Nieuws- en persberichten

Lees hier de laatste persberichten van onze klanten en nieuwsberichten over onszelf en ons vakgebied.

Team Hogeschool Inholland is PR Talent 2012

24 april 2012
Team Crezi PR van Hogeschool Inholland (Diemen) wint de 17e Van Hulzen PR Talentenprijs. Zij mogen zich ‘PR Talent 2012’ noemen en ontvangen de hoofdprijs van 1.500 euro. In de spannende finale op vrijdag 20 april, wisten zij de jury te overtuigen van hun pr-aanpak om de bewustwording over zwerfjongeren in Nederland te vergroten. Naast hun gedegen plan en creatieve benadering stalen winnaars Crezi PR de show met een verrassende versie van de evergreen ‘Annie, hou jij m’n tassie even vast’. “Het gaf mij het gevoel dat zwerfjongeren hun problemen letterlijk even uit handen kunnen geven”, zegt jurylid Hella Masuger, directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland. De tweede plaats ging naar RAW Vision, de derde naar Flits PR, beide van Hogeschool Rotterdam. Hoog niveau Betteke van Ruler, juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: “De pr-plannen waren dit jaar van een hoog niveau. Vooral de overtuigingskracht van de studenten viel ons op. Je merkte dat ze werden geraakt door het onderwerp.” Reëel probleem Bij deze editie van de Van Hulzen PR Talentenprijs ging het om een communicatieprobleem van een bestaande stichting: Stichting Zwerfjongeren Nederland. De opdracht was om na te denken over de inzet van de tassencampagne van Stichting Zwerfjongeren Nederland, om meer bekendheid te genereren onder de Nederlandse bevolking. Podium voor jong pr-talent De Van Hulzen PR Talentenprijs is sinds de eerste editie, ruim zestien jaar geleden, uitgegroeid tot meest prestigieuze prijs voor aanstormend communicatietalent in de Benelux. Als eerste onafhankelijke pr-bureau van Nederland wil Van Hulzen Public Relations met deze prijs jong talent laten kennismaken met de praktijk van het pr-vak, aan de hand van een actueel maatschappelijk thema.

Campagne ‘Werk, dat levert wat op’ van start

23 april 2012
Extra aandacht SZW voor gedwongen ontslagen 23 april 2012 – Vandaag lanceren Van Hulzen en Kicks Concept & Design de campagne ‘Werk, dat levert wat op’ voor 2012. Deze crossmediale campagne, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, brengt de wetten en regelingen op het gebied van werk en inkomen onder de aandacht. Spil van de campagne is de portal www.werkdatlevertwatop.nl, waar verschillende thema’s letterlijk tot leven komen. De campagne start met een special in de Veronica-gids, met daarinQR-codes die doorlinken naar een mobiele website. Dit jaar gaat extra aandacht uit naar het onderwerp ontslag om bedrijfseconomische redenen, en dan voornamelijk naar het beginsel dat de volgorde van ontslag bepaalt (het zogeheten ‘afspiegelingsbeginsel’). Er wordt ook ingegaan op de nieuwe vervaldatum wettelijke vakantiedagen en op het onderwerp dienstverlening aan huis, zoals een hulp in de huishouding. Werk- en leefsituaties in beeld In de campagne van dit jaar spelen zes personages de hoofdrol. Zo is er scholiere Tania die een bijbaan heeft in de horeca, uitkeringsgerechtigde Marjolijn die een eigen bedrijf wil beginnen, en de energieke vijftiger David die ondanks zijn jarenlange dienstverband vreest voor zijn baan. Deze zes ‘archetypes’, waarmee velen zich kunnen identificeren, brengen een aantal specifieke werk- en leefsituaties in beeld te brengen. Zo is het makkelijker om mensen te wijzen op bestaande wetten en regelingen, waarmee zij op het eerste gezicht misschien denken niets te maken te hebben. Multimediaal; ook op iPad De portal www.werkdatlevertwatop.nl biedt via meerkeuzevragen de mogelijkheid om uit te zoeken welke wetten en regelingen op je eigen situatie van toepassing zijn. En natuurlijk mag een iPad-versie niet ontbreken! Traffic naar de portal wordt gegenereerd door media-uitingen, redactionele aandacht en het online aanjagen via Hyves, Facebook , Twitter en Google Adwords. Deze multimediale campagne loopt tot het eind van dit jaar. Perspagina Meer informatie en beeldmateriaal kunt u vinden op www.perspagina.nl/ministerieszw. De campagne ‘Werk, dat levert wat op’ loopt tot en met december 2012. De perspagina zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe informatie over de verschillende onderwerpen. Het is dus de moeite waard de perspagina in de gaten te houden. U kunt hem sowieso als naslagwerk raadplegen. Voor vragen over de campagne kunt u zich wenden tot Van Hulzen Public Relations, Marloes Visser, 071 560 20 60 of marloes.visser@hulzen.nl.

Team Hogeschool Inholland is PR Talent 2012

23 april 2012
Crezi PR wint 17e Van Hulzen PR Talentenprijs Voorschoten, 23 april 2012 – Team Crezi PR van Hogeschool Inholland (Diemen) wint de zeventiende Van Hulzen PR Talentenprijs. Zij mogen zich niet alleen ‘PR Talent 2012’ noemen, maar ontvangen ook de hoofdprijs van 1.500 euro. In een spannende finale wisten zij de jury ervan te overtuigen dat hun pr-aanpak de bewustwording over zwerfjongeren in Nederland kan vergroten.   Winnaar Crezi PR had niet alleen een goed onderbouwd plan en een zeer creatieve aanpak, maar gaf ook een sterke presentatie. “Ze brachten een verrassende versie van de evergreen ‘Annie, hou jij m’n tassie even vast’. Het gaf mij het gevoel dat zwerfjongeren hun problemen letterlijk even uit handen kunnen geven”, zegt jurylid Hella Masuger, directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland. “We hadden nooit verwacht dat we zouden winnen!”, reageert Chris de Bie van het winnende team Crezi PR. “We zijn deeltijdstudenten en nog maar eerstejaars!” De tweede plaats ging naar RAW Vision, de derde naar Flits PR, beide van Hogeschool Rotterdam. Betteke van Ruler, juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: “De pr-plannen waren dit jaar van een hoog niveau. Vooral de overtuigingskracht van de studenten viel ons op. Je merkte dat de studenten werden geraakt door het onderwerp.” In het echt Bij deze zeventiende editie van de Van Hulzen PR Talentenprijs ging het niet om een fictieve case, maar om een communicatieprobleem van een bestaande stichting: Stichting Zwerfjongeren Nederland. De opdracht was om na te denken over de inzet van de tassencampagne (www.tassencampagne.nl) van Stichting Zwerfjongeren Nederland, om meer bekendheid te genereren onder de Nederlandse bevolking. Gummo De finale vond plaats in het kantoor van Gummo – zusterbureau van Van Hulzen Public Relations – in het voormalige Parool-gebouw in Amsterdam. Het interieur van dit kantoor, bestaande uit tweedehands meubels die voorzien zijn van een milieuvriendelijke coating, sleepte meerdere internationale designprijzen in de wacht. “Het laat zien hoe je met creativiteit en out-of-the-box-denken, ondanks een beperkt budget tot prachtige oplossingen kunt komen. Dat maakt het een passende en inspirerende locatie voor deze finale”, aldus jurylid Petra Langeveld, senior adviseur en partner bij Van Hulzen Public Relations. Podium voor jong pr-talent De Van Hulzen PR Talentenprijs is sinds de eerste editie, ruim zestien jaar geleden, uitgegroeid tot meest prestigieuze prijs voor aanstormend communicatietalent in de Benelux. Als eerste onafhankelijke pr-bureau van Nederland wil Van Hulzen Public Relations jong talent laten kennismaken met de praktijk van het pr-vak, aan de hand van een actueel maatschappelijk thema. Van Hulzen Public Relations Van Hulzen Public Relations is een fullservice-pr-bureau, gevestigd in Voorschoten. Al meer dan zestig jaar helpen wij klanten, profit en non-profit, sturing te geven aan opinievorming bij het publiek. Van Hulzen Public Relations is samen met zusterbureaus Gummo en Kicks Concept & Design onderdeel van De Obus Group.

SUBWAY® sandwiches nu ook aan de Groene Hilledijk te Rotterdam

23 april 2012
Rotterdam, 23 april 2012 – Zin in een heerlijk broodje Meatball Marinara? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Rotterdammers kunnen hiervoor nu ook aan Groene Hilledijk 188A terecht. Het zesde Rotterdamse SUBWAY® restaurant opende vorige week in deze gezellige winkelstraat van de deelgemeente Feijenoord. “Ons SUBWAY® restaurant zit aan de kop van de Groene Hilledijk, vlakbij Boulevard Zuid”, zegt ondernemer Farshid Matloob. “Mensen kunnen bij ons terecht voor een sandwich of salade to go, maar er is ook zitgelegenheid om rustig van je broodje te genieten.” Het SUBWAY® restaurant is zeven dagen per week geopend. Op maandag van 11:00 tot 20:00 uur, dinsdag tot en met donderdag van 10:00 tot 20:00 uur, vrijdag van 10:00 tot 21:00 uur, zaterdag van 10:00 tot 20:00 uur en zondag van 12:00 tot 19:00 uur. Persoonlijke sandwich Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. “Mijn favoriet?”, zegt Matloob. “De Chicken Teriyaki met Chipotle Southwest Sauce!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). 47 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.600 restaurants in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 102 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

Gummo wint D&AD Award met augmented reality-postzegel

20 april 2012
Gummo – zusterbureau van Van Hulzen Public Relations – heeft in Londen een Yellow Pencil gewonnen tijdens de 50e D&AD Award-uitreiking. Het Amsterdamse reclamebureau ontving de prijs voor het ontwerp van de postzegel ‘Stad van Nederland; de toekomst in beweging’ in opdracht van PostNL. Met behulp van augmented reality wist Gummo een extra dimensie aan de postzegel toe te voegen. Hierdoor werd het mogelijk om het oppervlak van de postzegel te ‘vergroten’ en de bijzondere – nog niet gerealiseerde – Nederlandse architectuurprojecten in volle glorie te tonen. Wereldprimeur Het gebruik van augmented reality op een postzegel was een wereldprimeur en de zegel kreeg zowel nationaal als internationaal veel aandacht. Gummo won met deze postzegel eerder al de Best Practice Rozet 2011 en werd vorige week geselecteerd als Official Webby Honoree 2012. De postzegel is daarnaast nog genomineerd voor een ADCN Award.  

“Glaucoompatiënten hebben levenslang”

18 april 2012
Utrecht, 18 april 2012 – Twee tot drie keer per dag je ogen druppelen, de rest van je leven. Want als je het niet doet, gaat je zicht verder achteruit en kun je zelfs blind worden. Voor ruim 100.000 Nederlanders is dit de dagelijkse realiteit. Zij lijden aan de sluipende oogziekte glaucoom. Professor Carroll Webers, hoogleraar Oogheelkunde aan de Universiteit van Maastricht, weet alles van de impact van glaucoom op patiënten en hun omgeving. Hij vertelt erover tijdens de Nationale Glaucoomdag op zaterdag 21 april in de Haagse Hogeschool. Professor Webers is één van Nederlands meest vooraanstaande experts op het gebied van glaucoom. Naast jarenlang wetenschappelijk onderzoek deed hij als oogarts en oogchirurg een schat aan praktijkervaring op in het behandelen van glaucoompatiënten. “Er zijn twee redenen waarom aandacht voor glaucoom belangrijk is”, stelt hij. “Ten eerste wordt glaucoom bij veel mensen pas in een te laat stadium ontdekt, door het sluipende karakter van deze oogaandoening.” Naast de ongeveer 100.000 Nederlandse glaucoompatiënten die zich bewust zijn van hun aandoening, zijn er nog eens 100.000 mensen die (nog) niet weten dat ze glaucoom hebben. Ten tweede is er het chronische karakter van glaucoom. “Glaucoompatiënten hebben als het ware levenslang”, aldus Prof. Webers. “Dat vergt veel van de behandelend arts, maar nog meer van de patiënt en diens omgeving.” Aandacht voor patiënt en omgeving De tweejaarlijkse Glaucoomdag is een initiatief van de Glaucoomvereniging. Met dit evenement wil de vereniging aandacht vragen voor de oogziekte glaucoom. De aandacht gaat niet alleen uit naar de gevolgen voor de patiënt zelf, maar ook voor diens familie, vrienden, werkgever enzovoort. Daarnaast biedt de Glaucoomdag patiënten en andere betrokkenen een platform om kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen. Over de Glaucoomvereniging De Glaucoomvereniging zet zich sinds 1988 in voor alle (potentiële) glaucoompatiënten in Nederland. De vereniging wil algemene bekendheid geven aan de ziekte glaucoom, vroegtijdige opsporing stimuleren en wetenschappelijk onderzoek bevorderen. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van glaucoompatiënten en biedt ze via diverse kanalen hulp en informatie.

De pr-tijdmachine op Facebook

12 april 2012
Altijd al eens willen weten hoe de eerste drukproeven van de Allerhande eruitzagen? Of een communicatieplan anno 1973? Van Hulzen ging schatzoeken in de eigen archieven en presenteert het resultaat in de Van Hulzen Timeline op Facebook: een interactieve rondreis langs de mijlpalen van zes decennia pr in Nederland. Als het oudste onafhankelijke pr-bureau in Nederland heeft Van Hulzen een enorm rijke historie”, vertelt Ton de Roo, die in de jaren ’70 nog met oprichter Kick van Hulzen heeft samengewerkt. “Je kunt stellen dat de geschiedenis van Van Hulzen min of meer de geschiedenis is van het vakgebied pr in Nederland. Daar zijn we natuurlijk enorm trots op. Alleen worstelden we altijd met de vraag hoe we die geschiedenis op een aansprekende manier kunnen vertellen aan de buitenwereld.” Het verhaal was er wel, maar bestond vooral in het hoofd van enkele oudgedienden zoals De Roo en natuurlijk in het enorme archief dat Van Hulzen door de jaren heeft opgebouwd. “We wisten al langer dat we daar iets mee wilden doen. Maar wat?” Fascinerende geschiedenis Het antwoord kwam februari dit jaar met de introductie van de Timeline-functie voor bedrijven op Facebook. “Eindelijk is er een geschikt medium om de hoogtepunten van zestig jaar Van Hulzen goed in beeld te brengen”, zegt Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen. “Uit ons archief hebben we een aantal unieke documenten, brieven en foto’s ‘opgegraven’ die we de komende weken in een chronologische volgorde laten verschijnen op de Timeline.” Bij ieder item zal Ton de Roo een korte toelichting geven. “Zo krijg je niet alleen een beeld van de fascinerende geschiedenis van ons bureau, maar ook van de ontwikkeling van het vakgebied pr door de jaren heen”, stelt Janson. “Houd de updates van onze Facebook-pagina dus in de gaten!”

100ste SUBWAY® broodjeszaak van Nederland geopend!

27 maart 2012
SUBWAY® Nederland heeft een ware mijlpaal behaald: in Den Haag opent het 100ste Nederlandse SUBWAY® restaurant zijn deuren. Om dit te vieren krijgen klanten bij SUBWAY® restaurants in heel Nederland 100 cent korting, op een 15 cm of Footlong (30 cm) Sandwich! Deze actie geldt op vertoon van een speciale voucher, te downloaden op www.subway.nl, en duurt tot 22 april.* De 100ste SUBWAY® vestiging bevindt zich op Leyweg 940-W, tegenover de Hunkemöller in het voetgangersgebied. Het is de vierde broodjeszaak van franchisenemer Reza Parvin. “Ik mag me al gelukkig prijzen met vier SUBWAY® vestigingen. Het is natuurlijk top dat dit ook nog het 100ste SUBWAY® restaurant van Nederland is!” Het restaurant is dagelijks geopend van 10:00 tot 18:00, en op koopavonden tot 21:00. “We maken lekkere broodjes, salades en wraps om mee te nemen, maar ook om ter plekke op te eten”, zegt Parvin. “Mijn favoriet? Al vanaf het eerste uur ben ik gek op de B.M.T. met Southwest Sauce en Honey Mustard Dressing!” SUBWAY® geschiedenis De SUBWAY® geschiedenis startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Fred Deluca, een ambitieuze 17-jarige student, opende samen met zijn vriend Peter Buck een broodjeszaak. Hun restaurant was gespecialiseerd in de langwerpige broodjes, die door Amerikanen ‘submarine sandwiches’ worden genoemd vanwege hun overeenkomsten met een onderzeeër. De SUBWAY® sandwiches waren algauw een begrip in Connecticut. Om de SUBWAY® faam nog verder te laten groeien, ging het bedrijf in 1974 over tot franchising. Enthousiaste franchisenemers openden over de hele wereld hun eigen SUBWAY® restaurants. Inmiddels telt het bedrijf meer dan 36.000 vestigingen in 100 landen. SUBWAY® in Nederland Nederlanders moesten even wachten voor ze de broodjes konden proeven. “De eerste SUBWAY® store van Nederland werd in 2000 geopend in Eindhoven”, zegt Justin Goes, Area Development Manager. “Sindsdien komt ons groengele logo steeds vaker voor in het Nederlandse straatbeeld. Begin deze maand werd al een mijlpaal behaald met de opening van de eerste Nederlandse SUBWAY® Drive Thru, in Alkmaar. Het is geweldig dat we nu ook de 100ste vestiging kunnen vieren!” De sleutel van het SUBWAY® success Het SUBWAY® succes is te danken aan de klantvriendelijke formule. Je kunt kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook een sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse afgebakken en belegd met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.000 restaurants in 100 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 100 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen. * De

Tineke Netelenbos opent helpdesk in strijd tegen ‘digitale kloof’

27 maart 2012
Amsterdam, 27 maart 2012 – Voor even keerde oud-lerares en oud-minister Tineke Netelenbos vandaag terug naar de klas. Samen met groep zes van openbare basisschool De Burght in Amsterdam gaf Netelenbos het startsein voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’. Met deze campagne werken overheid en bedrijfsleven samen om de groeiende digitale kloof tussen de zogenoemde ‘onliners’ en ‘nonliners’ te verkleinen. “Als we serieus waarde hechten aan onze kenniseconomie, kunnen we ons geen digitale kloof in de maatschappij veroorloven”, stelt Netelenbos. “Met deze campagne willen we laten zien dat niemand achter hoeft te blijven als het gaat om digitale vaardigheden. Iedereen kan met een beetje hulp de voordelen en gemakken van internet ervaren. En dankzij de brede ondersteuning door het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties is die hulp nu beter toegankelijk dan ooit.” Digitale vaardigheden zijn vandaag de dag bijna even belangrijk als lezen en schrijven. Een steeds groter deel van het maatschappelijk verkeer verloopt online. Daarbij profiteren jongeren en hoogopgeleiden in de praktijk beduidend meer van de mogelijkheden die internet biedt, dan ouderen en laagopgeleiden*. Dit verschil wordt bovendien groter, waardoor binnen onze maatschappij een digitale kloof dreigt te ontstaan. De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ is gericht op de ruim één miljoen Nederlanders die niet of nauwelijks online zijn, evenals op de 20% tot 25% van de bevolking die internet slechts sporadisch gebruikt. Het maatschappelijk belang om deze groep Nederlanders te helpen toegang te krijgen tot de digitale wereld, is groot. De computer biedt niet alleen voordelen in de privésfeer, zoals e-mailen en het doen van onlineaankopen; een werkzoekende die niet met internet overweg kan, heeft een veel kleinere kans om snel een nieuwe baan te vinden. En voor circa 90% van de banen zullen binnen enkele jaren digitale vaardigheden zelfs een vereiste zijn. Om de drempel zo laag mogelijk te houden voor mensen die computerhulp nodig hebben, is er een telefonische Internet Helpdesk, te bereiken via 0800-0234444. Hier kunnen ze terecht met vragen over computers en hulp bij specifieke problemen. Ook verstrekt de Internet Helpdesk flyers met adressen waar mensen in de buurt hulp kunnen krijgen of een korte cursus kunnen volgen. Daarnaast worden online workshops georganiseerd voor zowel beginnende computeraars als voor mensen die al eens een muis hebben vastgehouden. De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ sluit aan bij de Europese Get Online Week, die van 26 tot en met 30 maart plaatsvindt in vijftig landen en tot doel heeft het internetgebruik te bevorderen. Eurocommissaris mevrouw Neelie Kroes, initiatiefnemer van de Get Online Week, benadrukte vandaag het belang van toegang tot internet met een videoboodschap: De campagne ‘Je bent nooit te oud om te leren’ wordt ondersteund door: ABN AMRO, ANWB, De Bibliotheek, Computerwijk, HCC, Het Ouderenfonds, ING, IBM, KPN, Microsoft, Nuon, Nederlandse Vereniging van Banken, NVPI, Rabobank, Sanoma/Nu.nl, Seniorweb, SIDN, Spotify, Stichting Lezen & Schrijven, Student aan huis, De Telegraaf, UPC, UWV, Ziggo. * Bron: Trendrapport Computer- en Internetgebruik 2011 van de Universiteit Twente

Jong pr-talent betreedt hol van de draak

27 maart 2012
Voor alweer de zeventiende keer organiseert Van Hulzen de Van Hulzen PR Talentenprijs. Met dit jaar een speciale landelijke voorronde: de Dragons’ Den. In vijf minuten moeten studenten hun pr-plan aan een deskundige jury voorleggen. Zullen zij de PR Dragons in deze korte tijd kunnen overtuigen en zo een plekje in de finale bemachtigen? De studenten van Hogescholen en Universiteiten uit Nederland en België zijn aan de slag gegaan met een ‘echte’ case voor Stichting Zwerfjongeren Nederland. Het communicatieprobleem luidt: Hoe verhoog je het bewustzijn binnen de Nederlandse bevolking of een zelf gekozen doelgroep in Nederland dat er maar liefst 9.000 geregistreerde zwerfjongeren in Nederland zijn? De creatieve oplossingen zijn uitgewerkt in een pr-plan en tien groepjes mogen donderdag 29 maart drie juryleden overtuigen waarom zij een plekje in de finale verdienen. De jury bestaat uit Huib Bannier (managing partner Van Hulzen), Tasso Heijnen (marketing manager en fondsenwerver van Stichting Zwerfjongeren Nederland) en Marina Hendrikse (senior adviseur Van Hulzen). De vijf beste teams gaan door naar de finale die op vrijdag 20 april plaatsvindt. Het winnende plan wordt in de praktijk uitgewerkt door Stichting Zwerfjongeren Nederland. Wij wensen alle studenten heel veel succes met de voorbereidingen.

Van Hulzen Foundation van start!

23 maart 2012
Jongeren van hun presentatievrees afhelpen? Schoolkrant restylen? Debatingclub opzetten? Vanaf nu is het mogelijk voor zulke projecten begeleiding aan te vragen bij de Van Hulzen Foundation. Deze stichting steunt jongeren tot achttien jaar bij de ontwikkeling van hun communicatieve vaardigheden. De Van Hulzen Foundation is vorig jaar opgericht ter ere van het 60-jarig bestaan van Van Hulzen. De stichting draagt met fondsen of mankracht bij aan kleinschalige, niet-commerciële projecten in de directe leefomgeving van jongeren. Het liefst bedacht door de doelgroep zelf, maar goede ideeën van volwassenen zijn ook welkom. Inzendingen worden beoordeeld door het bestuur van de Van Hulzen Foundation, bestaande uit Monique Heijn-Everwijn Lange, Erik Muller, Klaas Dirk Bruintjes, Rob Joosten en Daisy Kimman. Fondsen De Van Hulzen Foundation is altijd op zoek naar fondsen om de aangemelde projecten te ondersteunen bij het behalen van hun doelstellingen. Wilt u daar ook aan bijdragen, ga dan naar www.vanhulzenfoundation.nl voor meer informatie of neem contact op met Evelien Heins via info@vanhulzenfoundation.nl.

Eerste SUBWAY® drive thru van Nederland in Alkmaar

6 maart 2012
Alkmaar, 6 maart 2012 – Wie zin heeft in een vers belegde SUBWAY® sandwich to go, hoeft daar zijn auto niet meer voor uit: in Alkmaar is vandaag de eerste SUBWAY® drive thru van Nederland geopend. Dit bijzondere SUBWAY® restaurant is meteen de eerste broodjeszaak van Nederland met een drive thru; een echt ‘omrijbroodje’ dus! De drive thru (Amerikaans voor drive-through of drive-in) bevindt zich op het food court langs de N242 bij afslag Alkmaar Overdie, in de buurt van het stadion van AZ. “De opening van het restaurant is een echte mijlpaal”, aldus Justin Goes, Area Development Manager voor Nederland. “Naast de drive thru biedt het restaurant ook zitgelegenheid om rustig van je broodje te genieten.” Het restaurant is zeven dagen per week open tussen 09:00 en 20:00. De drive thru is dagelijks geopend van 09:00 tot 21:00. Ter plekke bereid Het nieuwe Alkmaarse SUBWAY® restaurant wordt gerund door het ondernemersechtpaar Tina Elden en Pieter Beshay. “We vinden het ontzettend leuk en spannend om de eerste SUBWAY® drive thru van Nederland te openen”, zegt Pieter Beshay. “Je runt in feite twee restaurants tegelijkertijd. Of klanten nu aan de balie bestellen of in de drive thru, alle broodjes worden ter plekke bereid. We hebben er hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat beide processen aan de hoogste service- en kwaliteitseisen voldoen.” Goes heeft alle vertrouwen in Elden en Beshay, die vorig jaar de titel SUBWAY® Franchisenemer van het Jaar 2011 wonnen met hun vestiging in Hilversum. “Zij verdienden deze titel onder meer vanwege hun uitmuntende service”, aldus Goes. Broodkunstenaars Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse afgebakken en belegd met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 98 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.

Een jaarverslag met meerwaarde

16 februari 2012
Is de productie van het jaarverslag een jaarlijkse worsteling? Plengt u bloed, zweet en tranen voor een document dat toch direct in het archief verdwijnt? Pak het eens anders aan! Van Hulzen Public Relations steekt de helpende hand(leiding) toe, met ‘Jaarverslagen: van hoofdpijndocument tot paradepaardje’!   Het jaarverslag is een communicatiemiddel met vele mogelijkheden. Tenminste, als het goed wordt aangepakt. Van Hulzen heeft alle praktische, need-to-know-informatie over jaarverslagen beknopt op een rijtje gezet. Met de antwoorden op de volgende vragen: Waarom een jaarverslag? Is een jaarverslag verplicht? Welke soorten jaarverslagen zijn er? Print of digitaal? Hoe maak je een jaarverslag met meerwaarde? Komt u er, ondanks alle tips, toch niet uit of wilt u gewoon meer weten? Dan helpen we u natuurlijk graag. Neem contact op met Malou Cinanni-Hermans, via 071-560 20 60.

Valentijnsdag dood of springlevend?

15 februari 2012
Als we sommige nieuwskoppen van de afgelopen dagen moeten geloven is Valentijn ter ziele. Zo meldt NU.nl dat er minder animo dan voorgaande jaren is voor de dag van de liefde. Maar klopt dit wel? Van Hulzen ging al buzzend op onderzoek uit. “We waren benieuwd of Valentijn online nog een beetje leeft onder de mensen”, aldus Erik Janson, hopeloos romanticus en interactieve communicatie specialist bij Van Hulzen. “Maar bovenal wilden we onderzoeken hoe bedrijven en instanties de dag der liefde aangrijpen als communicatiemoment. We kwamen een aantal leuke acties tegen, die we graag met jullie delen.” Hema verovert harten Onder het motto ‘hart veroveren – hart breken’ kon je via de Hema Facebookpagina een gratis valentijnskaart versturen. De 10.000 beschikbare kaarten waren in no time verstuurd en de actiepagina meldt nu: ‘Maar natuurlijk kun je je lief evengoed nog een kaartje sturen.’ Voor een lief prijsje. Ook doet Hema suggesties voor een aantal leuke valentijnscadeaus. Lidl liefdes-muziekvideo Supermarkt Lidl geeft niet alleen een Audi A1 weg, maar heeft ook een grootse valentijnsactie op Facebook. Je kunt op een actiepagina een gepersonaliseerde liefdes-muziekvideo maken, met in de hoofdrol een karikatuur van jezelf (op basis van een webcam- of Facebookfoto of een bestand van je computer). Liefde voor natuur Andere organisaties grijpen Valentijn aan om goede doelen te promoten. De Natuur en Milieufederaties willen minister-president Mark Rutte verrassen met een massa valentijnskaarten. De slogan luidt: ‘Stuur Mark Rutte een valentijnskaart en laat hem weten dat uw geliefde gebied of soort snakt naar meer liefde, aandacht en bescherming van de overheid.’ Andere leuke initiatieven die we tegenkwamen: • Allerhande ‘diner voor twee’ actie, want liefde gaat door de maag. • Albelli foto-actie, de meest romantische foto’s maken kans op hun beeltenis in plexiglas. • Lessen in tongzoenen van Jean-Paul Gaultier. • Marco Borsato stuurt persoonlijke boodschappen. • Kuswedstrijd in Fletcher hotels. Harde werkelijkheid Mede dankzij al die acties werd maar liefst 96.037 keer over Valentijn en valentijnsdagacties gesproken op weblogs, social networks en fora, zo blijkt uit het Buzz-onderzoek (zie onder). “Toch geen verkeerd aantal”, aldus Erik Janson. “Als we kijken naar het sentiment (het gevoel per bericht) zien we dat er meer positieve dan negatieve gevoelens kleven aan Valentijnsdag. Valentijn wordt in 20% van alle berichten positief benaderd en in slechts 6,6,% negatief. We kunnen dus stellen dat Valentijn in het bedrijfsleven volop leeft en ook het Nederlandse volk overwegend positief tegen Valentijnsdag aankijkt. Een heel andere conclusie dus, dan wat verschillende nieuwssites melden.” Buzz Monitoring Van Hulzen Buzz Monitoring volgt en analyseert continu relevante discussies op sociale media in Nederland. Dit doen we in samenwerking met vaste partner Clipit. Onder social media verstaat van Van Hulzen weblogs, de reactiemogelijkheid op een website, internetfora en sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter. Dagelijks ontvangt de gebruiker een update per mail met daarin alle nieuwe berichten van de gemonitorde onderwerpen. Naast de updates maakt een interactieve communicatie adviseur elke maand (of elk kwartaal) een rapportage. Hierin worden de trends, sentimenten, verschillende bronnen

De Nieuwe Drom is er bijna

14 februari 2012
Enkhuizen, 14 februari 2012 – Het project de Nieuwe Drom staat voor de vernieuwing van de Drommedaris, het bekendste gebouw van Enkhuizen. Eind vorig jaar verbonden diverse bedrijven, organisaties en instanties zich aan dit project als sponsoren. Een positieve ontwikkeling voor de financiële barometer van het project, waar ook de gemeente Enkhuizen en de provincie Noord-Holland aan bijdragen. De barometer van het project staat op dit moment op circa 80%. Dit ondanks dat de BankGiroLoterij heeft besloten om dit jaar geen subsidie toe te kennen aan het project. Het is in het belang van het project dat zo snel mogelijk wordt gestart met de werkzaamheden van De Nieuwe Drom. Zo worden subsidies behouden en blijft de Drommedaris niet lang onbenut als cultureel centrum. Tevens kunnen de plannen om hier een dependance van het West-Fries Museum te vestigen verder worden uitgevoerd. De Stichting Cultureel Centrum de Drommedaris kijkt samen met de gemeente of er mogelijk op de kosten kan worden bespaard. Daarnaast wordt gekeken naar de financieringsmogelijkheden en mogelijk een ludieke wervingsactie in Enkhuizen. Financiën Om de Nieuwe Drom te kunnen realiseren is een bedrag van 3,2 miljoen nodig. De gemeente neemt – als eigenaar van de Drommedaris – € 1,2 miljoen voor haar rekening voor de restauratiewerkzaamheden. Stichting Cultureel Centrum de Drommedaris staat garant voor de herinrichting met € 600.000,- onder meer opgebracht door de sponsoren, fondsen en giften. Voor het restbedrag is er, mede door inzet van het subsidiebureau Het Grote Oost (HGO), substantiële dekking. Waaronder de inmiddels toegekende subsidie van de provincie Noord-Holland. Een aantal aanvragen loopt nog, waaronder een aanvraag bij de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. De Nieuwe Drom De Drommedaris, het kenmerk van Enkhuizen, wordt vernieuwd. Het project De Nieuwe Drom maakt het eeuwenoude gebouw toegankelijk voor iedereen. Dit doen we door meer ruimte en mogelijkheden te creëren en de faciliteiten aan de huidige normen aan te passen. Zo kunnen in de Nieuwe Drom drie zalen tegelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld optredens en events. Op de begane grond is er ruimte voor tijdelijke exposities. Er wordt een lift en een extra trappenhuis aangebracht en de toiletten komen in de ongebruikte kelder, die nu nog onder water staat. Het carillon wordt weer in oude eer hersteld. De Nieuwe Drom: klaar voor een multifunctionele toekomst.

SUBWAY® sandwiches nu ook in Amersfoort!

9 februari 2012
Zin in een heerlijk broodje Chicken Teriyaki? Of liever een vetarme Veggie Delite™? Amersfoorters hoeven er vanaf vandaag de stad niet meer voor uit. Het eerste SUBWAY® restaurant van Amersfoort is geopend op Stationsplein 7. De SUBWAY® vestiging bevindt zich, na het verlaten van de stationshal via de hoofdingang, na circa 50 meter aan de linkerhand. “Je kunt bij ons terecht voor een sandwich, salade of wrap to go, maar wij hebben ook een benedenverdieping waar je rustig kunt zitten”, zegt franchisenemer Johan Kruijt, die samen met zijn vriendin Nancy het restaurant runt. Het restaurant is van maandag tot en met vrijdag geopend van 08.00 tot 20.00 uur, en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Persoonlijke sandwich Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en belegd met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut. Franchisenemer Johan Kruijt: “Mijn favoriet? Een Spicy Italian met Sweet Onion Sauce!” Submarine Sandwich SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches’ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke wraps, frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. SUBWAY® SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met meer dan 36.000 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 96 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers afgebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden: consumenten kunnen hun broodje zelf samenstellen en zo de voedingswaarden bepalen.
Nieuws

It giet oan! #Elfstedentocht

6 februari 2012
Sinds dit weekend lijkt het mogelijk. Voor het eerst sinds 1997 beleeft Nederland een officiële koudegolf. En dat betekent dat na vijftien jaar serieus wordt nagedacht over de Tocht der Tochten. Sinds de laatste Elfstedentocht in 1997 zijn de media enorm veranderd, merkt ook de Vereniging De Friesche Elf Steden. Vanochtend organiseerde Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden een persconferentie. Waar de bijeenkomsten met rayonhoofden vroeger met veel geheimzinnigheid gepaard gingen, kiest men nu bewust voor transparantie. Zo zond de NOS de persconferentie live uit op tv en radio. “We hebben gemerkt dat de belangstelling massaal is”, aldus voorzitter Wiebe Wieling. “In het verleden kon in alle rust gesproken worden over een Elfstedentocht. We leven nu in een andere tijd. Neem alleen al het feit dat wij als Koninklijke vereniging met honderd jaar achtergrond op dit moment zelf twitteren. Ik geloof niet dat mijn voorgangers dat ooit hadden kunnen bedenken. Maar deze tijd van snelle informatie vraagt dat wij op een andere manier naar buiten treden. We willen daarmee ook de geheimzinnigheid rondom het proces weghalen.” “Daarin hebben de landelijke media een belangrijke rol, zij verwachten openheid”, aldus Marina Hendrikse, senior adviseur bij Van Hulzen, met roots in Friesland. “De Elfstedentocht is niet langer een Friese aangelegenheid, maar ook voor ‘Hollanders’. Al giet it niet oan: dit is wat we even nodig hebben! De spanning, rode oortjes, gaat het wel of niet door. Tijdelijk zijn we weer even uit de crisis en herleven oude tijden.” Kritische geluiden Er zijn ook kritische geluiden. Zo noemt Mart Smeets de Elfstedentocht een commercieel spelletje. Jort Kelder riep vorige week in De Wereld Draait Door op om de oranje mutsen van Unox te boycotten tijdens de Elfstedentocht. “Worst heeft niets met sport te maken.” Elfstedentocht volgen Naast het officiële twitteraccount van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden zijn er diverse twitteraccounts om geïnteresseerden op de hoogte te houden, https://twitter.com/#!/elfstedentweets en https://twitter.com/#!/Tochtdertochten. Er is zelfs een Elfstedentochtbarometer-app. “Kans op doorgang van de tocht staat nu op 39 procent”, aldus Marina Hendrikse. “Alle peilingen ten spijt. Ik kan er nu vanaf een afstand nuchter naar kijken en denk nu, hoe jammer ook, dat hij niet door kan gaan.” #Elfstedentocht en #Friesland zijn trending topic in Nederland.

Stichting Nederland Schoon genomineerd voor Branded Content Award

3 februari 2012
Tijdens het Branded Content Event presenteerde Stichting Nederland Schoon gisteren haar online activatiecampagne ‘De mooiste plek van Nederland’. Mede door het crossmediale effect dat deze (samen met Van Hulzen ontwikkelde) activatiecampagne teweeg bracht, werd deze case genomineerd voor de Branded Content Award. De trofee ging uiteindelijk naar NH Hoteles. Onder aanvoering van ambassadeur Rob Geus streden prominente Nederlanders voor wat in hun ogen De mooiste plek van Nederland is. Zo brachten zij op een positieve manier de problematiek van zwerfafval onder de aandacht. Het doel van de campagne was de Nederlander bewuster maken van de mooie plekken in Nederland en kennis, houding en gedrag ten opzichte van zwerfvuil én het opruimen ervan te veranderen. Focus op inzet BN’ers Van Hulzen was verantwoordelijk voor de onlinecontentcampagne van Stichting Nederland Schoon. Er werd in deze campagne door Van Hulzen de keuze gemaakt om de focus te leggen op de in te zetten BN’ers. Deze groep kan binnen een korte tijd veel bereik bij de doelgroep generen. Van Hulzen schreef een social mediahandleiding voor de BN’ers en voor Shownieuws, verzorgde de social content, selecteerde influencers en maakte een spin- off van de online actie in offline media. Daarnaast was het advies om een nieuwe subsite te bouwen voor de BN’er battle, om verwarring te voorkomen met de fotowedstrijd die parallel aan de battle liep. Klinkende resultaten Deze inspanningen resulteerden onder meer in vijftig procent meer bezoekers op de site, én in een duidelijk effect op de houding tegenover zwerfafval. Via sociale media als Twitter, Hyves en Facebook werden jongeren bereikt en mensen die weinig tv kijken. Maar ook blogs genereerden een bereik van 17.000 mensen. “Dankzij de door Van Hulzen uitgestippelde crossmediale strategie hebben we een groot bereik gegeneerd en meer mensen bewust gemaakt hoe mooi en schoon Nederland is, en wat een ieder hier zelf aan kan bijdragen”, blikt Kiki Borghstijn, projectleider communicatie bij Nederland Schoon terug. “Met de inzet van social media is er interactie ontstaan met de voor ons relevante doelgroepen. De nominatie toont aan dat we erin zijn geslaagd met deze online communicatie de voor ons lastige doelgroep, namelijk de ‘nonchalanten’, te bereiken.” Samenwerking met SBS 6 In juni 2011 nomineerden zes bekende Nederlanders elk hun favoriete stukje Nederland en gingen ze de strijd met elkaar aan in ‘battles’. Het publiek bepaalde de winnaar door te stemmen via www.nederlandschoon.nl. De Battles werden uitgezonden tijdens Shownieuws op SBS 6. Onder de stemmers werden meerdere iPads verloot. De battles zijn door ruim zeven miljoen mensen bekeken. Erik Janson, interactieve communicatie specialist bij Van Hulzen, benadrukt dat mede door de synergie tussen SBS 6, Nederland Schoon en Van Hulzen er een lijn in het verhaal ontstond. “Door de verhaallijn op Twitter en de spanning die daar gecreëerd werd, kregen de filmpjes op SBS6 dezelfde lading mee en namen BN’ers deze verhaallijn over. Dat was doorslaggevend voor het succes van de campagne. In mijn ogen het ultieme bewijs dat een onlinecontentcampagne, afgestemd op de specifieke volgers en met een duidelijke lijn in de

Belang ‘Producten van het Jaar’ neemt toe

2 februari 2012
29 Nederlandse nieuwkomers winnen titel Amsterdam, 2 februari 2012 – Maar liefst 29 producten hebben de titel ‘Gekozen Product van het Jaar 2012’ in de wacht gesleept. Vorig jaar waren dat er nog 24. De toename toont aan dat de verkiezing voor innovatieve producten steeds belangrijker wordt. De 29 winnaars zijn vandaag bekendgemaakt in restaurant Het Bosch te Amsterdam. Het ‘Gekozen Product van het Jaar’ is het grootste Nederlandse consumentenonderzoek naar innovatieve producten. Het vindt dit jaar voor de zesde maal plaats in Nederland. “De verkiezing is ooit begonnen met producten van grote multinationals”, zegt Stan van de Vijver, directeur Producten van het Jaar Nederland. “Inmiddels zie je dat ook steeds meer kleinere bedrijven meedoen. Dat laat de kracht zien van het concept: iedereen kan winnen.” Relevantie Na selectie door een onafhankelijke jury van deskundigen zijn de producten beoordeeld door 6.000 consumenten op innovatie, aantrekkelijkheid en gebruikerstevredenheid. Het gaat om landelijk verkrijgbare producten die maximaal achttien maanden op de markt zijn. De 29 winnaars mogen een jaar lang gebruikmaken van het label ‘Gekozen Product van het Jaar 2012’. Van de Vijver: “Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat het logo door 48 procent van de consumenten herkend wordt. De verkoop van Producten van het Jaar stijgt met tien tot veertig procent. Soms verdubbelt de verkoop zelfs. Hieruit blijkt dat de verkiezing steeds meer aan relevantie wint.” Cultuuroverschrijdend De verkiezing is eind jaren ’80 ontstaan in Frankrijk en wordt inmiddels wereldwijd in 36 landen georganiseerd. Het voornaamste doel is consumenten te attenderen op nieuwe, innovatieve producten. “Het is heel bijzonder dat de verkiezing cultuuroverschrijdend is”, zegt Van de Vijver. “De verkiezing vindt in exact dezelfde opzet ook plaats in bijvoorbeeld Turkije, Colombia, Brazilië en Indonesië.” De producten die meedingen, zijn wel per land verschillend. “Elk land heeft zijn eigen voorkeuren. Producten die hier in Nederland aanslaan, zoals innovatieve stamppotproducten, kunnen niet zomaar over de grens worden verkocht. Smaken verschillen!” Producten van het Jaar De volgende producten kwamen volgens de onderzoeksgroep als beste uit de bus: Baby- en peutervoeding – Nestlé® Groeie Start 2 Ontbijtproducten – Céréal Choco Puur Zuivel – Maaslander stuk met KeepKantjes® Sojaproducten – Alpro® soya Drink Rode en Drink Gele Vruchten Gezonde snacks – Peijnenburg Tussendoor Maaltijdcomponenten – Pot & Smaak Vleeswaren – Stegeman Noix de Provence, Pepperoni Siciliana, Saucisson Chardeneux Antipasti – Saclà Pomodori al Forno Chocola – BROS Tablet Melk en Puur Gezouten snacks – Jack Klijn Noten melanges Snoep – Look-O-Look Toppermix Warme dranken – Hot Booster Energy drink – Go Fast Ice Tea Energy Ademverfrisser – Freedent Professional® Kattenvoeding – Whiskas Gewoonweg Lekker Huishoudapparatuur – Philips Airfryer HD9220 Gezichtsverzorging – Garnier BB cream Miracle Skin Perfector Lichaamsverzorging – Dove DeepCare Complex Tandpasta – Prodent White Now Deo men – Adidas Pure Game Scheermessen – Gillette Fusion ProGlide Power Elektrische tandenborstel – Oral-B Triumph 5000 met SmartGuide™ Elektrische scheerapparatuur – Braun Series 3 380-4 Wet & Dry Epileerapparaten – Braun Silk-épil 7791 Dual Epilator Wet & Dry Haircare applications – Braun Satin Hair™ 7 Straightener ST 730

Lach verslaat kapsel bij eerste indruk

31 januari 2012
Zeist, 31 januari 2012 – De uitdrukking ‘als je haar maar goed zit’ heeft zijn beste tijd gehad. Met een stralende glimlach maak je namelijk een betere eerste indruk dan met een verzorgd kapsel. Dat blijkt uit onderzoek van Vrouwonline.nl onder ruim 150 vrouwelijke respondenten, in opdracht van Aquafresh. 54 procent van de respondenten gaat bij een eerste ontmoeting af op de mond. Slechts 2 procent laat zich voornamelijk leiden door de coupe. Het onderzoek¹ is afgenomen onder respondenten die minimaal een week lang Aquafresh Intense White hebben gebruikt. De deelnemers waren zeer positief over de test: acht op de tien panelleden zouden de tandpasta aan vrienden en familie aanraden. Aquafresh Intense White kreeg gemiddeld een 7,4. Aquafresh Whitening Aquafresh Intense White is een van de drie vernieuwde whiteningtandpasta’s van Aquafresh. De nieuwe formule maakt je tanden zichtbaar witter.³ Bovendien brengt de tandpasta een beschermend laagje op de tanden aan, dat tandplak helpt voorkomen. Hierdoor blijven je tanden langer witter. Aquafresh Whitening + Complete Care heeft een antibacteriële werking, voor wittere tanden én gezond tandvlees. De formule van Aquafresh White + Shine resulteert al in één week tijd in zichtbaar gladdere tanden die langer witter blijven.² Over Aquafresh Onderzoek en innovatie staan bij Aquafresh hoog in het vaandel. Aquafresh, sinds 1975 op de Nederlandse markt, streeft ernaar de algemene mondgezondheid te bevorderen en voortdurend nieuwe producten te ontwikkelen. Aquafresh is een merk van GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. Klik hier voor de volledige newsrelease ¹ Onderzoek door Vrouwonline.nl onder 150 vrouwelijke respondenten, na een proefperiode met Aquafresh Intense White van minimaal een week. ² Bij regelmatig poetsen, in vergelijking met Aquafresh 3-voudige Bescherming/Freshmint. ³ Vastgesteld door tandheelkundige professionals.

Hornbach Groningen strijdt tegen kinderkanker

27 januari 2012
Bouwmarkt doneert € 5.000,- aan kinderafdeling UMCG Groningen, 27 januari 2011 – Wie afgelopen kerst een kerstboom heeft gekocht bij Hornbach Groningen, draagt een steentje bij aan de kinderafdeling van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).
De bouwmarkt – gevestigd aan de Groningerweg 45/2 – verwacht minimaal € 5.000,- aan dit goede doel te kunnen schenken. Vandaag overhandigden vestigingsmanager Bert Kral en medewerkster Elly Zijlma een cheque aan Monique Klein, Pedagogisch Medewerker, en Anneke Tjassing, fondsenwerver bij Stichting Beatrix Kinderziekenhuis UMCG. “Wanneer een kinderleven ingrijpend verandert door een ziekenhuisopname, heeft dit niet alleen een grote impact op het kind, maar ook op het hele gezin”, verklaart Tjassing. “De kinderafdeling van het UMCG hecht veel waarde aan het bieden van veiligheid, vertrouwen en ontspanning aan opgenomen kinderen en ouders. Daar werven wij als Stichting Beatrix Kinderziekenhuis fondsen voor. Wij zijn dan ook bijzonder blij met de aandacht en donatie van Hornbach. Een donatie die van harte welkom is en bijdraagt aan het welzijn van het zieke kind!” Steun bij dappere strijd In december vorig jaar zamelden alle Nederlandse Hornbach-vestigingen geld in voor KiKa (Kinderen Kankervrij). Afgelopen kerst mocht iedere vestiging zelf een goed doel kiezen. “Over onze keuze hoefden wij niet lang na te denken”, vertelt Bert Kral, vestigingsmanager in Groningen. Sinds de dochter van een collega er wordt behandeld voor kanker, schenkt Hornbach Groningen geld en middelen (zoals sinterklaascadeaus) aan de kinderafdeling van het UMCG. “Mede daarom staat onze kerstgedachte ook dit jaar in het teken van de dappere strijd die kinderen en gezinnen voeren tegen kinderkanker”, zegt Kral. “Dat is trouwens al zo sinds de opening van onze vestiging, in 2002. Toen hebben we 20.000 euro gedoneerd aan Stichting Daniëlle, een regionaal initiatief voor kinderen met kanker. Hopelijk inspireren onze inspanningen ook andere mensen en bedrijven om iets bij te dragen.” Over HORNBACH HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. In Nederland heeft het concern negen vestigingen. HORNBACH is zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot `Beste Bouwmarkt van Nederland’ (ING Retailprijs/De Telegraaf/Elsevier). De basis voor dit succes zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden.

Burgerjaarverslag nog steeds verplicht

27 januari 2012
Is een burgerjaarverslag nu verplicht, of niet? Het antwoord is: ja. Toch veroorzaakt deze vraag nog steeds verwarring bij gemeenten. En dat terwijl het burgerjaarverslag juist moet zorgen voor helderheid en transparantie! Van Hulzen Public Relations constateerde afgelopen oktober op deze website al dat gemeenten niet precies weten of ze nog een burgerjaarverslag moeten uitbrengen. Dit komt doordat de minister in 2009 aankondigde dat de publicatieverplichting gaat verdwijnen. Inmiddels zijn we drie jaar verder. En volgens de VNG-website laat de wetswijziging nog wel even op zich wachten: “De minister heeft diverse data genoemd, maar de planning schuift helaas telkens op.” Nobel doel Volgens de Gemeentewet zijn burgemeesters in elk geval verplicht verslag uit te brengen over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en van de procedures rond burgerparticipatie. Dit alles met het nobele doel kwaliteitsverbetering te stimuleren. Dat juichen wij natuurlijk ten zeerste toe! Hoewel de publicatieverplichting nog steeds bestaat, zijn sommige gemeenten er alvast mee opgehouden. Onterecht en doodzonde! Het burgerjaarverslag is een prachtige gelegenheid om met de burgers te communiceren. Van Hulzen Public Relations adviseert dan ook om er niet op te beknibbelen, maar het te gebruiken als slim communicatiemiddel. Wilt u ook weten hoe u van een verplichting een paradepaardje maakt? Neem dan contact op met sonja.hartgring@hulzen.nl.

SUBWAY® sandwiches doen het goed in crisistijd

19 januari 2012
Franchiseketen op één na beste ter wereld Amsterdam, 19 januari 2012 – Broodjeszaak SUBWAY® staat voor een goed belegde boterham tegen een relatief lage investering. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemer. Uit cijfers van het Amerikaanse bedrijf blijkt dat SUBWAY® ondanks de recessie flink is gegroeid: er openden in 2011 wereldwijd ruim 2.100 nieuwe SUBWAY® restaurants, goed voor zo’n 21.000 banen in een kwakkelende economie. In 2012 wil SUBWAY® verder doorgroeien met 2.500 nieuwe restaurants wereldwijd. Dit levert naar verwachting 25.000 nieuwe banen op – de ondersteunende functies die hierdoor ontstaan in de bouw, logistiek, voedselproductie en schoonmaak, niet inbegrepen. Ook in Nederland worden de SUBWAY® sandwiches steeds populairder. Inmiddels telt Nederland bijna honderd vestigingen. Franchise 500 Het succes wordt ook erkend door Entrepreneur Magazine, een onafhankelijke, internationale titel voor de zakelijke wereld. Dit magazine riep SUBWAY® deze maand in de Franchise 500 uit tot de één na meest succesvolle franchiseketen ter wereld in 2012. SUBWAY®, vorig jaar op de negende plaats, staat hiermee net als de jaren daarvoor weer in de top drie. Gedoodverfde concurrent McDonald’s, na SUBWAY® de hoogst genoteerde keten quickservicerestaurants, staat op de zesde plaats. Lage investeringskosten “Het SUBWAY® succes is te danken aan een formule die klanten aanspreekt: een lekkere sandwich, in korte tijd voor je ogen bereid, precies zoals jij dat wilt”, zegt Justin Goes, Area Development Manager voor SUBWAY®. “Bovendien biedt het franchiseconcept veel voordelen. Door de lage investeringskosten, ten opzichte van andere grote quickserviceformules, is een SUBWAY® restaurant aantrekkelijk voor veel startende ondernemers. Vooral in de huidige economie plukt men daar de vruchten van.” SUBWAY® Franchise SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). De eerste SUBWAY® franchise opende in 1974. Ruim 36 jaar later is het bedrijf, met 36.030 restaurants in 98 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Het doel is in 2015 de 300ste Nederlandse vestiging te openen.

Van Hulzen bouwt op jong talent

19 januari 2012
Bastiaan Koene (32) is op 2 januari 2012 benoemd tot partner bij Van Hulzen Public Relations. Koene werkt sinds 2007 bij het pr-adviesbureau. Hij geeft leiding aan de unit interactieve communicatie en is zakelijk manager van zusterorganisatie Kicks Concept & Design. Koene blijft actief in beide functies. Hij gaat zich, samen met partners Huib Bannier en Petra Langeveld, nu ook richten op de zakelijke koers en het management van Van Hulzen Public Relations. Tevens zal Koene met zijn ervaring in onlinecommunicatie bijdragen aan de verdere ontwikkeling van diensten in geïntegreerde communicatie, waarbij public relations, advertising en design elkaar versterken. Jong talent “In de communicatiebranche is het noodzakelijk om continu een frisse kijk op de zaken te houden en met nieuwe inzichten te komen”, zegt managing partner Bannier. “Dat uitte zich in 2010 al in het partnerschap van Petra Langeveld. En nu heeft ook een jong talent als Bastiaan zich aan onze organisatie verbonden. Daar zijn we waanzinnig trots op.” Petra Langeveld (34): “Als expert op het gebied van interactieve communicatie en social media symboliseert Bastiaan de koers van Van Hulzen Public Relations. Met hem erbij is onlinecommunicatie verankerd in onze organisatie.” Informatiespecialist Bastiaan Koene, van huis uit bedrijfskundige, kwam oorspronkelijk bij Van Hulzen binnen als informatiespecialist. Gegrepen door de mogelijkheden van onlinecommunicatie en social media, groeide hij al snel door naar de rol van adviseur interactieve communicatie. In 2009 zag onder zijn regie de unit interactieve communicatie het licht. In 2011 werd hij manager van Kicks Concept & Design. Als manager interactieve communicatie bij Van Hulzen geeft Koene adviezen over onlinecommunicatie en social media. Bij Kicks richt hij zich voornamelijk op het ontwikkelen en vermarkten van interactieve diensten en producten. Digitale communicatievormen zijn de verbindende factor tussen beide functies.

TOTAL opent snellaadpunt voor elektrische auto’s op Schiphol

18 januari 2012
Den Haag, 18 januari 2011 – TOTAL Nederland opent vandaag het tweede Total Plug to Drive-snellaadpunt voor elektrische auto’s op het Total-servicestation aan de Westelijke Randweg op Schiphol. De komende maanden realiseert Total nog vijf snellaadpunten op haar tankstations in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Hiermee wil Total bijdragen aan duurzame mobiliteit in Nederland. De keuze voor Schiphol als locatie voor het tweede TOTAL Plug to Drive-snellaadpunt is niet toevallig. “Schiphol werkt aan een duurzame luchthaven en zet zich in om klimaatneutraal te opereren voor wat betreft de eigen activiteiten”, stelt Maarten de Groof, commercieel directeur/CCO Schiphol Group. “Dit doen we onder andere door een verantwoorde en duurzame inzet van energie en mobiliteit. Zo rijden op het platform – het deel van de luchthaven waar de vliegtuigen zich bevinden – veertig auto’s op biodiesel en kan personeel voor zakelijk vervoer gebruikmaken van enkele elektrische auto’s. Het snellaadpunt voor elektrisch vervoer dat Total nu opent, vormt dan ook een zeer welkome aanvulling op onze initiatieven en bevordert het elektrisch autorijden.” Populairder dan ooit Elektrisch rijden is populairder dan ooit, dankzij de ontwikkeling van krachtige elektromotoren en accu’s met voldoende capaciteit om grotere afstanden af te leggen. Toch aarzelen veel automobilisten om over te stappen op elektrisch rijden. De reden is veelal de angst om onderweg met een lege accu langs de weg te staan. “Met het Plug to Drive-concept wil TOTAL Nederland helpen die drempel weg te nemen”, stelt Benoît Ortegat, Managing Director van TOTAL Nederland N.V. 80% in maximaal dertig minuten De Total Plug to Drive-snellaadpunten kunnen in maximaal dertig minuten een volledig lege accu van een elektrische auto tot 80% opladen – dit staat gelijk aan een actieradius van ongeveer honderd kilometer. De snellaadpunten zijn momenteel geschikt voor elektrische auto’s die kunnen opladen met gelijkstroom (DC400V/125A) volgens het Japanse protocol ChaDeMo. De laadpaal is tevens voorbereid op het snelladen met wisselstroom (AC driefasig 400V/63A). Van deze vorm van snelladen zijn er momenteel nog geen modellen beschikbaar. Om naast oplaadgemak ook betaalgemak te waarborgen, heeft Total een speciale Plug to Drive-prepaid card ontwikkeld. De kosten voor het opladen worden afgerekend in eenheden van tien minuten oplaadtijd. Duurzame mobiliteit Bij de realisatie van het Total Plug to Drive-concept werkt Total nauw samen met overheden en marktpartijen. “Dit is exact waar Total voor staat: samen met andere partijen nieuwe oplossingen ontwikkelen, die bijdragen aan de duurzame mobiliteit van onze klanten”, besluit Ortegat.