Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

Familie Geurts uit Bergen wint nieuwe fietsen met Aquafresh

18 juli 2012
Bergen, 18 juli 2012 – Het is een feestelijke dag voor de familie Geurts uit Bergen. Zoon Colin (4,5) werd – met een beetje hulp van papa – winnaar van de Aquafresh Ultimate Ontdekkingstocht en nam vandaag samen met zijn ouders de hoofdprijs in ontvangst: nieuwe fietsen voor het hele gezin. De Aquafresh Ultimate Ontdekkingstocht is een interactieve online game waarin kinderen spelenderwijs leren hoe belangrijk het is om goed je tanden te poetsen. “We hebben het samen met veel plezier gespeeld”, lacht Tim Geurts, de vader van Colin. Niet alleen het spel, maar ook de hoofdprijs van de Aquafresh Ultimate Ontdekkingstocht geeft plezier voor het hele gezin. “We gaan er regelmatig met z’n allen op uit, en dankzij onze prachtige nieuwe fietsen worden die tochtjes nóg leuker.” En of Colin nu ook beter zijn tanden poetst? “Daar let ik als ouder sowieso al op. Maar het helpt natuurlijk als je die boodschap kunt overbrengen door samen een leuk computerspel te spelen.” Nieuwsgierig naar de Aquafresh Ultimate Ontdekkingstocht? Speel de game zelf op http://www.ultimateontdekkingstocht.nl.

Hornbach voegt AKKIT toe aan assortiment

11 juli 2012
Nieuw merk tegeltechniek exclusief verkrijgbaar bij Hornbach Nieuwegein, 11 juli 2012 – Hornbach introduceert in Nederland het merk AKKIT. Dit internationaal door Hornbach ontwikkelde merk voor de verwerking van tegels is exclusief verkrijgbaar in de in Nederland met negen vestigingen vertegenwoordigde bouwmarktketen. “Eenvoudig, flexibel en duurzaam; dat zijn de sleutelwoorden van tegelverwerking met producten van dit merk”, vertelt Inkoopleider Hans van Bemmel, die trots is op deze aanwinst binnen het al zeer ruime assortiment van de bouwmarkt. “AKKIT staat garant voor een duurzaam resultaat en optimale prijs-kwaliteitverhouding. De klusser beschikt hiermee over een overzichtelijk en op maat gesneden assortiment, speciaal voor droge montagebouw. Van voorstrijk, egalisatie en afdichtingsmiddel tot en met tegellijm, voegmateriaal en kitten.” Strenge kwaliteitscontrole Kenmerkend voor dit merk zijn de strenge kwaliteitscontroles, aldus Van Bemmel. “Alle AKKIT producten worden tijdens de productie onderworpen aan strenge controles. Grondstoffen worden pas in het productieproces opgenomen als na grondig onderzoek in het lab blijkt dat ze aan de eisen voldoen. Ook worden uit de lopende productie regelmatig monsters genomen voor een uitgebreide kwaliteitscontrole. Zo garandeert de leverancier dat alleen eersteklas producten, die voldoen aan de hoge eisen van professionals, de fabriek verlaten en hun weg naar de bouwplaats vinden.” Assortiment Volgens Van Bemmel is het tegeltechniek assortiment van Hornbach nu uitgebreid met perfect op elkaar afgestemde producten voor alle werkzaamheden – voorstrijken, egaliseren, afdichten, lijmen, afvoegen en voegenkitten – die een rol spelen bij het leggen van tegels. “De AKKIT 101, bijvoorbeeld, is een voorstrijkmiddel voor niet-zuigende ondergronden en vormt daarmee de ideale basis voor verwerking op oude tegels. Een echte topper is de AKKIT 402, een tegellijm met een hoge flexibiliteit die voldoet aan C2TE S1 (de hoogste kwaliteitsnorm) met een corrigeertijd van vijftien minuten.”

Zestien miljoen bondscoaches blijven voetbalfan tot het einde

2 juli 2012
1.436.988 berichten over het EK 2012 De laatste wedstrijd op het Europees Kampioenschap is voorbij, de finale werd glansrijk gewonnen door Spanje. Tijd om terug te blikken op een online veelbesproken toernooi. Terwijl Spanje twee jaar geleden nog ónze tegenstander was in de finale, op het WK in Zuid-Afrika, zijn we nu opvallend positief over de overwinning van Spanje op Italië. 66% van de Nederlandse thuiscritici was positief over de 4-0-overwinning van de Spanjaarden op de Azzurri. “Oppermachtig Spanje wint met mooi voetbal van Italië”. Voor Nederland was het EK al op 17 juni afgelopen, maar de zestien miljoen bondscoaches pakken het verlies erg positief op. Over de laatste wedstrijd van Nederland op het EK werd opvallend genoeg het meest positief gesproken van alle wedstrijden tijdens dit EK, met 70% aan online positieve berichtgeving. Na afloop van de wedstrijd hielpen we elkaar het verlies te verwerken met de nodige grappen en grollen op Twitter: “Voor de volledigheid: de huldiging is dinsdag in de Amsterdamse grachten. In een onderzeeër.” En: “Onze hoop is nu gevestigd op de heer Theo Maassen. De enige kans om die beker alsnog naar Nederland te krijgen.” Gedurende het toernooi lieten enkele tweeps zich ook een aantal keren gaan: “De tussenstand van Spanje-Italië is momenteel: 875.000.000.000 – 1.940.000.000.000. In euro’s schuld, uiteraard.” Na het afvallen van de Nederlandse selectie bleven we actief discussiëren over het kampioenschap. De halve finale tussen Duitsland en Italië werd in totaal 16.849 keer besproken, de wedstrijd tussen Portugal en Spanje kwam 18.983 keer aan bod en de finale kwam 21.469 keer voor in het onlinediscussiecafé. De zestien miljoen bondscoaches bleven het voetbal dus nauwgezet volgen dit toernooi. Iets waar Mario Balotelli tijdens de huldiging een voorbeeld aan kan nemen. De Italiaanse spits verliet na afloop van de nederlaag tegen Spanje op zeer onsportieve wijze het veld. Over de EK Barometer Nederland telt zestien miljoen bondscoaches. En veel van die amateuranalytici uiten hun mening online. Wij geven deze mensen een stem. Met behulp van een slimme online tool doorzoeken en bundelen we alle berichten over de EK-wedstrijden, spelers en voetbalprogramma’s. Een team van online specialisten analyseert deze data en laat jullie (online) kennis maken met de algehele mening van online Nederland. De informatie is te vinden op de website ekbarometer.nl, Twitter.com/ekbarometer en Facebook.com/ekbarometer.

Bovendrijven in een zee van oranje

11 juni 2012
De hype rondom zo’n EK-voetbal is een tweesnijdend zwaard voor marketing- en communicatieprofessionals. Fijn dat iedere opdrachtgever ‘iets met het EK’ wil doen, maar hoe zorg je ervoor dat jouw gadget of actie opvalt in die zee van oranje? Van Hulzen Public Relations laat zien wat er mogelijk is met een combinatie van out-of-the-box-denken en ‘old school’-pr. “De kunst van een geslaagde EK-actie is om iets origineels te bedenken, dat ook nog eens past bij het imago van je organisatie”, stelt Monique Hooghiemstra, pr-adviseur bij Van Hulzen. Als voorbeeld noemt ze bouwmarktketen Hornbach. “Hornbach is al jaren klant bij ons en zoekt graag de grenzen op in marketing- en pr-acties”, aldus Hooghiemstra. Met die wetenschap in het achterhoofd ontwikkelde Van Hulzen een prikkelende viral-campagne rondom een fictief meldpunt voor Nederlandse klussers die hun heil zoeken in Oost-Europa. “Het resultaat is een campagne met een knipoog, maar met een serieuze ondertoon”, zegt Hooghiemstra. “De beroepsklussers zijn een heel belangrijke klantengroep voor Hornbach, en met deze actie geven we hun extra erkenning in moeilijke tijden.” Condoomfabriek EK 2012 Boxershort Landelijke aandacht Voor een andere klant, Condoomfabriek.nl, koos Van Hulzen juist een meer rechtdoorzeebenadering. “In dit geval had de klant al een eigen gadget laten maken: de EK-boxershort met het toepasselijke opschrift ‘Ik ga staan voor Oranje’. Onze uitdaging was om met de EK-boxershort zo veel mogelijk publiciteit te genereren”, vertelt Hooghiemstra. “Dat deden we met beproefde middelen uit onze pr-gereedschapskist: zorgvuldig de juiste media selecteren, perwatch?v=izEnAY05nnU&feature=player_embeddedsberichten ‘op maat’ schrijven voor de verschillende doelgroepen, en vervolgens onze contacten bij de pers benaderen.” Het resultaat was ernaar. De EK-boxershort kreeg redactionele aandacht van landelijke voetbalbladen en weblogs, werd besproken in de ochtendshow van Humberto Tan op BNR radio, en voetballer Demy de Zeeuw organiseerde zelfs een wedstrijd rondom ‘het leukste Oranje-item voor de man’. Maatwerk “De ene EK-actie is heel out of the box, de andere bijna traditioneel te noemen. Maar allebei zijn ze succesvol”, zegt Hooghiemstra. “De overeenkomst is dat we in beide gevallen heel goed hebben gekeken naar wat past bij de klant. Goede pr blijft een kwestie van maatwerk. Ook in een zee van oranje.”

EK Barometer: Robben online schlemiel van de wedstrijd

10 juni 2012
Ruim 31.000 berichten over Nederland-Denemarken Over Nederland-Denemarken is afgelopen zaterdag online ruim 31.000 keer gesproken. Lichtpuntje aan Nederlandse kant was volgens de amateuranalytici Wesley Sneijder, met name vanwege zijn ‘fenomenale passes’. Minder populair was Arjen Robben, die het vooral kwalijk werd genomen dat zijn acties ‘egoïstisch’ zouden zijn. Dit alles blijkt uit de EK Barometer, dat tijdens het gehele toernooi relevante berichtgeving online monitort. Dat het EK in het algemeen en Oranje in het bijzonder ons hoog zit, blijkt wel uit het enorme volume aan berichten over deze wedstrijd; er werden in 12 uur tijd 31.000 online en social berichten gevonden, waarvan 28.031 berichten via Twitter. De Nederlandse kijkers raakten vooral niet uitgepraat over de kans van Nederland waar Robben de doelpaal wist te raken en over de prachtige passes van ‘beste man op het veld’: Wesley Sneijder. Ook werden de spelers meerdere malen op de hak genomen in verband met hun optredens in tv-commercials. De Johans, Wilfreds en René’s van twitterend Nederland waren verder positief over de vele kansen die oranje wist te creëren en naast Sneijder waren ze te spreken over het goede spel van Huntelaar en Willems. De opstelling had uiteraard beter gekund. De waardering voor het Deense spel blijkt uit deze tweet; “Denemarken succesvol begonnen aan kwalificatie voor WK Handbal in 2014”. Al met al is Nederland het vertrouwen in Oranje nog niet kwijt, de betere ploeg verloor.

Zomercampagne SZW deze week gelanceerd

24 mei 2012
Vakantiebaantje lekker geregeld? Deze zomervakantie gaan weer veel jongeren wat bijverdienen. Maar weten ze wel of alles lekker is geregeld? Of ze genoeg verdienen bijvoorbeeld? Of hun baas ze niet te lang laat doorwerken? Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) lanceerde deze week de Facebook-actie Lekker geregeld. Dit is een zomercampagne voor jongeren tussen de 13 en 23 jaar met of op zoek naar vakantiewerk of een bijbaan. Het doel ervan is hen op een interactieve manier een stuk wijzer te maken over hun rechten en plichten als werknemer. Zodat ze met volle teugen van hun vakantiebaan kunnen genieten. Meedoen kan via www.facebook.com/zomercampagne Jongeren hebben op jonge leeftijd een eerste bij- of vakantiebaan. Ruim een kwart werkt al op zijn 13de. Een bijbaan geeft jongeren de gelegenheid werkervaring op te doen en geld te verdienen. Jongeren zijn bij de start van een baan met name geïnteresseerd in het salaris, werktijden en werkzaamheden. Dat ruim 2 miljoen Nederlandse jongeren actief zijn op Facebook stimuleerde SZW om de zomercampagne in deze social mediavorm te gieten. Ideaalplaatje of angstbeeld? In vogelvlucht: je beantwoordt vragen op de actiepagina Lekker geregeld en ontvangt een ansichtkaart in de setting van één van de vier meest beoefende vakantiebaantjes. In welke setting dat is, hangt af van de juiste antwoorden. Maken jouw antwoorden duidelijk dat je alles lekker geregeld hebt, dan zie je jezelf terug in het ‘ideaalplaatje’; omringd door mooie meiden of jongens bijvoorbeeld. Voor wie minder goed op de hoogte is, doemt het angstbeeld op; denk aan een stapel vuile vaat waar je onder bedolven bent. Hoe werkt het? Je kunt een eigen foto uploaden, of een foto maken met een webcam. Deze foto wordt gebruikt in een ansichtkaart; voor op je wall en om te delen met je vrienden. Op die manier ding je bovendien automatisch mee naar de weekprijs. Voor de jongens is dat een hippe headphone, voor de meisjes een gaaf armbandje. Alle deelnemers maken ook nog eens kans op een prijs waarvan ook zijn of haar collega’s van kunnen meegenieten. Meer verklapt SZW nog niet… Waarom is deze actie nodig? Er bestaat allerlei wet- en regelgeving voor het hebben van een bijbaan: minimumloon, arbeidstijden, leeftijdgebonden werkzaamheden, maar ook regelgeving op het gebied van veiligheid en gezondheid. Over het algemeen weten jongeren best dat er wet- en regelgeving is. Ze weten de regelingen alleen niet altijd precies te benoemen. Zeker op het gebied van lichamelijke belasting, werkdruk, vakantiegeld en vakantiedagen is de kennis niet groot. Met de ludieke zomercampagne Lekker geregeld probeert SZW duidelijk te maken welke afspraken er tussen leidinggevende en werknemer horen te zijn. Op een herkenbare, snelle en duidelijke manier. Meer informatie over de zomercampagne is te vinden op www.facebook.com/zomercampagne. Kijk op www.werkdatlevertwatop.nl en klik op Frank of Tania voor meer informatie over “Bijbanen en vakantiewerk”.

Lekker geregeld?!

24 mei 2012
Hoe goed hebben jongeren hun vakantiewerk geregeld? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wil 13- t/m 23-jarigen op een ludieke manier wijzen op hun rechten en plichten. Lekker Geregeld In het licht van de naderende zomer hebben Van Hulzen PR en Kicks Concept & Design uit Voorschoten de campagne Lekker geregeld gelanceerd. Dit crossmediale concept is vandaag van start gegaan. Op de speciaal ontwikkelde Facebook-pagina spelen de jonge werkers zelf de hoofdrol, in het decor van één van de vier meest beoefende vakantiebaantjes. En omringd door mooie meisjes of jongens, als hun zaakjes tenminste lekker geregeld zijn… Op www.facebook.nl/zomercampagne ziet u hoe het er allemaal precies uitziet. Deze campagne staat niet op zichzelf; Van Hulzen en Kicks verzorgen voor SZW al enkele jaren de attendering op het gebied van werk en inkomen.

Hoogesteger introduceert 21 dagen vers sap

22 mei 2012
Zwanenburg, 22 mei 2012 – Hoogesteger, Nederlands grootste producent van versgeperste vruchtensappen en smoothies, presenteert een Europese primeur: sappen die dankzij Fresh Micro Pulse-behandeling 21 dagen houdbaar zijn, zonder concessies aan de verse producteigenschappen. Hoogesteger ontwikkelde de Fresh Micro Pulse-behandeling in samenwerking met Wageningen UR Food & Biobased Research. Deze behandeling zorgt ervoor dat de verse sappen tot 21 dagen houdbaar zijn en is de eerste behandeling in zijn soort toegelaten op de Europese markt. De verse producteigenschappen, zoals smaak, geur, kleur en voedingswaarde blijven hierbij volledig behouden. Van huis uit onderscheidt Hoogesteger zich door zelf alle vruchten – van sinaasappels tot aardbeien – te persen tot puur natuurlijke sappen en smoothies. Zonder gebruik van conventionele pasteurisatie of conserveermiddelen. De Fresh Micro Pulse-behandeling – met de 21 dagen houdbaarheid als resultaat – maakt het aantrekkelijker dan ooit om te (blijven) investeren in een hoogwaardig vers-assortiment. Minder afboeken, meer flexibiliteit “Nu onze sappen 21 dagen houdbaar zijn, kunnen onze klanten veel besparen op afboekingen – goed voor de financiën én het milieu – en hebben ze meer flexibiliteit in inkoop, opslag en distributie en logistiek. Met volledig behoud van de kwaliteit en verse producteigenschappen van onze sappen”, aldus Michiel van ’t Hek, General Manager van Hoogesteger. Daarnaast biedt de verlengde houdbaarheid kansen voor Hoogesteger en haar klanten om de kansrijke verscategorie te benutten voor expansie op de Europese markt. “De verscategorie biedt uitstekende mogelijkheden om in te spelen op belangrijke consumententrends als gezondheid, gemak en verse producten”, stelt Van ’t Hek. Over Hoogesteger Hoogesteger is sinds 1985 producent van verse vruchtensappen en smoothies. Hoogesteger selecteert over de hele wereld zorgvuldig de verschillende fruitsoorten en gebruikt alleen de beste kwaliteit vruchten voor de productie van haar verse vruchtensappen en smoothies. Zo worden de vruchten gedurende het jaar uit diverse landen over de hele wereld geïmporteerd, om de hoogste kwaliteit te kunnen blijven waarborgen. Hoogesteger is bij het grote publiek bekend om private label producten, zoals de verse vruchtensappen onder het huismerk van de grootste supermarktketen van Nederland. Daarnaast produceert ze onder eigen label voor de horeca en foodservice markt. Hoogesteger is onderdeel van de Jamaica Producers Group, een verzameling agro-bedrijven met onder andere eigen plantages in tropisch fruit. Over Wageningen UR Food & Biobased Research Food & Biobased Research is de contract research organisatie binnen de Agrotechnology & Food Science Groep, Wageningen UR en richt zich op duurzame innovatie op het gebied van gezond voedsel, versketens en biobased producten. Voorzieningen voor pilots en kleinschalige toepassing van milde conservering zijn beschikbaar op basis van contract-onderzoek.

SUBWAY® sandwiches nu ook in Nieuwegein

9 mei 2012
Nieuwegein, 9 mei 2012 – Zin in een heerlijk broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Inwoners van Nieuwegein hoeven er de stad niet meer voor uit. Zij hebben vanaf vandaag een eigen SUBWAY® restaurant, gerund door de broers Tsang. De nieuwe vestiging van de sandwichketen is te vinden in CityPlaza, tegenover het stadhuis en naast het nieuwe stadstheater. “Niet te missen dus”, aldus Ka Chun Tsang. Het SUBWAY® restaurant in Nieuwegein is zeven dagen per week geopend, van dinsdag t/m zaterdag vanaf 9.30 uur tot 20 uur. Met uitzondering van vrijdagavond, dan is de franchise van Ka Chun en Ka Wing Tsang tot 21 uur geopend. Op zondag en maandag kunnen klanten er vanaf respectievelijk 12.00 en 11.00 uur terecht. Trots Het kersverse SUBWAY® restaurant in Nieuwegein is de 105de vestiging van deze Amerikaanse succesformule in Nederland. Voor Ka Chun, de afgelopen 13 jaar werkzaam in de IT-sector, is de opening een droom die werkelijkheid wordt. “Naast mijn studie informatica heb ik altijd met veel plezier gewerkt in het Chinese restaurant van goede kennissen. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat ik een eigen zaak wilde beginnen, samen met mijn broer. De keuze voor Subway® is voorgebakken door de heerlijke sandwiches. Doorslaggevend was de hele formule van Subway®, die nieuw is voor onze stad. We zijn er trots op dit concept in Nieuwegein te mogen introduceren.” Persoonlijk broodje De nieuwe eetgelegenheid in Stadsplein 2A biedt binnen zitplaatsen voor 40 mensen en beschikt in de toekomst (na de werkzaamheden aan de straat) over een buitenterras voor 24 personen. Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. “Mijn favoriet?”, zegt franchisenemer Ka Chun Tsang. “De ‘Italian B.M.T’ (salami, pepperoni en ham), met honing-mosterdsaus!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Inmiddels is het bedrijf, met ruim 36.500 vestigingen in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 105 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers gebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

SUBWAY® sandwiches nu ook in Lochem

7 mei 2012
Lochem, 7 mei 2012 – Zin in een heerlijk broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Inwoners van Lochem hoeven er het dorp niet meer voor uit. Zij hebben vanaf vandaag een eigen SUBWAY® restaurant. De nieuwe vestiging van de broodjesketen is geopend in Bierstraat 8 op de Kleine Markt, tegenover de kerk. SUBWAY® franchisenemer is de van oorsprong Canadese Shawn McKay, die zo’n tien jaar geleden naar Nederland kwam. In 2007 opende hij al een SUBWAY® restaurant in Deventer. Het unieke aan de Lochemse vestiging, de 104de in Nederland, is dat McKay boven het restaurant een Bed & Breakfast gaat beginnen. “Op deze manier kan ik mijn gasten een perfect ontbijt aanbieden!” Iets nieuws Het SUBWAY® restaurant in Lochem is zeven dagen per week geopend, van dinsdag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 20.00 uur, op zaterdag tot 21.00 uur en op koopavonden tot 21.30 uur. Op zondag en maandag opent het restaurant om respectievelijk 12.00 en 10.00 uur zijn deuren. De franchise van McKay biedt binnen zitplaatsen voor 25 mensen en beschikt over een buitenterras voor 40 personen. “In Nederland is Lochem de kleinste gemeenschap waarin een SUBWAY® restaurant is gevestigd. Ik ben blij met de eer om hier iets nieuws te mogen en kunnen brengen!” Persoonlijk broodje Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. “Mijn favoriet?”, zegt McKay. “De Subway Steak & Cheese met Southwest sauce… The spicy cocktail sauce!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 104 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers gebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

Meditel neemt ReisVaccinatie Centrum over

7 mei 2012
Gouda, 7 mei 2012 – Meditel, medisch specialist in reizigersadvies en -vaccinaties, heeft ReisVaccinatie Centrum overgenomen. Als samenwerkingsverband van de Nederlandse reisbranche wijst ReisVaccinatie Centrum vakantiegangers op de gezondheidsrisico’s van onbeschermd reizen. Nu Meditel deze taak op zich neemt, wordt het voor reisbureaus en touroperators veel makkelijker om reizigers in contact te brengen met een arts voor een preventief gezondheidsadvies. Mensen kunnen na het boeken van een reis nu rechtstreeks worden doorverwezen naar Meditel. Met als grote voordeel voor reizigers dat ze in een vroeger stadium worden gewezen op mogelijke gezondheidsrisico’s. Positief bijeffect is dat medewerkers van een reisbureau of touroperator zelf niet over de expertise hoeven te beschikken die nodig is om medische adviezen te verlenen. Klant direct in contact met arts Het onlineplatform www.reisvaccinatie.nl staat centraal in deze dienstverlening. Op deze website kunnen medewerkers in de reisbranche tijdens het boeken informatie opzoeken over aanbevolen vaccinaties en de kosten van de vaccins. Vervolgens is het mogelijk de klant direct in contact te brengen met een arts van Meditel. Op die manier kan er direct een afspraak worden gemaakt voor het bespreken van de preventieve maatregelen en het eventueel toedienen van de nodige vaccinaties. Belang van de reiziger “Onbeschermd op reis gaan brengt gevaren met zich mee”, benadrukt Jeroen van Luijk, directeur van Meditel. “Vaak is voorzichtig zijn met voedsel en water al voldoende, maar in een aantal gevallen zijn vaccinaties en een malaria-advies ook nodig. Uit onderzoek blijkt echter dat nog altijd veel reizigers zich niet laten vaccineren. Het is dus belangrijk de reiziger al bij het boeken van een reis goed te informeren over de gezondheidsrisico’s. Dat wij het beheer van www.reisvaccinatie.nl overnemen, betekent dat de technische randvoorwaarden significant versoepelen en het veel makkelijker wordt om direct een afspraak te maken met een medisch specialist. Deze stroomlijning van het proces maakt het dus nog makkelijker voor reisorganisaties om hun klanten goed te adviseren. Zo laat je zien dat het belang van de reiziger voorop staat.” Vergoeding bij Meditel Meditel is preferred supplier van Achmea Zorg. Daardoor hoeven klanten die aanvullend verzekerd zijn bij onder meer Zilveren Kruis, Interpolis Zorg, Avéro Achmea en FBTO niet te betalen voor hun advies en vaccinaties: deze worden 100% vergoed door Achmea. Ook voor andere verzekeraars biedt Meditel grote voordelen. Klanten hoeven de kosten van de vaccinaties namelijk niet voor te schieten. Meditel dient de rekening in bij de zorgverzekeraar en stuurt slechts een factuur voor het deel dat niet wordt vergoed. Over Meditel Al sinds 1987 is Meditel specialist in medische keuringen en onderzoeken, reizigersadvies en vaccinaties. Jaarlijks verricht Meditel meer dan veertigduizend keuringen en onderzoeken voor verzekeraars, verzekeringstussenpersonen, bedrijven, overheden en particulieren. Meditel heeft in Nederland 35 gezondheidscentra, waar elk jaar zeventigduizend reizigers advies krijgen over hoe gezond te blijven tijdens hun vakantie. De meesten van hen krijgen bij dit advies een of meer vaccinaties. Meer informatie is te vinden op www.meditel.nl.

Ouders hebben lesje mondverzorging nodig

3 mei 2012
Onderzoek Tandenpoetsen bij Kinderen Wanneer begin je met tandenpoetsen bij kinderen? Waar is fluoride eigenlijk goed voor? De meeste ouders weten deze vragen goed te beantwoorden, blijkt uit recent onderzoek van Aquafresh. Het mondverzorgingsmerk ondervroeg 531 Nederlandse ouders met kinderen tot 12 jaar. Met de theoretische kennis over tandenpoetsen zit het wel goed, zo bleek, maar in de praktijk geven ouders vaak niet het goede voorbeeld. Bekijk hier de social media release. Van de ondervraagde ouders weet maar liefst 95 procent dat je moet beginnen met poetsen zodra het eerste tandje van een kind verschijnt (meestal als het kind ongeveer zes maanden oud is). Ook de functie van fluoride is de meesten niet onbekend: 51 procent weet dat fluoride gaatjes tegengaat. 19 procent weet ook nog waarom: doordat fluoride tandglazuur harder maakt, waardoor het minder goed oplosbaar is in zuur. Slechts 2 procent denkt dat fluoride in tandpasta zit omdat het een lekker fris mondgevoel geeft. Ondanks de goede theoretische basis leren ouders hun kinderen in de praktijk niet altijd de juiste mondverzorging aan. Velen houden zich namelijk niet aan de door tandartsen aanbevolen poetsduur van twee minuten: 7,5 procent laat hun kind korter dan één minuut poetsen, 32 procent laat het kind zich er met 1 tot 1,5 minuut van afmaken. Bij 19 procent gaat het al iets beter, maar net niet goed genoeg: deze ouders laten hun kind 1,5 tot 2 minuten poetsen. Van de ondervraagde ouders beweert een derde hun kroost circa 2 minuten (29 procent) of langer (3 procent) te laten poetsen. Bijna 1 op 10 houdt de poetsduur niet bij. “Geen verrassende uitkomst”, aldus Arjan van Kessel, brand manager van Aquafresh. “De onderzoeksresultaten zijn in lijn met de poetsgewoonten van volwassenen.” Vorig jaar ondervroeg Aquafresh 528 Nederlanders over hun poetsgedrag. Uit dit onderzoek bleek dat ook volwassenen de twee minuten poetstijd vaak niet vol maken: 48 procent poetst korter dan twee minuten. Van Kessel: “Hier blijkt maar weer uit hoe belangrijk de voorbeeldfunctie van de ouder is voor het aanleren van een goede mondverzorging.” Ultimate Ontdekkingstocht Aquafresh vindt het belangrijk dat kinderen op een leuke manier een goede mondhygiëne aanleren. Daarom heeft Aquafresh de Ultimate Ontdekkingstocht geïntroduceerd, een interactieve onlinegame die tandenpoetsen centraal zet. In de game neem je het op tegen een leger slechte bacteriën. De bacteriën moeten worden gevangen, geschrobd met tandpasta en weggespoeld met een plens water. Van Kessel: “De game kan ouders helpen om met hun kind op een niet belerende manier over tandenpoetsen te praten.” De Aquafresh Ultimate Ontdekkingstocht is geschikt voor kinderen van 6 jaar en ouder en is te spelen op www.ultimateontdekkingstocht.nl. Er is ook een mobiele versie beschikbaar voor Android- en iPhone-toestellen. De game werkt door speciale kaarten met je telefoon te scannen. Op www.ultimateontdekkingstocht.nl kun je deze kaarten printen.

Studenten bieden Eerste Hulp Bij Reputatieschade

3 mei 2012
Reputatieschade na negatieve publiciteit is voor organisaties vaak een lastig probleem. Hoe zorg je dat de impact zo klein mogelijk is en je identiteit op korte termijn weer overeenkomt met je imago? Gisteren bogen bijna 400 tweedejaars studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam zich over dit vraagstuk tijdens een werkgroep reputatiemanagement, in samenwerking met – onder andere – Van Hulzen Public Relations. Onderwerp van de werkgroep was de controverse rondom het VU medisch centrum (VUmc) in februari dit jaar. Voor een nieuw medisch RTL-realityprogramma werden opnamen toegestaan op de spoedeisende hulp. In sommige gevallen werd pas achteraf om toestemming gevraagd. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie stelde dat het medisch beroepsgeheim was geschonden en na aanzwellende verontwaardiging in de media werd het programma stopgezet. De reputatieschade voor het VUmc was echter al een feit. Feedback vanuit praktijk De studenten, die aan de VU het vak Public Relations and Reputation Management volgen, presenteerden tijdens de werkgroep hun analyse van het probleem en droegen daarnaast oplossingen aan om de reputatie van het VUmc te herstellen. Nieke Kempen en Bastiaan Koene, adviseurs van Van Hulzen Public Relations, woonden beiden een werkgroep bij en gaven vanuit de praktijk feedback. “Erg leuk om te zien hoe de studenten zich in de case verdiepten en hun oplossingen presenteerden. Goed om te merken dat het oude zender-ontvanger model is vervangen door meer interactiviteit. Wel bleek het soms lastig om een doelgroep te bepalen en daar de juiste middelen voor te vinden”, aldus Nieke Kempen. Koene vult aan: “ Ik zag vaak uitgebreide analyses gebaseerd op de literatuur en vervolgens goed onderbouwde oplossingen voor deze case. Het viel op dat studenten, in hun concrete uitwerking, nog opvallend vaak bij traditionele middelen zoals een persconferentie bleven. Daarnaast kwamen er interessante discussies op gang over de praktische haalbaarheid van sommige ideeën.” Al met al bevestigde de werkgroep nog maar eens dat reputatiemanagement één van de meest uitdagende disciplines is binnen het pr-vakgebied. Meer weten over het herstellen of – nog belangrijker – voorkomen van reputatieschade? Neem contact op met Van Hulzen Public Relations.

SUBWAY® sandwiches nu ook bij De Lucht Bruchem aan de A2

3 mei 2012
Bruchem, 3 mei 2012 – Zin in een heerlijk broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Automobilisten kunnen hiervoor nu ook terecht bij het bekende wegrestaurant De Lucht Bruchem langs de A2. De food court met het nieuwe SUBWAY® restaurant bevindt zich aan de snelwegzijde richting Den Bosch, ter hoogte van Zaltbommel. Voor het verkeer richting Utrecht is het restaurant via een tunnel te bereiken. De Lucht Bruchem is van een van de oudste wegrestaurants van Nederland. “Het pand zit er al 75 jaar”, zegt SUBWAY® franchisenemer Jan–Willem Boot, samen met zijn broer eigenaar van De Lucht Restaurants. “De vestiging langs de A2 is onze tweede SUBWAY® store; ook bij De Lucht Geffen aan de A59 kunnen automobilisten genieten van een lekkere, snelle SUBWAY® sandwich.” Persoonlijk broodje In SUBWAY® De Lucht Bruchem zijn naast sandwiches ook salades te verkrijgen. Het restaurant biedt ruimte aan 40 zitplaatsen en is zeven dagen per week geopend van 08:00 tot 21:00 uur. Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. “Mijn favoriet?”, zegt Boot. “De Subway Melt™ met Chipotle Southwest Sauce!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). 47 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.600 restaurants in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 103 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers gebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

Team Hogeschool Inholland is PR Talent 2012

24 april 2012
Team Crezi PR van Hogeschool Inholland (Diemen) wint de 17e Van Hulzen PR Talentenprijs. Zij mogen zich ‘PR Talent 2012’ noemen en ontvangen de hoofdprijs van 1.500 euro. In de spannende finale op vrijdag 20 april, wisten zij de jury te overtuigen van hun pr-aanpak om de bewustwording over zwerfjongeren in Nederland te vergroten. Naast hun gedegen plan en creatieve benadering stalen winnaars Crezi PR de show met een verrassende versie van de evergreen ‘Annie, hou jij m’n tassie even vast’. “Het gaf mij het gevoel dat zwerfjongeren hun problemen letterlijk even uit handen kunnen geven”, zegt jurylid Hella Masuger, directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland. De tweede plaats ging naar RAW Vision, de derde naar Flits PR, beide van Hogeschool Rotterdam. Hoog niveau Betteke van Ruler, juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: “De pr-plannen waren dit jaar van een hoog niveau. Vooral de overtuigingskracht van de studenten viel ons op. Je merkte dat ze werden geraakt door het onderwerp.” Reëel probleem Bij deze editie van de Van Hulzen PR Talentenprijs ging het om een communicatieprobleem van een bestaande stichting: Stichting Zwerfjongeren Nederland. De opdracht was om na te denken over de inzet van de tassencampagne van Stichting Zwerfjongeren Nederland, om meer bekendheid te genereren onder de Nederlandse bevolking. Podium voor jong pr-talent De Van Hulzen PR Talentenprijs is sinds de eerste editie, ruim zestien jaar geleden, uitgegroeid tot meest prestigieuze prijs voor aanstormend communicatietalent in de Benelux. Als eerste onafhankelijke pr-bureau van Nederland wil Van Hulzen Public Relations met deze prijs jong talent laten kennismaken met de praktijk van het pr-vak, aan de hand van een actueel maatschappelijk thema.

Campagne ‘Werk, dat levert wat op’ van start

23 april 2012
Extra aandacht SZW voor gedwongen ontslagen 23 april 2012 – Vandaag lanceren Van Hulzen en Kicks Concept & Design de campagne ‘Werk, dat levert wat op’ voor 2012. Deze crossmediale campagne, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, brengt de wetten en regelingen op het gebied van werk en inkomen onder de aandacht. Spil van de campagne is de portal www.werkdatlevertwatop.nl, waar verschillende thema’s letterlijk tot leven komen. De campagne start met een special in de Veronica-gids, met daarinQR-codes die doorlinken naar een mobiele website. Dit jaar gaat extra aandacht uit naar het onderwerp ontslag om bedrijfseconomische redenen, en dan voornamelijk naar het beginsel dat de volgorde van ontslag bepaalt (het zogeheten ‘afspiegelingsbeginsel’). Er wordt ook ingegaan op de nieuwe vervaldatum wettelijke vakantiedagen en op het onderwerp dienstverlening aan huis, zoals een hulp in de huishouding. Werk- en leefsituaties in beeld In de campagne van dit jaar spelen zes personages de hoofdrol. Zo is er scholiere Tania die een bijbaan heeft in de horeca, uitkeringsgerechtigde Marjolijn die een eigen bedrijf wil beginnen, en de energieke vijftiger David die ondanks zijn jarenlange dienstverband vreest voor zijn baan. Deze zes ‘archetypes’, waarmee velen zich kunnen identificeren, brengen een aantal specifieke werk- en leefsituaties in beeld te brengen. Zo is het makkelijker om mensen te wijzen op bestaande wetten en regelingen, waarmee zij op het eerste gezicht misschien denken niets te maken te hebben. Multimediaal; ook op iPad De portal www.werkdatlevertwatop.nl biedt via meerkeuzevragen de mogelijkheid om uit te zoeken welke wetten en regelingen op je eigen situatie van toepassing zijn. En natuurlijk mag een iPad-versie niet ontbreken! Traffic naar de portal wordt gegenereerd door media-uitingen, redactionele aandacht en het online aanjagen via Hyves, Facebook , Twitter en Google Adwords. Deze multimediale campagne loopt tot het eind van dit jaar. Perspagina Meer informatie en beeldmateriaal kunt u vinden op www.perspagina.nl/ministerieszw. De campagne ‘Werk, dat levert wat op’ loopt tot en met december 2012. De perspagina zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe informatie over de verschillende onderwerpen. Het is dus de moeite waard de perspagina in de gaten te houden. U kunt hem sowieso als naslagwerk raadplegen. Voor vragen over de campagne kunt u zich wenden tot Van Hulzen Public Relations, Marloes Visser, 071 560 20 60 of marloes.visser@hulzen.nl.

Team Hogeschool Inholland is PR Talent 2012

23 april 2012
Crezi PR wint 17e Van Hulzen PR Talentenprijs Voorschoten, 23 april 2012 – Team Crezi PR van Hogeschool Inholland (Diemen) wint de zeventiende Van Hulzen PR Talentenprijs. Zij mogen zich niet alleen ‘PR Talent 2012’ noemen, maar ontvangen ook de hoofdprijs van 1.500 euro. In een spannende finale wisten zij de jury ervan te overtuigen dat hun pr-aanpak de bewustwording over zwerfjongeren in Nederland kan vergroten.   Winnaar Crezi PR had niet alleen een goed onderbouwd plan en een zeer creatieve aanpak, maar gaf ook een sterke presentatie. “Ze brachten een verrassende versie van de evergreen ‘Annie, hou jij m’n tassie even vast’. Het gaf mij het gevoel dat zwerfjongeren hun problemen letterlijk even uit handen kunnen geven”, zegt jurylid Hella Masuger, directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland. “We hadden nooit verwacht dat we zouden winnen!”, reageert Chris de Bie van het winnende team Crezi PR. “We zijn deeltijdstudenten en nog maar eerstejaars!” De tweede plaats ging naar RAW Vision, de derde naar Flits PR, beide van Hogeschool Rotterdam. Betteke van Ruler, juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: “De pr-plannen waren dit jaar van een hoog niveau. Vooral de overtuigingskracht van de studenten viel ons op. Je merkte dat de studenten werden geraakt door het onderwerp.” In het echt Bij deze zeventiende editie van de Van Hulzen PR Talentenprijs ging het niet om een fictieve case, maar om een communicatieprobleem van een bestaande stichting: Stichting Zwerfjongeren Nederland. De opdracht was om na te denken over de inzet van de tassencampagne (www.tassencampagne.nl) van Stichting Zwerfjongeren Nederland, om meer bekendheid te genereren onder de Nederlandse bevolking. Gummo De finale vond plaats in het kantoor van Gummo – zusterbureau van Van Hulzen Public Relations – in het voormalige Parool-gebouw in Amsterdam. Het interieur van dit kantoor, bestaande uit tweedehands meubels die voorzien zijn van een milieuvriendelijke coating, sleepte meerdere internationale designprijzen in de wacht. “Het laat zien hoe je met creativiteit en out-of-the-box-denken, ondanks een beperkt budget tot prachtige oplossingen kunt komen. Dat maakt het een passende en inspirerende locatie voor deze finale”, aldus jurylid Petra Langeveld, senior adviseur en partner bij Van Hulzen Public Relations. Podium voor jong pr-talent De Van Hulzen PR Talentenprijs is sinds de eerste editie, ruim zestien jaar geleden, uitgegroeid tot meest prestigieuze prijs voor aanstormend communicatietalent in de Benelux. Als eerste onafhankelijke pr-bureau van Nederland wil Van Hulzen Public Relations jong talent laten kennismaken met de praktijk van het pr-vak, aan de hand van een actueel maatschappelijk thema. Van Hulzen Public Relations Van Hulzen Public Relations is een fullservice-pr-bureau, gevestigd in Voorschoten. Al meer dan zestig jaar helpen wij klanten, profit en non-profit, sturing te geven aan opinievorming bij het publiek. Van Hulzen Public Relations is samen met zusterbureaus Gummo en Kicks Concept & Design onderdeel van De Obus Group.

SUBWAY® sandwiches nu ook aan de Groene Hilledijk te Rotterdam

23 april 2012
Rotterdam, 23 april 2012 – Zin in een heerlijk broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Rotterdammers kunnen hiervoor nu ook aan Groene Hilledijk 188A terecht. Het zesde Rotterdamse SUBWAY® restaurant opende vorige week in deze gezellige winkelstraat van de deelgemeente Feijenoord. “Ons SUBWAY® restaurant zit aan de kop van de Groene Hilledijk, vlakbij Boulevard Zuid”, zegt ondernemer Farshid Matloob. “Mensen kunnen bij ons terecht voor een sandwich of salade to go, maar er is ook zitgelegenheid om rustig van je broodje te genieten.” Het SUBWAY® restaurant is zeven dagen per week geopend. Op maandag van 11:00 tot 20:00 uur, dinsdag tot en met donderdag van 10:00 tot 20:00 uur, vrijdag van 10:00 tot 21:00 uur, zaterdag van 10:00 tot 20:00 uur en zondag van 12:00 tot 19:00 uur. Persoonlijke sandwich Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. “Mijn favoriet?”, zegt Matloob. “De Chicken Teriyaki met Chipotle Southwest Sauce!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). 47 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.600 restaurants in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 102 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

Gummo wint D&AD Award met augmented reality-postzegel

20 april 2012
Gummo – zusterbureau van Van Hulzen Public Relations – heeft in Londen een Yellow Pencil gewonnen tijdens de 50e D&AD Award-uitreiking. Het Amsterdamse reclamebureau ontving de prijs voor het ontwerp van de postzegel ‘Stad van Nederland; de toekomst in beweging’ in opdracht van PostNL. Met behulp van augmented reality wist Gummo een extra dimensie aan de postzegel toe te voegen. Hierdoor werd het mogelijk om het oppervlak van de postzegel te ‘vergroten’ en de bijzondere – nog niet gerealiseerde – Nederlandse architectuurprojecten in volle glorie te tonen. Wereldprimeur Het gebruik van augmented reality op een postzegel was een wereldprimeur en de zegel kreeg zowel nationaal als internationaal veel aandacht. Gummo won met deze postzegel eerder al de Best Practice Rozet 2011 en werd vorige week geselecteerd als Official Webby Honoree 2012. De postzegel is daarnaast nog genomineerd voor een ADCN Award.  

“Glaucoompatiënten hebben levenslang”

18 april 2012
Utrecht, 18 april 2012 – Twee tot drie keer per dag je ogen druppelen, de rest van je leven. Want als je het niet doet, gaat je zicht verder achteruit en kun je zelfs blind worden. Voor ruim 100.000 Nederlanders is dit de dagelijkse realiteit. Zij lijden aan de sluipende oogziekte glaucoom. Professor Carroll Webers, hoogleraar Oogheelkunde aan de Universiteit van Maastricht, weet alles van de impact van glaucoom op patiënten en hun omgeving. Hij vertelt erover tijdens de Nationale Glaucoomdag op zaterdag 21 april in de Haagse Hogeschool. Professor Webers is één van Nederlands meest vooraanstaande experts op het gebied van glaucoom. Naast jarenlang wetenschappelijk onderzoek deed hij als oogarts en oogchirurg een schat aan praktijkervaring op in het behandelen van glaucoompatiënten. “Er zijn twee redenen waarom aandacht voor glaucoom belangrijk is”, stelt hij. “Ten eerste wordt glaucoom bij veel mensen pas in een te laat stadium ontdekt, door het sluipende karakter van deze oogaandoening.” Naast de ongeveer 100.000 Nederlandse glaucoompatiënten die zich bewust zijn van hun aandoening, zijn er nog eens 100.000 mensen die (nog) niet weten dat ze glaucoom hebben. Ten tweede is er het chronische karakter van glaucoom. “Glaucoompatiënten hebben als het ware levenslang”, aldus Prof. Webers. “Dat vergt veel van de behandelend arts, maar nog meer van de patiënt en diens omgeving.” Aandacht voor patiënt en omgeving De tweejaarlijkse Glaucoomdag is een initiatief van de Glaucoomvereniging. Met dit evenement wil de vereniging aandacht vragen voor de oogziekte glaucoom. De aandacht gaat niet alleen uit naar de gevolgen voor de patiënt zelf, maar ook voor diens familie, vrienden, werkgever enzovoort. Daarnaast biedt de Glaucoomdag patiënten en andere betrokkenen een platform om kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen. Over de Glaucoomvereniging De Glaucoomvereniging zet zich sinds 1988 in voor alle (potentiële) glaucoompatiënten in Nederland. De vereniging wil algemene bekendheid geven aan de ziekte glaucoom, vroegtijdige opsporing stimuleren en wetenschappelijk onderzoek bevorderen. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van glaucoompatiënten en biedt ze via diverse kanalen hulp en informatie.

De pr-tijdmachine op Facebook

12 april 2012
Altijd al eens willen weten hoe de eerste drukproeven van de Allerhande eruitzagen? Of een communicatieplan anno 1973? Van Hulzen ging schatzoeken in de eigen archieven en presenteert het resultaat in de Van Hulzen Timeline op Facebook: een interactieve rondreis langs de mijlpalen van zes decennia pr in Nederland. Als het oudste onafhankelijke pr-bureau in Nederland heeft Van Hulzen een enorm rijke historie”, vertelt Ton de Roo, die in de jaren ’70 nog met oprichter Kick van Hulzen heeft samengewerkt. “Je kunt stellen dat de geschiedenis van Van Hulzen min of meer de geschiedenis is van het vakgebied pr in Nederland. Daar zijn we natuurlijk enorm trots op. Alleen worstelden we altijd met de vraag hoe we die geschiedenis op een aansprekende manier kunnen vertellen aan de buitenwereld.” Het verhaal was er wel, maar bestond vooral in het hoofd van enkele oudgedienden zoals De Roo en natuurlijk in het enorme archief dat Van Hulzen door de jaren heeft opgebouwd. “We wisten al langer dat we daar iets mee wilden doen. Maar wat?” Fascinerende geschiedenis Het antwoord kwam februari dit jaar met de introductie van de Timeline-functie voor bedrijven op Facebook. “Eindelijk is er een geschikt medium om de hoogtepunten van zestig jaar Van Hulzen goed in beeld te brengen”, zegt Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen. “Uit ons archief hebben we een aantal unieke documenten, brieven en foto’s ‘opgegraven’ die we de komende weken in een chronologische volgorde laten verschijnen op de Timeline.” Bij ieder item zal Ton de Roo een korte toelichting geven. “Zo krijg je niet alleen een beeld van de fascinerende geschiedenis van ons bureau, maar ook van de ontwikkeling van het vakgebied pr door de jaren heen”, stelt Janson. “Houd de updates van onze Facebook-pagina dus in de gaten!”

100ste SUBWAY® broodjeszaak van Nederland geopend!

27 maart 2012
SUBWAY® Nederland heeft een ware mijlpaal behaald: in Den Haag opent het 100ste Nederlandse SUBWAY® restaurant zijn deuren. Om dit te vieren krijgen klanten bij SUBWAY® restaurants in heel Nederland 100 cent korting, op een 15 cm of Footlong (30 cm) Sandwich! Deze actie geldt op vertoon van een speciale voucher, te downloaden op www.subway.nl, en duurt tot 22 april.* De 100ste SUBWAY® vestiging bevindt zich op Leyweg 940-W, tegenover de Hunkemöller in het voetgangersgebied. Het is de vierde broodjeszaak van franchisenemer Reza Parvin. “Ik mag me al gelukkig prijzen met vier SUBWAY® vestigingen. Het is natuurlijk top dat dit ook nog het 100ste SUBWAY® restaurant van Nederland is!” Het restaurant is dagelijks geopend van 10:00 tot 18:00, en op koopavonden tot 21:00. “We maken lekkere broodjes, salades en wraps om mee te nemen, maar ook om ter plekke op te eten”, zegt Parvin. “Mijn favoriet? Al vanaf het eerste uur ben ik gek op de B.M.T. met Southwest Sauce en Honey Mustard Dressing!” SUBWAY® geschiedenis De SUBWAY® geschiedenis startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Fred Deluca, een ambitieuze 17-jarige student, opende samen met zijn vriend Peter Buck een broodjeszaak. Hun restaurant was gespecialiseerd in de langwerpige broodjes, die door Amerikanen ‘submarine sandwiches’ worden genoemd vanwege hun overeenkomsten met een onderzeeër. De SUBWAY® sandwiches waren algauw een begrip in Connecticut. Om de SUBWAY® faam nog verder te laten groeien, ging het bedrijf in 1974 over tot franchising. Enthousiaste franchisenemers openden over de hele wereld hun eigen SUBWAY® restaurants. Inmiddels telt het bedrijf meer dan 36.000 vestigingen in 100 landen. SUBWAY® in Nederland Nederlanders moesten even wachten voor ze de broodjes konden proeven. “De eerste SUBWAY® store van Nederland werd in 2000 geopend in Eindhoven”, zegt Justin Goes, Area Development Manager. “Sindsdien komt ons groengele logo steeds vaker voor in het Nederlandse straatbeeld. Begin deze maand werd al een mijlpaal behaald met de opening van de eerste Nederlandse SUBWAY® Drive Thru, in Alkmaar. Het is geweldig dat we nu ook de 100ste vestiging kunnen vieren!” De sleutel van het SUBWAY® success Het SUBWAY® succes is te danken aan de klantvriendelijke formule. Je kunt kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook een sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse afgebakken en belegd met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.000 restaurants in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 100 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen. * De

Tineke Netelenbos opent helpdesk in strijd tegen ‘digitale kloof’

27 maart 2012
Amsterdam, 27 maart 2012 – Voor even keerde oud-lerares en oud-minister Tineke Netelenbos vandaag terug naar de klas. Samen met groep zes van openbare basisschool De Burght in Amsterdam gaf Netelenbos het startsein voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’. Met deze campagne werken overheid en bedrijfsleven samen om de groeiende digitale kloof tussen de zogenoemde ‘onliners’ en ‘nonliners’ te verkleinen. “Als we serieus waarde hechten aan onze kenniseconomie, kunnen we ons geen digitale kloof in de maatschappij veroorloven”, stelt Netelenbos. “Met deze campagne willen we laten zien dat niemand achter hoeft te blijven als het gaat om digitale vaardigheden. Iedereen kan met een beetje hulp de voordelen en gemakken van internet ervaren. En dankzij de brede ondersteuning door het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties is die hulp nu beter toegankelijk dan ooit.” Digitale vaardigheden zijn vandaag de dag bijna even belangrijk als lezen en schrijven. Een steeds groter deel van het maatschappelijk verkeer verloopt online. Daarbij profiteren jongeren en hoogopgeleiden in de praktijk beduidend meer van de mogelijkheden die internet biedt, dan ouderen en laagopgeleiden*. Dit verschil wordt bovendien groter, waardoor binnen onze maatschappij een digitale kloof dreigt te ontstaan. De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ is gericht op de ruim één miljoen Nederlanders die niet of nauwelijks online zijn, evenals op de 20% tot 25% van de bevolking die internet slechts sporadisch gebruikt. Het maatschappelijk belang om deze groep Nederlanders te helpen toegang te krijgen tot de digitale wereld, is groot. De computer biedt niet alleen voordelen in de privésfeer, zoals e-mailen en het doen van onlineaankopen; een werkzoekende die niet met internet overweg kan, heeft een veel kleinere kans om snel een nieuwe baan te vinden. En voor circa 90% van de banen zullen binnen enkele jaren digitale vaardigheden zelfs een vereiste zijn. Om de drempel zo laag mogelijk te houden voor mensen die computerhulp nodig hebben, is er een telefonische Internet Helpdesk, te bereiken via 0800-0234444. Hier kunnen ze terecht met vragen over computers en hulp bij specifieke problemen. Ook verstrekt de Internet Helpdesk flyers met adressen waar mensen in de buurt hulp kunnen krijgen of een korte cursus kunnen volgen. Daarnaast worden online workshops georganiseerd voor zowel beginnende computeraars als voor mensen die al eens een muis hebben vastgehouden. De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ sluit aan bij de Europese Get Online Week, die van 26 tot en met 30 maart plaatsvindt in vijftig landen en tot doel heeft het internetgebruik te bevorderen. Eurocommissaris mevrouw Neelie Kroes, initiatiefnemer van de Get Online Week, benadrukte vandaag het belang van toegang tot internet met een videoboodschap: De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ wordt ondersteund door: ABN AMRO, ANWB, De Bibliotheek, Computerwijk, HCC, Het Ouderenfonds, ING, IBM, KPN, Microsoft, Nuon, Nederlandse Vereniging van Banken, NVPI, Rabobank, Sanoma/Nu.nl, Seniorweb, SIDN, Spotify, Stichting Lezen & Schrijven, Student aan huis, De Telegraaf, UPC, UWV, Ziggo. * Bron: Trendrapport Computer- en Internetgebruik 2011 van de Universiteit Twente

Jong pr-talent betreedt hol van de draak

27 maart 2012
Voor alweer de zeventiende keer organiseert Van Hulzen de Van Hulzen PR Talentenprijs. Met dit jaar een speciale landelijke voorronde: de Dragons’ Den. In vijf minuten moeten studenten hun pr-plan aan een deskundige jury voorleggen. Zullen zij de PR Dragons in deze korte tijd kunnen overtuigen en zo een plekje in de finale bemachtigen? De studenten van Hogescholen en Universiteiten uit Nederland en België zijn aan de slag gegaan met een ‘echte’ case voor Stichting Zwerfjongeren Nederland. Het communicatieprobleem luidt: Hoe verhoog je het bewustzijn binnen de Nederlandse bevolking of een zelf gekozen doelgroep in Nederland dat er maar liefst 9.000 geregistreerde zwerfjongeren in Nederland zijn? De creatieve oplossingen zijn uitgewerkt in een pr-plan en tien groepjes mogen donderdag 29 maart drie juryleden overtuigen waarom zij een plekje in de finale verdienen. De jury bestaat uit Huib Bannier (managing partner Van Hulzen), Tasso Heijnen (marketing manager en fondsenwerver van Stichting Zwerfjongeren Nederland) en Marina Hendrikse (senior adviseur Van Hulzen). De vijf beste teams gaan door naar de finale die op vrijdag 20 april plaatsvindt. Het winnende plan wordt in de praktijk uitgewerkt door Stichting Zwerfjongeren Nederland. Wij wensen alle studenten heel veel succes met de voorbereidingen.

Van Hulzen Foundation van start!

23 maart 2012
Jongeren van hun presentatievrees afhelpen? Schoolkrant restylen? Debatingclub opzetten? Vanaf nu is het mogelijk voor zulke projecten begeleiding aan te vragen bij de Van Hulzen Foundation. Deze stichting steunt jongeren tot achttien jaar bij de ontwikkeling van hun communicatieve vaardigheden. De Van Hulzen Foundation is vorig jaar opgericht ter ere van het 60-jarig bestaan van Van Hulzen. De stichting draagt met fondsen of mankracht bij aan kleinschalige, niet-commerciële projecten in de directe leefomgeving van jongeren. Het liefst bedacht door de doelgroep zelf, maar goede ideeën van volwassenen zijn ook welkom. Inzendingen worden beoordeeld door het bestuur van de Van Hulzen Foundation, bestaande uit Monique Heijn-Everwijn Lange, Erik Muller, Klaas Dirk Bruintjes, Rob Joosten en Daisy Kimman. Fondsen De Van Hulzen Foundation is altijd op zoek naar fondsen om de aangemelde projecten te ondersteunen bij het behalen van hun doelstellingen. Wilt u daar ook aan bijdragen, ga dan naar www.vanhulzenfoundation.nl voor meer informatie of neem contact op met Evelien Heins via info@vanhulzenfoundation.nl.