach maak je namelijk een betere eerste indruk dan met een verzorgd kapsel. Dat blijkt uit onderzoek van Vrouwonline.nl onder ruim 150 vrouwelijke respondenten, in opdracht van Aquafresh. 54 procent van de respondenten gaat bij een eerste ontmoeting af op de mond. Slechts 2 procent laat zich voornamelijk leiden door de coupe. Het onderzoek¹ is afgenomen onder respondenten die minimaal een week lang Aquafresh Intense White hebben gebruikt. De deelnemers waren zeer positief over de test: acht op de tien panelleden zouden de tandpasta aan vrienden en familie aanraden. Aquafresh Intense White kreeg gemiddeld een 7,4. Aquafresh Whitening Aquafresh Intense White is een van de drie vernieuwde whiteningtandpasta’s van Aquafresh. De nieuwe formule maakt je tanden zichtbaar witter.³ Bovendien brengt de tandpasta een beschermend laagje op de tanden aan, dat tandplak helpt voorkomen. Hierdoor blijven je tanden langer witter. Aquafresh Whitening + Complete Care heeft een antibacteriële werking, voor wittere tanden én gezond tandvlees. De formule van Aquafresh White + Shine resulteert al in één week tijd in zichtbaar gladdere tanden die langer witter blijven.² Over Aquafresh Onderzoek en innovatie staan bij Aquafresh hoog in het vaandel. Aquafresh, sinds 1975 op de Nederlandse markt, streeft ernaar de algemene mondgezondheid te bevorderen en voortdurend nieuwe producten te ontwikkelen. Aquafresh is een merk van GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. Klik hier voor de volledige newsrelease ¹ Onderzoek door Vrouwonline.nl onder 150 vrouwelijke respondenten, na een proefperiode met Aquafresh Intense White van minimaal een week. ² Bij regelmatig poetsen, in vergelijking met Aquafresh 3-voudige Bescherming/Freshmint. ³ Vastgesteld door tandheelkundige professionals.

Hornbach Groningen strijdt tegen kinderkanker

27 januari 2012
Bouwmarkt doneert € 5.000,- aan kinderafdeling UMCG Groningen, 27 januari 2011 – Wie afgelopen kerst een kerstboom heeft gekocht bij Hornbach Groningen, draagt een steentje bij aan de kinderafdeling van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).
De bouwmarkt – gevestigd aan de Groningerweg 45/2 – verwacht minimaal € 5.000,- aan dit goede doel te kunnen schenken. Vandaag overhandigden vestigingsmanager Bert Kral en medewerkster Elly Zijlma een cheque aan Monique Klein, Pedagogisch Medewerker, en Anneke Tjassing, fondsenwerver bij Stichting Beatrix Kinderziekenhuis UMCG. “Wanneer een kinderleven ingrijpend verandert door een ziekenhuisopname, heeft dit niet alleen een grote impact op het kind, maar ook op het hele gezin”, verklaart Tjassing. “De kinderafdeling van het UMCG hecht veel waarde aan het bieden van veiligheid, vertrouwen en ontspanning aan opgenomen kinderen en ouders. Daar werven wij als Stichting Beatrix Kinderziekenhuis fondsen voor. Wij zijn dan ook bijzonder blij met de aandacht en donatie van Hornbach. Een donatie die van harte welkom is en bijdraagt aan het welzijn van het zieke kind!” Steun bij dappere strijd In december vorig jaar zamelden alle Nederlandse Hornbach-vestigingen geld in voor KiKa (Kinderen Kankervrij). Afgelopen kerst mocht iedere vestiging zelf een goed doel kiezen. “Over onze keuze hoefden wij niet lang na te denken”, vertelt Bert Kral, vestigingsmanager in Groningen. Sinds de dochter van een collega er wordt behandeld voor kanker, schenkt Hornbach Groningen geld en middelen (zoals sinterklaascadeaus) aan de kinderafdeling van het UMCG. “Mede daarom staat onze kerstgedachte ook dit jaar in het teken van de dappere strijd die kinderen en gezinnen voeren tegen kinderkanker”, zegt Kral. “Dat is trouwens al zo sinds de opening van onze vestiging, in 2002. Toen hebben we 20.000 euro gedoneerd aan Stichting Daniëlle, een regionaal initiatief voor kinderen met kanker. Hopelijk inspireren onze inspanningen ook andere mensen en bedrijven om iets bij te dragen.” Over HORNBACH HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. In Nederland heeft het concern negen vestigingen. HORNBACH is zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot `Beste Bouwmarkt van Nederland’ (ING Retailprijs/De Telegraaf/Elsevier). De basis voor dit succes zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden.

Burgerjaarverslag nog steeds verplicht

27 januari 2012
Is een burgerjaarverslag nu verplicht, of niet? Het antwoord is: ja. Toch veroorzaakt deze vraag nog steeds verwarring bij gemeenten. En dat terwijl het burgerjaarverslag juist moet zorgen voor helderheid en transparantie! Van Hulzen Public Relations constateerde afgelopen oktober op deze website al dat gemeenten niet precies weten of ze nog een burgerjaarverslag moeten uitbrengen. Dit komt doordat de minister in 2009 aankondigde dat de publicatieverplichting gaat verdwijnen. Inmiddels zijn we drie jaar verder. En volgens de VNG-website laat de wetswijziging nog wel even op zich wachten: “De minister heeft diverse data genoemd, maar de planning schuift helaas telkens op.” Nobel doel Volgens de Gemeentewet zijn burgemeesters in elk geval verplicht verslag uit te brengen over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en van de procedures rond burgerparticipatie. Dit alles met het nobele doel kwaliteitsverbetering te stimuleren. Dat juichen wij natuurlijk ten zeerste toe! Hoewel de publicatieverplichting nog steeds bestaat, zijn sommige gemeenten er alvast mee opgehouden. Onterecht en doodzonde! Het burgerjaarverslag is een prachtige gelegenheid om met de burgers te communiceren. Van Hulzen Public Relations adviseert dan ook om er niet op te beknibbelen, maar het te gebruiken als slim communicatiemiddel. Wilt u ook weten hoe u van een verplichting een paradepaardje maakt? Neem dan contact op met sonja.hartgring@hulzen.nl.

SUBWAY® sandwiches doen het goed in crisistijd

19 januari 2012
Franchiseketen op één na beste ter wereld Amsterdam, 19 januari 2012 – Broodjeszaak SUBWAY® staat voor een goed belegde boterham tegen een relatief lage investering. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemer. Uit cijfers van het Amerikaanse bedrijf blijkt dat SUBWAY® ondanks de recessie flink is gegroeid: er openden in 2011 wereldwijd ruim 2.100 nieuwe SUBWAY® restaurants, goed voor zo’n 21.000 banen in een kwakkelende economie. In 2012 wil SUBWAY® verder doorgroeien met 2.500 nieuwe restaurants wereldwijd. Dit levert naar verwachting 25.000 nieuwe banen op – de ondersteunende functies die hierdoor ontstaan in de bouw, logistiek, voedselproductie en schoonmaak, niet inbegrepen. Ook in Nederland worden de SUBWAY® sandwiches steeds populairder. Inmiddels telt Nederland bijna honderd vestigingen. Franchise 500 Het succes wordt ook erkend door Entrepreneur Magazine, een onafhankelijke, internationale titel voor de zakelijke wereld. Dit magazine riep SUBWAY® deze maand in de Franchise 500 uit tot de één na meest succesvolle franchiseketen ter wereld in 2012. SUBWAY®, vorig jaar op de negende plaats, staat hiermee net als de jaren daarvoor weer in de top drie. Gedoodverfde concurrent McDonald’s, na SUBWAY® de hoogst genoteerde keten quickservicerestaurants, staat op de zesde plaats. Lage investeringskosten “Het SUBWAY® succes is te danken aan een formule die klanten aanspreekt: een lekkere sandwich, in korte tijd voor je ogen bereid, precies zoals jij dat wilt”, zegt Justin Goes, Area Development Manager voor SUBWAY®. “Bovendien biedt het franchiseconcept veel voordelen. Door de lage investeringskosten, ten opzichte van andere grote quickserviceformules, is een SUBWAY® restaurant aantrekkelijk voor veel startende ondernemers. Vooral in de huidige economie plukt men daar de vruchten van.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met 36.030 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Het doel is in 2015 de 300ste Nederlandse vestiging te openen.

Van Hulzen bouwt op jong talent

19 januari 2012
Bastiaan Koene (32) is op 2 januari 2012 benoemd tot partner bij Van Hulzen Public Relations. Koene werkt sinds 2007 bij het pr-adviesbureau. Hij geeft leiding aan de unit interactieve communicatie en is zakelijk manager van zusterorganisatie Kicks Concept & Design. Koene blijft actief in beide functies. Hij gaat zich, samen met partners Huib Bannier en Petra Langeveld, nu ook richten op de zakelijke koers en het management van Van Hulzen Public Relations. Tevens zal Koene met zijn ervaring in onlinecommunicatie bijdragen aan de verdere ontwikkeling van diensten in geïntegreerde communicatie, waarbij public relations, advertising en design elkaar versterken. Jong talent “In de communicatiebranche is het noodzakelijk om continu een frisse kijk op de zaken te houden en met nieuwe inzichten te komen”, zegt managing partner Bannier. “Dat uitte zich in 2010 al in het partnerschap van Petra Langeveld. En nu heeft ook een jong talent als Bastiaan zich aan onze organisatie verbonden. Daar zijn we waanzinnig trots op.” Petra Langeveld (34): “Als expert op het gebied van interactieve communicatie en social media symboliseert Bastiaan de koers van Van Hulzen Public Relations. Met hem erbij is onlinecommunicatie verankerd in onze organisatie.” Informatiespecialist Bastiaan Koene, van huis uit bedrijfskundige, kwam oorspronkelijk bij Van Hulzen binnen als informatiespecialist. Gegrepen door de mogelijkheden van onlinecommunicatie en social media, groeide hij al snel door naar de rol van adviseur interactieve communicatie. In 2009 zag onder zijn regie de unit interactieve communicatie het licht. In 2011 werd hij manager van Kicks Concept & Design. Als manager interactieve communicatie bij Van Hulzen geeft Koene adviezen over onlinecommunicatie en social media. Bij Kicks richt hij zich voornamelijk op het ontwikkelen en vermarkten van interactieve diensten en producten. Digitale communicatievormen zijn de verbindende factor tussen beide functies.

TOTAL opent snellaadpunt voor elektrische auto’s op Schiphol

18 januari 2012
Den Haag, 18 januari 2011 – TOTAL Nederland opent vandaag het tweede Total Plug to Drive-snellaadpunt voor elektrische auto’s op het Total-servicestation aan de Westelijke Randweg op Schiphol. De komende maanden realiseert Total nog vijf snellaadpunten op haar tankstations in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Hiermee wil Total bijdragen aan duurzame mobiliteit in Nederland. De keuze voor Schiphol als locatie voor het tweede TOTAL Plug to Drive-snellaadpunt is niet toevallig. “Schiphol werkt aan een duurzame luchthaven en zet zich in om klimaatneutraal te opereren voor wat betreft de eigen activiteiten”, stelt Maarten de Groof, commercieel directeur/CCO Schiphol Group. “Dit doen we onder andere door een verantwoorde en duurzame inzet van energie en mobiliteit. Zo rijden op het platform – het deel van de luchthaven waar de vliegtuigen zich bevinden – veertig auto’s op biodiesel en kan personeel voor zakelijk vervoer gebruikmaken van enkele elektrische auto’s. Het snellaadpunt voor elektrisch vervoer dat Total nu opent, vormt dan ook een zeer welkome aanvulling op onze initiatieven en bevordert het elektrisch autorijden.” Populairder dan ooit Elektrisch rijden is populairder dan ooit, dankzij de ontwikkeling van krachtige elektromotoren en accu’s met voldoende capaciteit om grotere afstanden af te leggen. Toch aarzelen veel automobilisten om over te stappen op elektrisch rijden. De reden is veelal de angst om onderweg met een lege accu langs de weg te staan. “Met het Plug to Drive-concept wil TOTAL Nederland helpen die drempel weg te nemen”, stelt Benoît Ortegat, Managing Director van TOTAL Nederland N.V. 80% in maximaal dertig minuten De Total Plug to Drive-snellaadpunten kunnen in maximaal dertig minuten een volledig lege accu van een elektrische auto tot 80% opladen – dit staat gelijk aan een actieradius van ongeveer honderd kilometer. De snellaadpunten zijn momenteel geschikt voor elektrische auto’s die kunnen opladen met gelijkstroom (DC400V/125A) volgens het Japanse protocol ChaDeMo. De laadpaal is tevens voorbereid op het snelladen met wisselstroom (AC driefasig 400V/63A). Van deze vorm van snelladen zijn er momenteel nog geen modellen beschikbaar. Om naast oplaadgemak ook betaalgemak te waarborgen, heeft Total een speciale Plug to Drive-prepaid card ontwikkeld. De kosten voor het opladen worden afgerekend in eenheden van tien minuten oplaadtijd. Duurzame mobiliteit Bij de realisatie van het Total Plug to Drive-concept werkt Total nauw samen met overheden en marktpartijen. “Dit is exact waar Total voor staat: samen met andere partijen nieuwe oplossingen ontwikkelen, die bijdragen aan de duurzame mobiliteit van onze klanten”, besluit Ortegat.

Hangout je timeline en check in, in 2012

6 januari 2012
2011 was een mooi jaar voor de integratie van social media in de middelenmix. Zelfs de meest conservatieve organisaties en politici twitteren en QR-coderen dat het een lieve lust is. Wat zal 2012 brengen aan ontwikkelingen op socialmediagebied? Als we de kenners mogen geloven, wordt 2012 het jaar van de integratie van Facebook met vele andere diensten, het aan- of afslaan van Google+, de inburgering van Social Television en de complete take-over van de smartphone. Maar wat vinden onze eigen socialmediaspecialisten van dit alles? We zetten het op een rijtje. Facebooxploitation Facebook gaat allereerst de beurs op, dus wordt het exploiteren van de gebruikers nog belangrijker. De uitrol van Facebook Timeline zorgt al voor een nog gedetailleerdere beschrijving van je complete leven. Adverteerders komen nog meer over je te weten. Dit zal de nodige weerstand oproepen. Google+: buigen of barsten Voor het nieuwe sociale netwerk Google+ is 2012 het jaar van buigen of barsten. Ja, er is afgelopen december een groei in het aantal gebruikers geweest ten opzichte van november, maar dat was met name in Amerika. Gebruikers die wars zijn van de Facebook-commercialisering, kunnen op Google+ (nog even) rustig ademhalen; de grote bedrijven zijn daar nog niet of nauwelijks aanwezig. Slechts 2.513 mensen hebben Coca Cola in hun kringen. Ford doet het een stuk beter met 3.026 volgers, maar in vergelijking met Facebook, waar Ford 1.068.808 likes heeft (en Coca Cola meer dan 36 miljoen), is dat natuurlijk een lachertje. Ook de Google+-hangouts (onlinevideochatfunctie, voor grote groepen vrienden tegelijk) zijn enorm gaaf, maar het starten van een hangout schiet niet echt op als maar twee van je vrienden dit netwerk gebruiken. Google+ heeft dus meerdere gave mogelijkheden, maar gaat het naar verwachting afleggen tegen Facebook. +punt Wat Google+ wel als pluspunt heeft, is de connectie met Google Search. Wil je als bedrijf of persoon beter vindbaar zijn, dan is het handig om een account op Google+ aan te maken. Zie hiervoor de video van Frankwatching met Pelpina Trip en Mike Merril. Social television Met programma’s als TVOH en Wie is de mol? is in 2011 al een begin gemaakt. Maar social television gaat nog veel en veel groter worden. Er duiken steeds meer geruchten op dat Apple bezig is de rechten van de Premier League te kopen, om daarmee de Engelse gebruiker te dwingen een iPad af te nemen … Grotere interactie tussen het traditionele massamedium en sociale media lijkt hiermee onvermijdelijk. The rise of the planet of the smartphone 2011 was zeker de doorbraak van de iPhone en Android. We scrabbelden ons digitaal suf, stapten massaal over op WhatsApp, zagen hoe telecomproviders hun bundels aanpasten en onze vrienden incheckten op Facebook, Foursquare en Twitter. Need we say more? Wij verwachten dan ook dat smartphones in 2012 nog populairder worden: praktisch iedereen gaat over op de smartphone. Niet alleen pa en ma, maar ook opa en oma. Wie weet, wordt de ING-reclame sneller werkelijkheid dan je denkt …
Nieuws

Women@Work verbouwen dakterras

5 januari 2012
Het Women@Work-klusteam van Hornbach reisde af naar Tilburg om een deprimerend dakterras aan te pakken. De drie klusheldinnen gingen het dak op, en kwamen er niet af voor het geheel was omgetoverd in een stijlvolle buitenruimte. De mannen van het Kicks Movieteam maakten een flitsende video van deze derde klus van het Women@Work-klusteam.

Van Hulzen Highlights 2011

28 december 2011
Mooie Hollandse plekjes, vliegende QR-codes, klussende powervrouwen… Ook in 2011 heeft Van Hulzen weer een heleboel spraakmakende projecten en evenementen uitgevoerd. We zetten enkele highlights van afgelopen jaar voor u op een rijtje.   Subway timmert aan de weg De internationale broodjesketen Subway, marktleider in de quickservicebranche, timmert ook in Nederland flink aan de weg. Om de doelstelling – 300 broodjeszaken in Nederland in 2015 – te realiseren, moeten veel nieuwe franchisenemers worden aangetrokken. Daarom werd in november www.subway-franchise.nl gelanceerd. Van Hulzen creëerde deze site en de bijbehorende advertentiecampagne, samen met Kicks. Daarnaast genereert Van Hulzen veel aandacht voor Subway in landelijke media. Klik hier om het interview van Justin Goes op BNR Nieuwsradio te beluisteren. Rijkswaterstaat: onderhoud aan de A20 Deze zomer moest de A20 bij Rotterdam wegens groot onderhoud worden afgesloten: in beide rijrichtingen ging de snelweg gedurende één week dicht. Een ingrijpende afsluiting, zowel voor automobilisten als voor vrachtverkeer. Goede communicatie (over de afsluiting en alternatieve routes of reismogelijkheden) kan in zo’n geval veel hinder voorkomen. Samen met Rijkswaterstaat begon Van Hulzen al een jaar van tevoren met de voorbereidingen. Mede door deze communicatie-inspanningen is de verwachte hinder beperkt gebleven. Rijkswaterstaat maakte daarom dit project tot voorbeeldproject voor communicatietrajecten bij grootschalig onderhoud. Aquafresh ziet ze vliegen In de week van Koninginnedag lanceerde Aquafresh een nieuwe tandpasta, Aquafresh Ultimate. De drie kleuren van Aquafresh komen overeen met de Nederlandse vlag. Aan Van Hulzen de vraag om deze nieuwe tandpasta onder de aandacht te brengen van de Nederlandse consument. Van Hulzen ontwikkelde een online Facebook-campagne: The Ultimate Dutch Experience. Om de actie tijdens Koninginnedag onder de aandacht te brengen, hebben we een enorme QR-code van 121m2 over de vier grote Nederlandse steden laten vliegen. Dit leverde de nodige media-aandacht op, en bovendien een notering in het Guinness Book of World Records.   SZW: Werk, dat levert wat op! Dit voorjaar ging de ‘Werk, dat levert wat op’-campagne van het ministerie van SZW van start, met een doorloop gedurende het hele jaar. Het doel van de campagne is om de wetten en regelingen op het gebied van werk en inkomen onder de aandacht te brengen van werkend en werkzoekend Nederland. Het concept van deze crossmediale campagne met een groot bereik is door Van Hulzen gecreëerd. Samen met Kicks hebben we de portal werkdatlevertwatop.nl ontwikkeld, advertenties gemaakt, een twittercampagne opgezet, redactionele aandacht gegenereerd en bijlagen in magazines en grote landelijke dagbladen (Metro, De Telegraaf) geproduceerd. Een succesvolle campagne die in 2012 een vervolg krijgt. De klushelden van Hornbach Dit najaar heeft Hornbach haar Women at Work-campagne nieuw leven ingeblazen. Hiermee laat Hornbach zien dat vrouwen ook serieuze klussers zijn. In samenwerking met Viva startte de bouwmarkt een zoektocht naar de grootste vrouwelijke klushelden én klusklunzen van Nederland. De klushelden helpen drie klusklunzen uit de brand door een klus volledig uit te voeren. Van Hulzen coördineert de campagne die uiteindelijk resulteert in drie reportages in het blad Viva en blogs op viva.nl. Kicks maakt drie video’s voor hornbach.nl/womenatwork. Klik hier om de

Yes, we(b)care!

16 december 2011
Sociale media, wie wordt er niet groot mee tegenwoordig? Iedere zichzelf respecterende organisatie verdiept zich in de mogelijkheden van Twitter, Facebook en equivalenten. En de communicatiecracks van de toekomst weten zelfs niet beter; die twitteren en facebooken zich nu al een ongeluk. Maar hoe zit het met webcare? Do we care? Manager interactieve communicatie Bastiaan Koene en pr-adviseur Nieke Kempen gaven afgelopen week een workshop aan studenten van het masterprogramma Corporate communicatie en nieuwe media aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Positieve kanten webcare “Tijdens de workshop hebben we, aan de hand van een prikkelende case, laten zien dat webcare veel meer is dan een tool voor crisiscommunicatie, en ook voor kleinere organisaties relevant is”, memoreert Koene. “Webcare kan negatieve ervaringen ook omzetten in positieve. Door een klacht goed op te lossen, kun je van een klager als het ware een merkambassadeur maken.” KLACHT.nl Award 2011 Een goed socialemediabeleid kan groot effect sorteren. Zo won Hornbach deze week de KLACHT.nl Award 2011 in de categorie ‘bouwmarkten’. Deze onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest klantvriendelijke bedrijven. “Zo’n prijs is een mooie erkenning voor de geleverde inspanningen”, zegt Nieke Kempen, adviseur voor Hornbach. “Maar begrijp mij niet verkeerd, iedere klacht is er één te veel.” Hornbach: 100 procent Hornbach heeft een oplospercentage van 100 procent; van de vijftien klachten op KLACHT.nl werden er ook vijftien naar tevredenheid van de klager opgelost. Overigens als enige van de Nederlandse bouwmarkten, zo blijkt uit de oplospercentages van de concurrenten. “Dit geeft vooral aan dat Hornbach webcare serieus neemt”, zegt Kempen. “Het is eigenlijk heel vreemd dat je een klant in de winkel wel helpt, maar online geen aandacht aan klachten besteedt. Reken er maar op dat die gelezen worden. Als we de meest recente klacht over Hornbach erbij pakken, zien we dat die tweet al 1.852 keer is gelezen! Alleen dat geeft al aan hoe belangrijk goede webcare is.” Vragen, vragen, vragen Leidende vragen bij het bepalen van de strategie voor sociale media zijn: Wat wil ik bereiken met de inzet van sociale media? En voor welke doelgroep? Voor welke netwerken en voor welke insteek kan het best worden gekozen? “Om sociale media daadwerkelijk te integreren, is het erg belangrijk om binnen een organisatie de juiste omstandigheden te creëren”, zegt Koene. “Iemand moet intern de kar trekken, en de rol van de communitymanager moet duidelijk zijn. Je moet ook bepalen of deze discipline bij de klantenservice of communicatieafdeling hoort. Stel verder vast wanneer je reageert – 24/7 of alleen op werkdagen – en of je een reactief of proactief socialemediabeleid voert.” Lees hier het persbericht over de KLACHT.nl Award 2011.  

Veranderingen 2012 kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget

8 december 2011
Wat betekenen de huidige kabinetsplannen voor de kinderopvangtoeslag die een gezin ontvangt? Of voor het kindgebonden budget? De aangekondigde bezuinigingen voor 2012 roepen momenteel veel vragen op over wetten en regelingen die te maken hebben met het combineren van werk en privé. Reden voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om aan het einde van 2011 extra energie te steken in goede voorlichting over veelbesproken thema’s die voor werkende ouders relevant zijn. Eerder dit jaar lanceerde het ministerie van SZW de campagne ‘Werk, dat levert wat op!’, waarbij alle wetten en regelingen aan bod kwamen waar werkend en werkzoekend Nederland mee te maken heeft. Het digitale vertrekpunt van deze overkoepelende campagne is de campagnesite www.werkdatlevertwatop.nl. Voor werk(zoek)ende ouders Aan het eind van het eerste campagnejaar ligt de focus in de communicatie op werk(zoek)ende ouders, met bijzondere aandacht voor kinderopvang, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Dit zijn inkomensafhankelijke regelingen waarvoor komend jaar enkele belangrijke veranderingen op stapel staan. Zo krijgen ouders in 2012 voor een derde kind minder kindgebonden budget dan in 2011, maar voor de eerste twee weer iets meer. Wat betreft kinderopvangtoeslag, wordt de vergoeding niet alleen gekoppeld aan het gezamenlijk gezinsinkomen, maar ook aan het aantal uren dat ouders werken; en dan aan de ouder die het minste aantal uren werkt. Aangezien recent onderzoek heeft aangetoond dat veel ouders weinig gebruikmaken van de minder bekende verlofregelingen (zoals kortdurend zorgverlof en calamiteitenverlof), komen deze onderwerpen ook uitgebreid aan bod in de voorlichting. Werkdatlevertwatop.nl/schoolplein verschaft directe toegang tot de voor werkende ouders relevante informatie. Over kinderopvang Nederland kent drie formele vormen van kinderopvang voor kinderen die nog niet op het voortgezet onderwijs zitten. Als de kinderopvang is geregistreerd, ontvangt u mogelijk kinderopvangtoeslag voor: • kinderdagverblijven • buitenschoolse opvang • gastouderopvang Voor opvang in een peuterspeelzaal kunt u geen kinderopvangtoeslag aanvragen. Hetzelfde geldt voor opvang door bijvoorbeeld vrienden en familie. Over kinderopvangtoeslag Hoeveel kinderopvangtoeslag ouders krijgen, hangt onder andere af van het gezamenlijk inkomen en het aantal uren van de minst werkende ouder. Daarnaast hangt de hoogte van de toeslag af van het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat, voor hoeveel uur dat gebeurt en de uurprijs van de kinderopvang. De overheid vergoedt niet meer dan een maximale uurprijs. Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag, moeten ouders gebruikmaken van een kinderopvangorganisatie die geregistreerd is in het Landelijk Register Kinderopvang. Over kindgebonden budget Het kindgebonden budget is een maandelijkse tegemoetkoming van de overheid in de kosten voor gezinnen met kinderen onder de achttien jaar. Ouders en verzorgers die kinderbijslag ontvangen en een brutogezinsinkomen hebben van minder dan € 28.897 ontvangen het maximale kindgebonden budget. Als het gezinsinkomen bruto hoger is dan € 28.897 dan wordt het kindgebonden budget geleidelijk minder. Algemene informatie Voor meer persinformatie verwijzen wij u graag naar de perspagina van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid www.perspagina.nl/ministerieszw. Of kijk op de campagnesite www.werkdatlevertwatop.nl en ga naar “Het Schoolplein”.

Indie brands in Pakhuis de Zwijger

8 december 2011
Een ‘indie brand’ is een creatief, onafhankelijk merk dat zich de wet niet laat voorschrijven door mainstream marketing. Geen eenheidsworst dus. In het boek ‘Indie brands’ zijn de beste voorbeelden van nu gebundeld. Natuurlijk hoort ook het door Gummo gecreëerde merk John Altman daarbij! Het boek wordt op 22 december gelanceerd tijdens een speciaal evenement in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.  Op deze dag krijgen alle merken uit het boek (onder andere Tony’s Chocolonely, OAT shoes, fritz-kola, Yellow Bird Project en VANMOOF) de kans zichzelf te presenteren. Wilt u kennismaken met de mensen achter de merken? Geïnteresseerd in visueel prikkelend design? Kom dan op 22 december naar Pakhuis de Zwijger! Kaartjes kopen kan online (voor de hele dag – van 13.00 tot 22.00 uur – 17,50 euro, voor alleen de avond 10 euro) op www.indie-brands.com.

SUBWAY® sandwiches veroveren Nederland

7 december 2011
Opening honderdste SUBWAY® restaurant nabij Amsterdam, 7 december 2011 – Het groengele logo van de broodjeszaak SUBWAY® duikt steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld. Meer en meer Nederlandse ondernemers sluiten zich aan bij de snelst groeiende quickserviceformule ter wereld: deze winter wordt de grens van het honderdste SUBWAY® restaurant doorbroken. Nederland telt momenteel 92 restaurants; de komende maanden staan er nog tien bedrijfsopeningen op de planning. Het Amerikaanse franchiseconcept gedijt goed op de Nederlandse bodem. “Sinds we in september een campagne zijn gestart om Nederlandse franchisenemers te werven, zijn er al dertien licenties verkocht”, aldus Justin Goes, Area Development Manager voor SUBWAY®. Broodkunstenaars Het SUBWAY® concept sluit goed aan op de Nederlandse broodmentaliteit. Klanten kunnen kiezen voor een van de klassiekers op het vaste menu, maar ook zelf hun broodje samenstellen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plekke, onder de ogen van de klant, klaargemaakt. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich ArtistsTM), duurt slechts tweeënhalve minuut. Voordelen voor franchisenemers Het SUBWAY® franchiseconcept kent vele voordelen voor de ondernemer. De belangrijkste zijn de lage investeringskosten (in vergelijking met andere grote quickservicerestaurants) en de goede ondersteuning. Franchisenemers worden persoonlijk begeleid door een ervaren SUBWAY® ondernemer, de Development Agent (DA). Deze helpt de franchisenemer onder meer bij het zoeken naar een geschikte locatie, de onderhandelingen met de verhuurder, de inrichting van het restaurant en het opzetten van de bedrijfsvoering. Ook na de opening blijft de DA de franchisenemer begeleiden. Op de website www.subway-franchise.nl staan alle voordelen op een rij en kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor een kennismakingsgesprek met een DA. SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met 35.812 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Het doel is in 2015 de 300ste Nederlandse vestiging te openen.

Hulpsinterklazen praten meest over Intertoys

5 december 2011
Speelgoedketens ontdekken de kracht van social media Voorschoten, 01 december 2011 – Om als speelgoedwinkel in de aanloop van pakjesvond overeind te blijven in de maalstroom van reclame-uitingen, is de klassieke huis-aan-huisfolder allang niet meer voldoende. ‘Buzz’, oftewel wat klanten op internet over je zeggen, wordt steeds belangrijker. Op dit vlak hebben juist de traditionele speelgoedketens hun zaakjes goed voor elkaar, zo blijkt uit onderzoek van pr-bureau Van Hulzen. Van Hulzen volgde van 1 tot en met 30 november de ‘buzz’ (benaming voor ‘geroezemoes’ op internet) van warenhuizen, speelgoedzaken en online- aanbieders van speelgoed. Intertoys haalde veruit de hoogste score, op enige afstand gevolgd door Bart Smit en Toys XL. “Je ziet duidelijk dat de twee grootste speelgoedketens niet alleen de meeste filialen hebben, maar ook het meest aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en Twitter”, aldus Erik Janson, Interactieve Communicatiespecialist bij Van Hulzen. Serieus met social media De bovengenoemde ketens hebben allemaal al de eerste stappen gezet op het gebied van webcare en nemen social media serieus. Ze reageren op klachten, retweeten (herhalen) berichten en communiceren aanbiedingen op online gebied. “Online en interactieve communicatie zijn een vast onderdeel van onze communicatie mix”, bevestigt Wilko Thijssen, Manager Communicatie bij Intertoys. “Het zijn belangrijke media voor onze klanten en daardoor ook voor Intertoys.” Gerichte aandacht werkt “Wat verder opvalt is dat de speelgoedketens de grote online spelers ruim achter zich laten als je kijkt naar specifieke buzz over ‘speelgoed’ in combinatie met de bedrijfsnaam. Hieruit blijkt de kracht van een goede social media strategie”, stelt Janson. Online strategie Van Hulzen analyseert maandelijks haar pr- en communicatie-inspanningen op de niveaus van merk, branche en concurrentie voor een breed pallet aan klanten. Daarnaast gebruikt Van Hulzen deze analyses als basis voor social media strategieën. Dit doet zij onder andere voor klanten als Aquafresh, Hornbach, Subway en Stichting Nederland Schoon.

‘Oh, kom er eens kijken….wat ik op Twitter vind’

5 december 2011
Met nog een paar uur te gaan voor pakjesavond leveren de speelgoedwinkels een uiterste krachtinspanning om ook de laatste hulpsinterklazen aan een volle zak cadeautjes te helpen. Social media spelen een steeds grotere rol bij de jacht op deze last-minuteklanten, blijkt uit onderzoek van Van Hulzen. De Van Hulzen Buzz Monitor registreerde van 1 tot en met 30 november het ‘geroezemoes’ op internet over warenhuizen, speelgoedzaken en online-aanbieders van speelgoed. Online wordt er verreweg het meest geroezemoesd over Intertoys, op enige afstand gevolgd door Bart Smit en Toys XL. Volgens Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen, is dit resultaat goed te verklaren. “Je ziet duidelijk dat de twee grootste speelgoedketens niet alleen de meeste filialen hebben, maar ook het meest aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en Twitter.” Serieus met social media De bovengenoemde ketens hebben allemaal al de eerste stappen gezet op het gebied van webcare en nemen social media serieus. Ze reageren op klachten, retweeten berichten en communiceren aanbiedingen van hun webwinkels. “Online- en interactieve communicatie zijn een vast onderdeel van onze communicatiemix”, bevestigt Wilko Thijssen, manager communicatie bij Intertoys. “Het zijn belangrijke media voor onze klanten en daardoor ook voor Intertoys.” Gerichte aandacht werkt “Wat verder opvalt, is dat de speelgoedketens de grote online spelers als Bol.com en Wehkamp.nl ver achter zich laten als je kijkt naar specifieke buzz over speelgoed in combinatie met de bedrijfsnaam”, stelt Janson. Onlinestrategie Van Hulzen analyseert maandelijks haar pr- en communicatie-inspanningen op de niveaus van merk, branche en concurrentie voor een breed pallet aan klanten. Daarnaast gebruikt Van Hulzen deze analyses als basis voor socialmediastrategieën. Dit doet zij onder andere voor klanten als Aquafresh, Hornbach, Subway en Stichting Nederland Schoon.  

Gemeente, communiceer met je burgers!

30 november 2011
Nederlandse gemeenten zijn verplicht om jaarlijks verantwoording af te leggen over de geleverde diensten. Dit doen zij in een zogenaamd ‘burgerjaarverslag’. Vooruitlopend op een verwachte wetswijziging die deze verplichting op zal heffen, hebben sommige gemeenten het burgerjaarverslag al geschrapt. Niet alleen voorbarig, maar ook een gemiste kans! Over de wettelijke verplichting voor een burgerjaarverslag blijkt verwarring te bestaan. Uit een eigen onderzoekje van het Van Hulzen Gemeenteteam blijkt dat niet alle gemeenten weten dat de verplichting nog steeds bestaat. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt dat een wetsvoorstel in voorbereiding is om deze verplichting te schrappen, maar dat een eventuele wetswijziging nog zeker anderhalf jaar op zich zal laten wachten. “Los van die wettelijke verplichting zijn er uitstekende redenen om een burgerjaarverslag uit te geven”, stelt Suzanne de Jong, adviseur bij Van Hulzen. “Het biedt ruimte om te schetsen wat je als gemeente voor de burgers hebt gedaan en waar de uitdagingen en prioriteiten liggen.” Verspild belastinggeld “Vrijwel overal staan overheidsfinanciën onder druk en veel gemeenten moeten vervelende bezuinigingsmaatregelen nemen. Een burgerjaarverslag biedt ruimte om de gemaakte keuzes te verantwoorden en te beargumenteren”, vervolgt De Jong. “Dat vereist wel dat je vooraf goed nadenkt over de vorm en inhoud van je boodschap. Nog te vaak is een burgerjaarverslag een droge opsomming van zaken als het aantal uitgegeven rijbewijzen en paspoorten. Daarmee bereik je vrijwel niemand en ben je eigenlijk belastinggeld aan het verspillen.” Nieuwe manieren Overigens zijn er wel degelijk gemeenten die actief zoeken naar nieuwe manieren om met hun burgers te communiceren. Zo bracht de gemeente Stein het burgerjaarverslag van 2010 in de vorm van een YouTube-filmpje uit. “Een interessant voorbeeld”, vindt De Jong. “Jammer dat het filmpje nog steeds heel zendergericht is. Door het ambtelijke taalgebruik is het moeilijk om de aandacht vast te houden. Wel vind ik het erg goed dat ze duidelijk moeite hebben gedaan om een nieuwe invalshoek te kiezen.” Inbedden in strategie Een goed burgerjaarverslag staat volgens De Jong niet op zichzelf, maar is ingebed in de communicatiestrategie. “Als je wilt dat je informatie goed overkomt, moet je als gemeente weten wat er speelt. Wat houdt je burgers bezig en welk beeld hebben ze van hun gemeente? Daar hoef je geen compleet wetenschappelijk onderzoek voor op te tuigen, met een simpele meting kom je al een heel eind. Breng de belangrijkste issues in kaart en leg daar de nadruk op in het burgerjaarverslag.” Van Hulzen Public Relations en Kicks Concept & Design ontwikkelen concepten voor (burger)jaarverslagen en dragen zorgen voor een vlekkeloze uitvoering. 

Kicks filmt vrouwen met ballen

28 november 2011
Het Women@Work-klusteam van Hornbach verraste deze maand een gelukkige Viva-lezeres uit Hoogezand met een geheel verbouwde badkamer. De drie Hornbach-klusvamps toverden het schimmelige douchehok in één dag om tot een frisse, stijlvolle salle de bain. De mannen van het Kicks Movieteam legden het vast en maakten er een flitsende video van. YIPPIEJAJAYIPPIEYIPPIEYEAH! Van Hulzen voert voor Hornbach onder andere de communicatie en coördinatie uit rond de Women@Work-campagne.

Ook zo blij met minder files?

23 november 2011
Filevrij is Nederland nog niet, maar we zijn goed op weg: volgens cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is de doorstroming op de Nederlandse wegen het afgelopen kwartaal met 30 procent verbeterd, ten opzichte van vorig jaar! Van Hulzen Public Relations, veel werkzaam voor Rijkswaterstaat, is best een beetje trots op deze mooie prestatie. De goede resultaten zijn volgens minister Schultz vooral te danken aan de aanleg van extra rijstroken en spitsstroken. Van Hulzen voert in opdracht van Rijkswaterstaat de communicatie uit rond veel van deze projecten. Neem nu de werkzaamheden op de A12, waar op diverse punten (onder meer tussen Woerden en Gouda) spitsstroken of extra rijstroken zijn en worden aangelegd. Van Hulzen werkte ook mee aan de A20 bij Rotterdam, die deze zomer wegens groot onderhoud een week per rijrichting dicht moest. Infracommunicatie Welke rol speelt Van Hulzen in deze projecten? “Wat wij doen is de communicatiestrategie bepalen, de omgevingsmanagers adviseren over de in te zetten middelen en ervoor zorgen dat de weggebruiker tijdig en goed is geïnformeerd”, zegt adviseur Josje Kroon, die de Rijkswaterstaat-projecten aanstuurt. “Niet alleen over het resultaat van de geplande werkzaamheden, maar vooral over de hinder die deze opleveren en wat de weggebruiker zelf kan doen om de hinder te beperken. Bij de A20 bijvoorbeeld is de verwachte hinder, mede door de communicatie-inspanningen en het daardoor aangepaste reisgedrag van de weggebruiker, beperkt gebleven.” Filenieuws Josje Kroon merkt de verbeterde doorstroming zelf ook op als ze in de auto zit. Niet alleen aan de kortere reistijden, maar ook aan het filenieuws op de radio. “De rijkswegen in Zuid-Holland stonden altijd hoog in de filetoptien. Het is leuk om te horen dat de oude knelpunten, nu de werkzaamheden zijn afgerond, op de lijst zijn gedaald en soms helemaal uit de top tien verdwenen zijn.”

Genomineerden ZAP-awards 2011 bekend

18 november 2011
Wie wordt de ZwerfAfvalPakker van 2011? De tien genomineerden voor de ZAP-awards 2011 zijn bekend! Gemeenten en particulieren uit heel Nederland hebben bijzondere (groepen) mensen aangedragen die de titel ‘ZwerfAfvalPakker van 2011’ verdienen. ZAP’pers zijn mensen die zich inzetten voor een schonere leefomgeving door zwerfafval te lijf te gaan. Tot 5 december kunnen Nederlanders via www.nederlandschoon.nl/zap een stem uitbrengen op hun favoriete ZwerfAfvalPakker. Alle ZAP’pers verdienen een dikke pluim voor hun goede werk! Ze gaan zelf de straat op om zwerfafval op te ruimen, of motiveren anderen om de handen uit de mouwen te steken. Dit doen zij vrijwillig, vanuit ideële beweegredenen en maatschappelijke betrokkenheid. Wel heeft elke ZAP’per een eigen verhaal en aanpak; ze variëren in leeftijd van jong tot oud, werken alleen of in groepen, in georganiseerd verband of spontaan. Wie gaat er met de titel vandoor? Wij stellen graag enkele ZAP’pers aan u voor. Ga voor de verhalen van de andere ZAP’pers naar www.nederlandschoon.nl/zap! De helden van Dordrecht In Dordrecht doet drie keer per week een bijzondere groep mensen de ronde: de Conciërgeploeg van Activiteitencentrum Spoorzicht. Per week prikt de ploeg wel tien grote vuilniszakken afval bij elkaar. Rond hun activiteitencentrum, bij scholen in de buurt en in de aangrenzende woonwijk. De Conciërgeploeg controleert ook de hallen en omgeving van flatgebouwen in de wijk Krispijn op afval. De verstandelijk beperkte, maar zeer fanatieke ZAP’per Baris Demerci (23) vindt het hartstikke leuk om op ZAP-tocht te gaan. “We controleren de hallen. Soms zien we vuilniszakken. Als die er de volgende dag nog staan – dan hoppa! Een sticker [ter waarschuwing, red.] erop!” Ook zijn ploeggenote Marijke Dielhof (29) gaat graag met de prikstok op pad. “We krijgen heel veel complimentjes van mensen dat we goed bezig zijn.” Jan Joosten, de begeleider van de Conciërgeploeg, is erg trots op zijn ZAP’pers. “Langzaamaan zie je de wijk opknappen, doordat zij ervoor zorgen dat de openbare ruimten schoon blijven. En wat schoon is, is veiliger!” De man met het plan Helmus Wildeman (68) is een man met een plan: het ‘Z-plan’, met de ‘Z’ van zwerfafval! De gemeente Noordwijk nomineerde de gepensioneerde communicatieadviseur/grootvader vanwege zijn overtuiging dat het mogelijk is Nederland schoon te houden met een relatief kleine groep gemotiveerde burgers. “We zijn begonnen met een groepje van tien enthousiastelingen, daarna hebben steeds meer mensen zich spontaan aangemeld.” Inmiddels telt Noordwijk dertig ‘Z-ambassadeurs’ met een eigen wijk. “Zij gaan elke week op pad om zwerfafval te verzamelen. En eens per twee weken is ook goed. Het moet niet onder dwang gaan, dat werkt niet. Het gaat om continuïteit!” Natuurlijk is Helmus ook Z-ambassadeur van zijn eigen wijk. “Plannen maken is mooi, maar je moet het ook zelf doen.” Nuchter als hij is, probeert hij hierbij zijn privéleven wel van zijn Z-ambassadeursschap te scheiden. “Anders stap je straks voor elk leeg blikje van je fiets.” Het succes van Helmus’ plan werkt aanstekelijk: een naburige gemeente is van plan het initiatief te kopiëren. De lange adem van Loes Wind, regen, hagel, sneeuw; het

Twitterglossy Twiet, #FAIL of #HAIL?

17 november 2011
Gisteren publiceerde Sanoma het magazine Twiet, ‘de eerste Twitterglossy van Nederland’. Dit is om te beginnen al een wonderlijk gegeven: Twiet, een traditioneel printmedium, bevestigt de status van het sociale netwerk Twitter als belangrijk maatschappelijk fenomeen. Van Hulzen Public Relations neemt het sterke staaltje ‘crossmedialiteit’ eens goed onder de loep. Het is stiekem niet de eerste keer dat er een magazine gewijd wordt aan Twitter. “Grappig dat men elkaar hierover al meteen in de haren vliegt”, zegt Malou Cinanni-Hermans, pr-manager bij Van Hulzen Public Relations met achtergrond in de magazinewereld. “Inderdaad, Twittermagazine #140 zag in 2009 het licht. Heel eventjes, want het bleef bij één uitgave. Maar Twiet noemt zichzelf een glossy, en dat was de vorige poging niet, dus vooruit.” De oplage van het 152 pagina’s tellende Twiet is 70.000 exemplaren, de winkelprijs is € 5,95. Op het eerste gezicht ziet Twiet er meer uit als een boek met slappe kaft dan een magazine. Het ruwe, niet glanzende papier is eigenlijk niet des glossy’s, maar “dat geeft wel weer een leuk contrast”, zegt Cinanni-Hermans. “Het eerste wat me opvalt bij het doorbladeren is hoe weinig advertenties het bevat. Wat dat betreft een knappe productie dus. Ook de fotografie is mooi.” Wordt vervolgd? Twiet is volgens het colofon een eenmalige uitgave. “Misschien hebben de bedenkers, Wim Spijkers en Hilmar Mulder, lering getrokken uit de roemloze dood van Tweetmagazine #140”, zegt Sonja Hartgring, als tekstschrijver verantwoordelijk voor de opzet van magazines bij Van Hulzen. “Als het blad niet succesvol is, heb je jezelf al veiliggesteld. En anders kun je het ‘wegens groot succes’ opnieuw uitbrengen. Geen haan die daar dan nog naar kraait.” Het concept leent zich in elk geval wel voor een vervolg, aldus Hartgring. “Veel rubrieken zijn voor herhaling vatbaar. De twitpics bijvoorbeeld; celebs zijn hun eigen paparazzi. Dat maakt Twitter tot een onuitputtelijke bron voor sleezy snapshots.” Ook de rubriek #FAIL #FAIL #FAIL, waarin de beschamendste Twitter-blunders worden opgesomd, smaakt volgens Hartgring naar meer. “Het is opmerkelijk hoeveel fouten mensen kunnen maken in 140 karakters.” Minder aansprekend vindt ze de uitwerking van de Twiet200, de lijst van de 200 belangrijkste Nederlandse Twitter-persoonlijkheden. “Er staan net iets te veel interviews in die net iets te veel op elkaar lijken. De focus ligt – hoe verrassend – bij alle stukken op het Twitter-gebruik van de prominenten. Iets meer inhoud had geen kwaad gekund.” #HAIL! Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen, vindt Twiet een leuke aanvulling op de reeds bestaande media over twitteraars zoals www.twittergids.nl. “Dit magazine geeft een beeld van de mens achter de 140 karakters. Daarnaast is het magazine goed voor het algemene beeld over de mogelijkheden van Twitter. Het laat door middel van sprekende voorbeelden zien dat Twitter een interactief communicatiemiddel is en daarmee meer dan een site waar iedereen post wat er ’s avonds gegeten gaat worden.” Al met al is het oordeel van Van Hulzen overwegend positief. Malou Cinanni-Hermans: “Het is een leuk Sinterklaascadeautje.”

Kluspieten in Breda

12 november 2011
Breda, 12 november 2011 – De Sinterklaasintocht van vanmiddag is een hele bijzondere. In de eerste plaats omdat inwoners en bedrijven, zoals hoofdsponsor Hornbach, zich hebben ingespannen om dit grote kinderfeest door te laten gaan. Bovendien heeft de Goedheiligman voor het eerst in de geschiedenis Kluspieten aan zijn staf toegevoegd. De Sint vond het handig om zulke knechten in de buurt te hebben, want op de boot en onderweg is er altijd iets te doen. Zo meten de kluspieten of alle pakjes wel door de schoorsteen kunnen. De kluspieten zijn te herkennen aan bouwhelmen, klusriemen en werkhandschoenen.

Hornbach Breda viert eerste verjaardag

11 november 2011
Spelers NAC komen op verjaardagsvisite Breda, 11 november 2011 – De ogen van klussend Nederland waren een jaar geleden gericht op Breda, toen Hornbach hier op 17 november 2010 de grootste bouwmarkt van Nederland opende. Deze maand viert Hornbach Breda haar eerste verjaardag in stijl met een spetterende feestweek. Van woensdag 16 t/m zaterdag 19 november bruist de vestiging aan de Konijnenberg 33 te Breda van de festiviteiten. Hornbach Breda is de ‘big daddy’ onder de Nederlandse bouwmarkten. Een klussersparadijs van ruim 19.000 m2, met een unieke drive-in, waar klanten binnen in de vestiging hun zware bouwmaterialen in de auto of aanhanger kunnen laden. “Veel klanten komen speciaal voor het gemak van de drive-in naar onze winkel”, lacht Jochem van Breda, vestigingsmanager van Hornbach Breda. “In het begin moesten veel bezoekers nog even aftasten hoe het werkt met de drive-in, maar inmiddels maken klanten er gretig gebruik van! Daarnaast is binnen het enorme assortiment vooral de sanitairafdeling een paradepaardje, dankzij de showroom met complete badkamers. Ook professionele klussers weten Hornbach Breda steeds vaker te vinden.” Programma feestweek Met de feestweek van 16 t/m 19 november viert Nederlands grootste bouwmarkt zijn verjaardag in stijl. Als hoogtepunt komen op woensdag 16 november de sterspelers van die andere Bredase trots, voetbalclub NAC, op verjaardagsvisite. Van 14.00 tot 16.00 uur hebben voetballiefhebbers de kans om hun helden de hand te schudden en een foto en/of handtekening te scoren. De penaltyspecialisten onder hen mogen zelfs proberen om een bal langs keeper Jimmy van Fessem te krijgen. Voor klanten die net als Hornbach Breda tussen 16 en 19 november jarig zijn, is het extra feest. Door een kopie van hun legitimatiebewijs in de winkel in te leveren, kunnen zij meedoen met een speciale verjaardagsloterij. Iedereen die net als Hornbach een jaar is geworden in bovengenoemde periode,ontvangt een gratis rompertje. De prijzenpot bevat onder meer drie VIP-arrangementen voor de wedstrijd NAC-Ajax op 11 februari 2012, drie Mac Allister accuschroefmachines en vier Hornbach-cadeaubonnen ter waarde van € 50,-. Over HORNBACH HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. In Nederland heeft het concern negen vestigingen. HORNBACH is zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot `Beste Bouwmarkt van Nederland’ (ING Retailprijs/De Telegraaf/Elsevier). De basis voor dit succes zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden.