Persbureau Novum, geen groentje meer

Door VHGK 6 jaar gelden
Home  /  Nieuws  /  Persbureau Novum, geen groentje meer

Na Metro, NRC Handelsblad en nrc.next is ook Nederlands Dagblad overgegaan naar persdienst Novum. Hiermee heeft het vierde landelijke dagblad de vertrouwde nieuwsdienst ANP verlaten. Hoe het ‘kleine broertje’ van ANP opgroeide tot een grote jongen.

Persdienst Novum is sinds 2000 op de markt. Onder de afnemers van nieuws bevinden zich, naast bovengenoemde titels, onder meer Trouw, de Volkskrant, De Telegraaf, het AD, Het Parool, nu.nl, Arrow, alle titels van Wegener, nieuws.nl en FOK.nl. “Het contract met NRC en nrc.next heeft een enorme boost gegeven aan ons product en ons imago”, zegt Bram Bloemberg, algemeen directeur van Novum.

Oog voor entertainment

Novum onderscheidt zich van andere nieuwsaanbieders zoals ANP door de focus op video en entertainment. Bloemberg: “We hebben een van de grootste en belangrijkste videodiensten in heel Europa, blinken uit als het gaat om sport en entertainment en hebben een heel krachtige agenda met een sterke signaalfunctie.”

Het persbureau heeft zijn groei mede te danken aan de opkomst van het internet, aldus Bloemberg. “Internet heeft onze markt vergroot. Onze eerste klanten waren vooral websites van kranten. Online was de lacune in de markt op dat moment. Later zijn ook de traditionele media, zoals tv en print, overgegaan.”

Kopieergedrag

Internet maakt het verzamelen en delen van het nieuws makkelijker. “Voor een persbureau blijft het daarom vooral belangrijk om feiten te blijven checken”, zegt Bloemberg. Een nadeel van internet is volgens hem het kopieergedrag. “Helaas is het soms nodig juridische stappen te nemen. Denk aan 10.000 artikelen die worden overgenomen zonder dat daarvoor is betaald.”

Een uitgebreid interview met Bram Bloemberg is te lezen in de najaarseditie van de FERM, het relatiemagazine van Van Hulzen.

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000