Wereldwijde campagne van start om nieuwe bloeddonors te werven

Door VHGK 1 jaar gelden
Home  /  Nieuws  /  Wereldwijde campagne van start om nieuwe bloeddonors te werven

In de komende jaren zijn er 40.000 extra donors in Nederland nodig. Wereldwijd is in 10 jaar het aantal bloeddonors met bijna 30% afgenomen, in Nederland is dit ongeveer 20% geweest. Tegelijkertijd ontvangen wereldwijd drie mensen per seconde een levensreddende bloedtransfusie. Daarom start vandaag de wereldwijde campagne #MissingType om nieuwe donors te werven, want die zijn van levensbelang.

Donors nodig

Nederland had eind 2015 in totaal 343.000 bloed- en plasmadonors. Sanquin streeft naar 380.000 bloeddonors in 2019. Dat streefaantal komt voort uit de wens om meer diversiteit van bloedgroepen in de bloedvoorziening te brengen. Naast het werven van deze extra donors wil Sanquin ook jaarlijks 35.000 donors werven om de plaats in te nemen van donors die stoppen vanwege ziekte, ouderdom of persoonlijke redenen. En er zijn nog meer redenen om blijvend aandacht te geven aan het werven van donors:
1. Er is in het algemeen onvoldoende besef van het fenomeen bloed doneren, vooral onder jonge mannen. Die melden zich merkbaar minder vaak aan als donor.
2. Donors reizen steeds vaker en verder weg, waardoor ze vaker (tijdelijk) geen bloed kunnen doneren.

De campagne #MissingType

24 bloedbanken in 21 landen hebben de handen ineengeslagen en een campagne gelanceerd om wereldwijd meer bloeddonors te werven. Vele beroemdheden uit de hele wereld ondersteunen de campagne. Veel Nederlandse bedrijven en organisaties ondersteunen de Missing Type campagne door op hun websites, social media, gevelverlichting, straatnaamborden, autobestickering enzovoorts tijdelijk de letters A, B en O (de ‘missing’ bloedtypes) uit bedrijfsnamen te laten wegvallen met de vermelding #MissingType. In Nederland zijn de A’s in Iamsterdam op het Museumplein tijdelijk afgedekt. BAM, het Amsterdams Concertgebouw en Walibi laten op hun gevel de letters A, B en O weg. Vele ziekenhuizen en bedrijven als Corpus, Dura Vermeer, Topbloemen en de Keukenloods ondersteunen de campagne met eigen acties. Internationaal sluiten in verschillende landen onder andere Lloyds, Coca Cola, Microsoft, Boots en Samsung ook aan.

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000