SNAP! Dat wist ik nog niet

Door Lala Aleksanyan 3 maanden gelden
Home  /  Nieuws  /  SNAP! Dat wist ik nog niet

Wat je moet weten over Snapchat

29 juni 2018 – Een mooie zomerse dag om even stil te staan bij het feit dat we in een zo ver ontwikkelde en technologische samenleving leven. Facebook, Twitter, Instagram en vooral Snapchat zijn zo enorm aan het groeien op zakelijk gebied. Bedrijven beperken zich niet meer tot een of twee mediakanalen, maar willen meer in contact komen met de doelgroep. Snapchat is de laatste jaren enorm gegroeid; adverteren door bedrijven via dit social media kanaal is sinds kort in Nederland helemaal happening. Steeds vaker krijgen wij te horen: “Van Hulzen, wat zijn nou de mogelijkheden als het aankomt op Snapchat?” Luister en huiver!

Bij de een zullen er belletjes gaan rinkelen en bij de ander komen er alleen vraagtekens naar boven als je Snapchat noemt. Het gele logo met dat spookje. Een medium waarbij je foto’s of video’s kunt plaatsen die 10 seconden door vrienden en familie gezien kunnen worden. Ben je heel trots op wat je hebt gepost? Plaats het in ‘je verhaal’, en het beeld 24 uur beschikbaar voor je vrienden. Snapchat is een van de snelst groeiende sociale mediakanalen. Zo’n 187 miljoen dagelijkse gebruikers zijn je al voor gegaan.

Wie zit er op Snapchat?
De doelgroep van dit platform is kenmerkend. Het is vooral de jongere generatie, tussen de 15 – 25 jaar, die dagelijks gebruik maakt van korte video’s en ‘snelle’ foto’s. Daarbij kan er gebruikt gemaakt worden van (geo) filters, chatberichten en zelfs videobellen. Filters hebben snapchat enorm populair gemaakt. Van een hondenfilter tot aan bloemenkransen, en nog veel meer. Geo filters zijn er later aan toegevoegd. Wat is nou leuker om aan te geven waar je bent, zodat je elkaar kunt opzoeken. Dagje Amsterdam? Plaats een geo filter van Amsterdam op de foto door simpelweg een paar keer naar rechts te swipen. Ook is het mogelijk om eigen betaalde filters samen te stellen.

Als je als bedrijf zijnde op meerdere en vooral nieuwere kanalen aanwezig wilt zijn, is het belangrijk om jezelf af te vragen of jouw doelgroep daar ook te bereiken is. Wat voor toegevoegde waarde kun jij de doelgroep leveren, waardoor ze je zullen volgen? Een aantal tips:

  1. Interactie: Ga in gesprek met de doelgroep. Luister. Antwoord. Vraag.
  2. Storytelling: Houd de aandacht van de doelgroep vast. Vertel een verhaal.
  3. Emotie: Vertel waarom je iets doet. Wees persoonlijk. Laat zien wie je bent.

Het echte werk
“Leuk en aardig allemaal dat Snapchat gebeuren, maar wat kun je er uiteindelijk mee?” Tegenwoordig hangt aan elk platform een verdienmodel. Zo ook bij Snapchat. Adverteren via dit kanaal was in de beginjaren ondenkbaar, en nu is het niet meer weg te denken. Verschillende uitgangspunten kunnen de leidraad zijn van het inzetten van gesponsorde berichten. Nieuwe producten of diensten. Vergroten van de naamsbekendheid. Acties onder de aandacht brengen. Branding. Alles kan en alles mag anno 2018. Adverteren door middel van een verhaal, een lensfilter of een zelfgemaakte geo filter. De mogelijkheden zijn uiteenlopend. Je betaalt per view. Dit hangt net als bij Facebook af van het bedrag, type advertentie, doelgroep grootte en de duur van de campagne.

Een veelvoorkomend filter advertentie in Nederland is van McDonald’s en Albert Heijn. Ben je bijvoorbeeld in de buurt van de Albert Heijn, dan kun je al je vrienden laten zien dat je boodschappen aan het doen bent. Swipe, net als voor de gewoonlijke filters, een paar keer naar rechts en je snap met filter is klaar om geplaatst te worden op je verhaal.

 

Door Lala Aleksanyan

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 100