Twitterglossy Twiet, #FAIL of #HAIL?

Door VHGK 6 jaar gelden
Home  /  Nieuws  /  Twitterglossy Twiet, #FAIL of #HAIL?

Gisteren publiceerde Sanoma het magazine Twiet, ‘de eerste Twitterglossy van Nederland’. Dit is om te beginnen al een wonderlijk gegeven: Twiet, een traditioneel printmedium, bevestigt de status van het sociale netwerk Twitter als belangrijk maatschappelijk fenomeen. Van Hulzen Public Relations neemt het sterke staaltje ‘crossmedialiteit’ eens goed onder de loep.

Het is stiekem niet de eerste keer dat er een magazine gewijd wordt aan Twitter. “Grappig dat men elkaar hierover al meteen in de haren vliegt”, zegt Malou Cinanni-Hermans, pr-manager bij Van Hulzen Public Relations met achtergrond in de magazinewereld. “Inderdaad, Twittermagazine #140 zag in 2009 het licht. Heel eventjes, want het bleef bij één uitgave. Maar Twiet noemt zichzelf een glossy, en dat was de vorige poging niet, dus vooruit.”

De oplage van het 152 pagina’s tellende Twiet is 70.000 exemplaren, de winkelprijs is € 5,95. Op het eerste gezicht ziet Twiet er meer uit als een boek met slappe kaft dan een magazine. Het ruwe, niet glanzende papier is eigenlijk niet des glossy’s, maar “dat geeft wel weer een leuk contrast”, zegt Cinanni-Hermans. “Het eerste wat me opvalt bij het doorbladeren is hoe weinig advertenties het bevat. Wat dat betreft een knappe productie dus. Ook de fotografie is mooi.”

Wordt vervolgd?

Twiet is volgens het colofon een eenmalige uitgave. “Misschien hebben de bedenkers, Wim Spijkers en Hilmar Mulder, lering getrokken uit de roemloze dood van Tweetmagazine #140”, zegt Sonja Hartgring, als tekstschrijver verantwoordelijk voor de opzet van magazines bij Van Hulzen. “Als het blad niet succesvol is, heb je jezelf al veiliggesteld. En anders kun je het ‘wegens groot succes’ opnieuw uitbrengen. Geen haan die daar dan nog naar kraait.”

Het concept leent zich in elk geval wel voor een vervolg, aldus Hartgring. “Veel rubrieken zijn voor herhaling vatbaar. De twitpics bijvoorbeeld; celebs zijn hun eigen paparazzi. Dat maakt Twitter tot een onuitputtelijke bron voor sleezy snapshots.” Ook de rubriek #FAIL #FAIL #FAIL, waarin de beschamendste Twitter-blunders worden opgesomd, smaakt volgens Hartgring naar meer. “Het is opmerkelijk hoeveel fouten mensen kunnen maken in 140 karakters.” Minder aansprekend vindt ze de uitwerking van de Twiet200, de lijst van de 200 belangrijkste Nederlandse Twitter-persoonlijkheden. “Er staan net iets te veel interviews in die net iets te veel op elkaar lijken. De focus ligt – hoe verrassend – bij alle stukken op het Twitter-gebruik van de prominenten. Iets meer inhoud had geen kwaad gekund.”

#HAIL!

Bastiaan Koene, manager interactieve communicatie bij Van Hulzen, vindt Twiet een leuke aanvulling op de reeds bestaande media over twitteraars zoals www.twittergids.nl. “Dit magazine geeft een beeld van de mens achter de 140 karakters. Daarnaast is het magazine goed voor het algemene beeld over de mogelijkheden van Twitter. Het laat door middel van sprekende voorbeelden zien dat Twitter een interactief communicatiemiddel is en daarmee meer dan een site waar iedereen post wat er ’s avonds gegeten gaat worden.”

Al met al is het oordeel van Van Hulzen overwegend positief. Malou Cinanni-Hermans: “Het is een leuk Sinterklaascadeautje.”

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000