Glamour pr, sexy of schone schijn?

Door VHGK 6 jaar gelden
Home  /  Nieuws  /  Glamour pr, sexy of schone schijn?

Het was altijd een hele bevalling om op verjaardagsfeestjes uit te leggen wat wij nu eigenlijk uitspoken, als pr-professionals. Maar door de toenemende aanwezigheid van glamour pr in de media weten mensen nu ‘precies’ wat we doen; boetiekopening hier, modeshow daar, tussendoor nog even netwerken met wat celebs. En dat allemaal in kekke cocktailjurkjes en op torenhoge hakken…

Pr-professionals profileren zich steeds meer in de media. Pr-dame Samantha Jones uit Sex and the City kenden we natuurlijk al. Maar inmiddels heeft zij concurrentie van een geheel nieuwe generatie. Real life pr-grootheden als Kelly Cutrone en Erin Kaplan uit de MTV’s The City geven mensen een blik achter de schermen van pr in de mode-industrie. Ook de populariteit van Twitter-persoonlijkheid ‘DKNY PR Girl’ (Aliza Licht, senior vice president global communications van het modehuis Donna Karan International) spreekt boekdelen. Deze week onthulde zij haar identiteit, maar twee jaar lang twitterde zij anoniem over haar baan als pr-pro. In korte tijd vergaarde zij ruim 363.000 fans, die haar letterlijk van catwalk naar catwalk volgden.

Glamour pr gloeiend heet

Ook in Nederland is glamour pr gloeiend heet. In programma’s als Project Catwalk, Modemeisjes met een missie en Holland’s Next Topmodel komen geregeld pr-mensen kijken. Deze programma’s geven mensen het idee dat pr om mode en glamour draait. Er zijn inderdaad pr-bedrijven die zich compleet richten op deze kant van het vak. De core business van het Amsterdamse bureau Spice PR bijvoorbeeld, bekend van Project Catwalk, is het verzorgen van pr voor fashion, food, design en lifestyle.

“Glamour pr lijkt een aaneenschakeling van rodeloperfeestjes, en dat is het vaak ook”, vertelt Malou Cinanni, pr-manager bij Van Hulzen. Voorheen was zij werkzaam als redacteur voor een beautymagazine. “Mensen vergeten vaak dat die feestjes maar één doel hebben: positieve publiciteit genereren voor modelabels of cosmetica. Na afloop,’s avonds laat, zit je gewoon met je goodiebag op schoot je artikel weg te tikken.”

Met de beide benen op de grond

Van Hulzen PR houdt zich voornamelijk bezig met de minder glamoureuze kant van het vak, zoals crisiscommunicatie, merkpositionering en overheidsvoorlichting. “Maar dat betekent niet dat ons werk saai is”, lacht Marloes Visser, pr-projectmanager voor onder meer Rijkswaterstaat, het ministerie van SZW en Stichting Nederland Schoon. “We organiseren evenementen, wonen video- en fotoshoots bij en bedenken leuke guerilla-acties. Binnen onze expertisegebieden zijn de gratis samples wel een stuk minder sexy…”

Voor een beetje glamour heeft het bureau daarom zelf maar gezorgd tijdens de productie van het jaarmagazine OBUS. De pr-projectmanagers werden als traditionele pr-meisjes gefotografeerd. “Leuk om een keer te ervaren hoe het is om in de schijnwerpers te staan!”, vertelt Marloes Visser. “Toch was ik blij dat we ons de volgende dag gewoon weer op onze klanten konden richten. Dat voelt voor mij een stuk natuurlijker dan al die glitter en glamour!”

Category:
  Nieuws
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000